|
|
|
|
Bulgarian Air Force, Deel 1; Plovdiv-Krumovo, 2 - 4 september 2011
Sporen uit een Bewogen Verleden; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Dit jaar bestaat de Bulgaarse Luchtmacht 100 jaar. Om dit te vieren wordt er een vliegshow georganiseerd op de
vliegbasis Plovdiv. Deze vliegshow vond plaats van 2 t/m 4 september 2011. Tijdens deze show neemt de organisatie
de bezoekers mee op reis door de geschiedenis van de Bulgaarse Luchtmacht.
De Bulgaarse Luchtmacht (Военновъздушни Cили, ВВС) is een onderdeel van het Bulgaarse ministerie van defensie.
De hoofdtaak van de Bulgaarse Luchtmacht is het beschermen van de soevereiniteit van de Bulgaarse luchtruim.
Daarnaast biedt de Bulgaarse Luchtmacht bescherming aan grondtroepen van de landmacht in tijd van oorlog. De
Bulgaarse Luchtmacht neemt de laatste jaren steeds meer deel aan internationale NATO oefeningen. De geschiedenis
van de Bulgaarse luchtmacht gaat terug naar einde van de 19e eeuw. Twee Luitenants van het Bulgaarse legeer
vlogen in Plovdiv mee met een luchtschip van de Fransman Godard. Later overtuigde zij de Generale Staf ervan
dat een sterke ballonvloot opgebouwd moest worden. Op 20 april 1906, werd de "Въздухоплавателно Отделение"
(Luchtvaart Divisie) opgericht. De eenheid werd operationeel met observatieballonnen. In 1910, werd de Russische
ingenieur Boris Maslennikov uitgenodigd om met zijn Franse Farman III naar Bulgarije te komen. Na de demonstatie
met dit vliegtuig, besloot de Bulgaarse regering om het luchtvaart corps op te richten. De officieren werden
in Frankrijk opgeleid en keerden terug naar Bulgarije in 1912. Zij waren de eerste vliegers binnen de Bulgaarse
krijgsmacht. Toen de eerste Balkan oorlog uitbrak werd meteen aangetoond hoe belangrijk vliegtuigen zijn in het
behalen van de eindoverwinning. Nadat de frontlinie zich had gestabiliseerd, werd er een vliegveld gebouwd direct
achter deze frontlinie. Op 16 oktober voerden de twee piloten Radul Milkov en Prodan Tarakchiev een verkenningsmissie
uit boven de stad Ordin. Dit was de eerste operationele missie die uitgevoerd werd door een Bulgaars vliegtuig.
Later die maand werd het Bulgaarse Aviation Corps werd uitgebreid met drie luchtvaart pelotons. Tijdens de oorlog
werden minstens drie vliegtuigen neergeschoten. Aanzienlijke hulp werd ontvangen van de Russen op het gebied van
vliegtuigen, onderhoud en training. Het aantal inzetbare vliegtuigen was laag door diverse onderhoudsproblemen
en het gebrek aan training van de vliegers. Met behulp van de Russen kregen de Bulgaren meer grip op de
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Turken. De inzet van vliegtuigen boezemde in die dagen angst in bij grondtroepen. Het eerste bombardement door een
Bulgaars vliegtuig werd uitgevoerd op 17 november 1912, toen de Italiaanse luitenant Sabelli en Major Zlatarov bommen
dropten op Odrin.
Het Bulgaarse Koninkrijk werd betrokken bij de Eerste Wereldoorlog als een bondgenoot van de Centrale Grootmachten
op 4 oktober 1915. De luchtvaart divisie van de Bulgaren werd ingezet om vanaf vliegveld Kumanovo om de oprukkende
Bulgaarse militairen te ondersteunen. De luchtvaart afdeling had tot nu toe nog maar 11 sorties gevlogen vanaf het
vliegveld bij Sofia. De luchtvaart divisie werd opnieuw ingezet om vliegvelden in de buurt van Belitsa en Xanthi in
te nemen. Dit gebied was op dat moment bewoont door veel Bulgaren, maar het hoorde bij Griekenland. Al snel werden
er nog 2 vliegvelden aangelegd bij Udovo en Levunovo. De geallieerden begonnen met verkenningsvliegtuigen en
bommenwerpers de Bulgaarse grondeen- heden aan te vallen aan het zuidelijk Balkan front. Tijdens de gehele Eerste
Wereldoorlog, kende de Bulgaarse luchtmacht een gelijkmatige groei waarbij de kwaliteit van de vliegtuigen en het
aantal vliegtuigen toenam. De Bulgaarse luchtvaart divisie bleef echter nog steeds inferieur aan de Franse en
Britse luchtmacht. Op 4 oktober 1918, gaf de Bulgaarse tsaar een koninklijk besluit van demobilisatie. De militaire
vliegtuigen mochten alleen nog ingezet worden voor vreedzame doelen. Op 27 november 1919, werd het Verdrag van
Neuilly-sur-Seine ondertekend. In overeenstemming met het verdrag werd het Koninkrijk van Bulgarije verboden om
operationele militaire vliegtuigen in welke vorm dan ook te bezitten voor de komende 20 jaar. Alle Bulgaarse
vliegtuigen, ballonnen, luchtvaart uitrusting, wapens en munitie moesten om die reden worden vernietigd onder
controle van de geallieerden. De Bulgaren mochten alleen vliegtuigen bezitten voor civiele doeleinden en ze mochten
alleen vliegtuigen kopen die gebouwd waren in de landen aan de winnende kant.
Na een lange periode werd in 1937 de Bulgaarse luchtmacht hersteld. De eerste gevechtsvliegtuig die in dienst
kwamen, waren: 12 Arado Ar.65 fighters, 12 Heinkel He.51 fighters, 12 Dornier Do.11 bommenwerpers en 12 Heinkel He.45B
verken- ningsvliegtuigen. In een korte tijd zou de Bulgaarse luchtmacht zich ontwikkelen tot een volwaardige luchtmacht.
Toen het Derde Rijk Tsjecho-Slowakije bezette, kwam de Bulgaarse luchtmacht relatief goedkoop aan veel moderne
vliegtuigen. De lucht- machten van de Bohemen en Moravië hielden op met bestaan en de Bulgaren kochten die vliegtuigen
op als partner van het Derde Rijk. Het koninkrijk van Bulgarije sloot zich aan het begin van de Tweede Wereldoorlog
aan bij Duitsland als bondgenoot. Er werden 8 radars geplaatst in het land om het luchtruim te bewaken. De eerste
luchtaanval tegen Bulgaarse doelen werd uitgevoerd door vier Joegoslavische Dornier Do.17Kb-1 op 6 april 1941.
Het treinstation van de stad Kyus- tendil werd aangevallen. In de komende periode werd Bulgarije vaker aangevallen
door Britse eenheden die vanuit Griekenland vlogen. Aan het eind van deze periode gaven de Bulgaarse troepen in de
bezette gebieden van Joegoslavië en Griekenland zich over. Er was met het Derde Rijk een overeenkomst gesloten over
de terugtrekking uit deze gebieden. Als onderdeel van de gezamenlijk strijdkrachten, werden er 9 Dornier Do 17M
bommenwerpers naar Griekenland gebracht naar Badem Chiflik naar het vliegveld van Kavala. Dit gebied was nog steeds
bezet door de Duitsers. De Bulgaren beschikten ook over een kleine hoeveelheid Messerschmidt Bf-109 vliegtuigen.
Aan het eind van 1941 had de Bulgaarse luchtmacht 609 vliegtuigen in dienst van ruim 40 verschillende types. Na de
Tweede Wereldoorlog volgden er een aantal wat rustiger jaren voor de Bulgaarse luchtmacht. Het zou nu niet lang meer
duren voordat de Bulgaren zich aansloten bij het Warschaupact.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|