|
|
|
|
De Luchtmacht Open Dagen 2011; Leeuwarden, 15 september 2011
De Toekomst Hangt in de Lucht; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Ook dit jaar stonden de Open Dagen van de Koninklijke Luchtmacht weer op mijn programma. De Open Dagen
werden deze keer op de vliegbasis Leeuwarden gehouden. Op donderdag 15 september, was ik bij de spottersdag
die voor de open Dagen wordt gehouden. Op deze dag komen alle deelnemers binnen.
Ook dit jaar hield de luchtmacht weer haar traditionele Open Dagen. Deze keer was de vliegbasis Leeuwarden
de gastheer voor dit evenement. De Luchtmachtdagen werden gehouden op vrijdag 16 en zaterdag 17 september.
De Slogan van deze editie van de Open Dagen was: “De Toekomst Hangt in de Lucht”. Met deze slogan wil de
luchtmacht laten zien dat het bedrijf wel degelijk toekomst heeft in deze economische tijden van bezuiniging.
De luchtmacht gaat de komende tijd een andere koers varen dan ze de laatste jaren gedaan hebben. Men gaat in
de toekomst vertrouwen op minder materieel met een hogere inzetbaarheid. Het materieel dat de luchtmacht
gebruikt zijn de modernste in hun soort en voorzien van allerlei technische hoogstandjes. Hierbij speelt
vooral communicatie tussen de verschillende krijgs- machtdelen een belangrijke rol. Ook de Open dagen zelf
ontkomen niet meer aan de bezuinigingen. In de toekomst zullen er voortaan maar in 2 van de 3 jaren een
luchtmacht open dag zijn. Hetzelfde geldt voor de Landmachtdagen en de Vlootdagen van de Marine. De meeste
bezoekers beschouwen de vliegshows als het hoogtepunt van de dagen. Tijdens de demo’s laten vliegers uit
binnen- en buitenland zien waartoe ze in staat zijn. De militaire vliegers demonstreren ook wat er tijdens
missies van hen wordt verwacht. Zoals op elke open dag, staan er diverse vliegtuigen uit binnen- en
buitenland op de static show. Hier kan men de vliegtuigen van dichtbij bekijken.
Dit jaar was ik alleen aanwezig bij de spottersdag die 1 dag voor de Open dagen plaatsvindt. Het zou vandaag
een van de betere spotterdagen worden die ik in Nederland heb meegemaakt. Dit had mede met het weer te maken.
Meestal worden de open Dagen in juni gehouden, maar deze keer was het evenement gepland in september. Zelf
vind ik dat prettiger omdat je dan niet met een zeer hoog staande zon te maken hebt. Het licht dat op de
vliegtuigen valt is wat zachter in het najaar. Dit komt de foto’s ten goede. Je hebt namelijk minder last
van de hoge contrasten. De foto’s
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
worden daar wat zachter van en dus prettiger om naar te kijken, ze stralen dan veel meer rust uit. Het
weer vandaag was perfect. Er was geen enkele wolk te zien in de lucht. Het beloofde dus een prachtige
nazomer dag te worden. Om 8 uur kwam ik aan op de vliegbasis en het was niet moeilijk om een plekje te
zoeken aan het hek. We mochten in totaal met 400 mensen het veld op. Dit is een redelijk kleine groep
als je ziet hoe groot de basis is. Het voordeel van de spottersdag op Leeuwarden is dat je relatief kort
aan de baan staat en een rustige achtergrond hebt. De dag begon goed met een aantal leuke arrivals. Het
eerste toestel dat binnenkwam was een witte Fokker 50 van de vliegbasis Eindhoven. Dit toestel zie je
niet al te vaak meer omdat ze nog maar erg beperkt vliegen. De 2 toestellen staan te koop. Er wordt
alleen af en toe mee gevlogen om ze vliegwaardig te houden totdat er een kopen komt voor de toestellen.
Kort na de landing van de Fokker 50 arriveerden er een witte C-21 van Ramstein AB en een Belgische Alpha-Jet.
Na een korte periode van rust arriveerde er een Phantom van Wittmund. De Phantom taxiede uit met de
karakteristieke remparachute achter het toestel. De volgende 2 arrivals waren 2 F-16’s van Aviano. De
twee Amerikaanse F-16’s bleven lang op het achterwielen tijdens de landing. Dit leverde een aantal leuke
actiefoto’s op. Ook hing er een C-17 van de NATO voor de baan. Dit toestel werd voor het eerst gevlogen
door een volledig Nederlandse bemanning. Om dat te vieren werd na de landing de Nederlandse vlag bovenop
het toestel gezet. Kort na de aankomst van de Amerikanen landde de Nederlandse KDC-10 van vliegbasis
Eindhoven. Ik maakte een foto op het moment van touch down. Dit zag er redelijk spectaculair uit voor
dit toestel. Toen de KDC-10 eenmaal aan de grond stond verscheen er een van mijn hoofddoelen. De Black
Cats van de Royal Navy stonden op het punt om hun demo te gaan oefenen. De 2 Lynx helikopters van de
Royal Navy gaven een goede show weg. Het hoogtepunt van de demo was toen een van de Lynx helikopters
voor de bomen in een hover ging. Dit was een van de momenten waarop ik gehoopt had. Meteen achter de
demo aan arriveerden er weer verschillende vliegtuigen. Het eerste vliegtuig dat arriveerde was de Finse
Fokker F-27. Ondertussen vertrokken er een aantal demo F-16’s die samen voor een fotovlucht naar de
Noordzee vertrokken.
De drie demo F-16’s keerden niet lang na hun vertrek terug op Leeuwarden. De Turkse demovlieger stond
op het punt zijn demo te starten met de spare F-16. Het toestel maakte een spectaculair lage start. De
demo die daarop volgde was erg goed. Ik wist een mooie foto te schieten van de rug van het toestel.
Verschillende demo’s werden er geoefend. Zo vlogen de Britse Hawk, de Italiaanse MB339 en de Finse
Hornett hun demo. Mijn tweede highlight arriveerde na de demo van de Finse Hornett Plotseling werden
we verrast door een MiG-29 van de Polen die laag en hard over het veld heen vloog. De MiG-29 gebruikte
tijdens de landing ook zijn remparachute. Ook de Apache van het Apache Solo Display Team startte zijn
demo. Hij deed dit na de landing van de MiG. Spectaculair aan de demo is altijd het gebruik van de
flares tijdens de looping. Mijn derde en laatste hoogtepunt van de arrivals dag was de aankomst van
de Poolse Su-22 Fitter. De Polen zijn de laatste in Europa die nog vliegen met de Fitter. Toen de
Fitter binnen was, zat de dag op Leeuwarden erop. Het was ondertussen 5 uur. Er hingen nog wel een
aantal toestellen in de landing, maar daar kon ik niet veel meer van maken. Het licht was ondertussen
ook minder goed geworden. Er kwamen nog 2 Amerikaanse F-15’s, een Belgische Sea-King, een Britse
Sea-King, een Poolse Hercules en een Nederlandse NH90 binnen. De spotterdag op Leeuwarden was zo goed
dat ik 90% van de toestellen op de foto had. Ik besloot dan ook om niet meer naar Leeuwarden te gaan
voor de Open Dagen zelf.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|