Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Bulgarian Air Force, Deel 1; Plovdiv-Krumovo, 2 - 4 september 2011

Sporen uit een Bewogen Verleden; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Dit jaar bestaat de Bulgaarse Luchtmacht 100 jaar. Om dit te vieren wordt er een vliegshow georganiseerd op de vliegbasis Plovdiv. Deze vliegshow vond plaats van 2 t/m 4 september 2011. Tijdens deze show neemt de organisatie de bezoekers mee op reis door de geschiedenis van de Bulgaarse Luchtmacht.

De Bulgaarse Luchtmacht (Военновъздушни Cили, ВВС) is een onderdeel van het Bulgaarse ministerie van defensie. De hoofdtaak van de Bulgaarse Luchtmacht is het beschermen van de soevereiniteit van de Bulgaarse luchtruim. Daarnaast biedt de Bulgaarse Luchtmacht bescherming aan grondtroepen van de landmacht in tijd van oorlog. De Bulgaarse Luchtmacht neemt de laatste jaren steeds meer deel aan internationale NATO oefeningen. De geschiedenis van de Bulgaarse luchtmacht gaat terug naar einde van de 19e eeuw. Twee Luitenants van het Bulgaarse legeer vlogen in Plovdiv mee met een luchtschip van de Fransman Godard. Later overtuigde zij de Generale Staf ervan dat een sterke ballonvloot opgebouwd moest worden. Op 20 april 1906, werd de "Въздухоплавателно Отделение" (Luchtvaart Divisie) opgericht. De eenheid werd operationeel met observatieballonnen. In 1910, werd de Russische ingenieur Boris Maslennikov uitgenodigd om met zijn Franse Farman III naar Bulgarije te komen. Na de demonstatie met dit vliegtuig, besloot de Bulgaarse regering om het luchtvaart corps op te richten. De officieren werden in Frankrijk opgeleid en keerden terug naar Bulgarije in 1912. Zij waren de eerste vliegers binnen de Bulgaarse krijgsmacht. Toen de eerste Balkan oorlog uitbrak werd meteen aangetoond hoe belangrijk vliegtuigen zijn in het behalen van de eindoverwinning. Nadat de frontlinie zich had gestabiliseerd, werd er een vliegveld gebouwd direct achter deze frontlinie. Op 16 oktober voerden de twee piloten Radul Milkov en Prodan Tarakchiev een verkenningsmissie uit boven de stad Ordin. Dit was de eerste operationele missie die uitgevoerd werd door een Bulgaars vliegtuig. Later die maand werd het Bulgaarse Aviation Corps werd uitgebreid met drie luchtvaart pelotons. Tijdens de oorlog werden minstens drie vliegtuigen neergeschoten. Aanzienlijke hulp werd ontvangen van de Russen op het gebied van vliegtuigen, onderhoud en training. Het aantal inzetbare vliegtuigen was laag door diverse onderhoudsproblemen en het gebrek aan training van de vliegers. Met behulp van de Russen kregen de Bulgaren meer grip op de

Turken. De inzet van vliegtuigen boezemde in die dagen angst in bij grondtroepen. Het eerste bombardement door een Bulgaars vliegtuig werd uitgevoerd op 17 november 1912, toen de Italiaanse luitenant Sabelli en Major Zlatarov bommen dropten op Odrin.

Het Bulgaarse Koninkrijk werd betrokken bij de Eerste Wereldoorlog als een bondgenoot van de Centrale Grootmachten op 4 oktober 1915. De luchtvaart divisie van de Bulgaren werd ingezet om vanaf vliegveld Kumanovo om de oprukkende Bulgaarse militairen te ondersteunen. De luchtvaart afdeling had tot nu toe nog maar 11 sorties gevlogen vanaf het vliegveld bij Sofia. De luchtvaart divisie werd opnieuw ingezet om vliegvelden in de buurt van Belitsa en Xanthi in te nemen. Dit gebied was op dat moment bewoont door veel Bulgaren, maar het hoorde bij Griekenland. Al snel werden er nog 2 vliegvelden aangelegd bij Udovo en Levunovo. De geallieerden begonnen met verkenningsvliegtuigen en bommenwerpers de Bulgaarse grondeen- heden aan te vallen aan het zuidelijk Balkan front. Tijdens de gehele Eerste Wereldoorlog, kende de Bulgaarse luchtmacht een gelijkmatige groei waarbij de kwaliteit van de vliegtuigen en het aantal vliegtuigen toenam. De Bulgaarse luchtvaart divisie bleef echter nog steeds inferieur aan de Franse en Britse luchtmacht. Op 4 oktober 1918, gaf de Bulgaarse tsaar een koninklijk besluit van demobilisatie. De militaire vliegtuigen mochten alleen nog ingezet worden voor vreedzame doelen. Op 27 november 1919, werd het Verdrag van Neuilly-sur-Seine ondertekend. In overeenstemming met het verdrag werd het Koninkrijk van Bulgarije verboden om operationele militaire vliegtuigen in welke vorm dan ook te bezitten voor de komende 20 jaar. Alle Bulgaarse vliegtuigen, ballonnen, luchtvaart uitrusting, wapens en munitie moesten om die reden worden vernietigd onder controle van de geallieerden. De Bulgaren mochten alleen vliegtuigen bezitten voor civiele doeleinden en ze mochten alleen vliegtuigen kopen die gebouwd waren in de landen aan de winnende kant.

Na een lange periode werd in 1937 de Bulgaarse luchtmacht hersteld. De eerste gevechtsvliegtuig die in dienst kwamen, waren: 12 Arado Ar.65 fighters, 12 Heinkel He.51 fighters, 12 Dornier Do.11 bommenwerpers en 12 Heinkel He.45B verken- ningsvliegtuigen. In een korte tijd zou de Bulgaarse luchtmacht zich ontwikkelen tot een volwaardige luchtmacht. Toen het Derde Rijk Tsjecho-Slowakije bezette, kwam de Bulgaarse luchtmacht relatief goedkoop aan veel moderne vliegtuigen. De lucht- machten van de Bohemen en Moravië hielden op met bestaan en de Bulgaren kochten die vliegtuigen op als partner van het Derde Rijk. Het koninkrijk van Bulgarije sloot zich aan het begin van de Tweede Wereldoorlog aan bij Duitsland als bondgenoot. Er werden 8 radars geplaatst in het land om het luchtruim te bewaken. De eerste luchtaanval tegen Bulgaarse doelen werd uitgevoerd door vier Joegoslavische Dornier Do.17Kb-1 op 6 april 1941. Het treinstation van de stad Kyus- tendil werd aangevallen. In de komende periode werd Bulgarije vaker aangevallen door Britse eenheden die vanuit Griekenland vlogen. Aan het eind van deze periode gaven de Bulgaarse troepen in de bezette gebieden van Joegoslavië en Griekenland zich over. Er was met het Derde Rijk een overeenkomst gesloten over de terugtrekking uit deze gebieden. Als onderdeel van de gezamenlijk strijdkrachten, werden er 9 Dornier Do 17M bommenwerpers naar Griekenland gebracht naar Badem Chiflik naar het vliegveld van Kavala. Dit gebied was nog steeds bezet door de Duitsers. De Bulgaren beschikten ook over een kleine hoeveelheid Messerschmidt Bf-109 vliegtuigen. Aan het eind van 1941 had de Bulgaarse luchtmacht 609 vliegtuigen in dienst van ruim 40 verschillende types. Na de Tweede Wereldoorlog volgden er een aantal wat rustiger jaren voor de Bulgaarse luchtmacht. Het zou nu niet lang meer duren voordat de Bulgaren zich aansloten bij het Warschaupact.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden