|
|
|
|
Flugtag Niederstetten; Niederstetten, 17 september 2011
Transporthubschrauberregiment 30; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op zaterdag 17 september 2011, was ik aanwezig op de Flugtag van Niederstetten. Het was voor mij de eerste
keer dat ik dit veld zou bezoeken. Tijdens deze dag werden er demonstaties gegeven met helikopters van de
Duitse Landmacht. De Airpower Demo zou een van de beste worden die ik ooit gezien heb.
De Duitse vliegbasis Niederstetten ligt op 4 kilometer ten oosten van de stad Niederstetten in
Noord-Baden-Württemberg, Duitsland. De bouw van dit Luftwaffe vliegveld was in 1936 voltooid. Het was geen
permanent bezet vliegveld, want er waren geen gebouwen en andere faciliteiten geplaatst. Tijdens de Tweede
Wereldoorlog, werd de basis gebruikt door meerdere eenheden van de Duitse Luftwaffe. Zo stonden er onder
meer eenheden die met nachtjagers opereerden. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, werd het vliegveld
leeg achtergelaten. Aan het begin van 1957, werden de eerste herstelwerkzaamheden opgepakt. De luchtmacht-
basis werd klaargemaakt om een nieuwe eenheid van de pas opgerichte Duitse Landmacht Luchtvaartdivisie (HEER)
te huisvesten. De werkzaamheden waren in 1962 voltooid. Er werden naast eenheden van de Duitse HEER ook
diverse landmacht bataljons gevestigd. Niederstetten is tegenwoordig een van de grote Huey velden in
Duitsland. Van 1967 tot en met 1981, werden er 352 UH-1D Huey helikopters geleverd aan de Duitse
krijgsmacht. De helikopters zijn allemaal in licentie gebouwd door Dorniër in Duitsland. Zowel de Luftwaffe
als de HEER beschikt over een groot aantal Huey’s. De helikopters worden bij de landmacht vooral ingezet
voor transporttaken en bij de luchtmacht vooral voor SAR taken.
Niederstetten is op dit moment de thuisbasis van het Transporthubschrauber- geschwader-30 (THR-30)
(Transporthelikopter Squadron 30). Deze eenheid is een onderdeel van de Duitse Bundes HEER. THR-30 werd
in de loop van 1980 verplaatst naar Niederstetten. De eenheid maakt deel uit van de Duitse Luchtmobiele
Divisie. Het hoofdkantoor van de Divisie zit in de stad Veitshöchheim. Er zijn op dit moment ruim 750 mensen
werkzaam op Niederstetten. Als gevolg van de herstructurering van de HEER, zal het aantal mensen op
Niederstetten met ruim 600 toenemen in 2011. Op dit moment vliegt THR-30 met de Bell UH-1D Huey. Op dit
moment heeft THR-30
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
46 Huey’s in gebruik. Naast de Huey heeft THR-30 ook 2 Bo-105P1 Bölkow helikopters in dienst voor
trainingsdoeleinden. De Huey’s worden in de nabije toekomst vervangen door de NH90 TTH. In totaal zullen
er 32 NH90’s op Niederstetten gebaseerd worden. De basis wordt op dit moment al voorbereid op de komst
van deze helikopter. In 2007 in men een enorm bouwproject gestart voor de bouw van het nieuw onderkomens
voor de NH90. De eerste hangaar was af in februari 2008 en biedt ruimte aan 8 NH90 helikopters. Op dit
moment worden meerdere van dit soort hangaars gebouwd op Niederstetten.
Het was voor mij de eerste keer dat ik Niederstetten zou bezoeken. Het gebeurt niet vaak dat je op een
Duits Army veld binnenkomt om te fotograferen. Met het weer had ik geluk vandaag, want de lucht was
strak blauw. Later op de dag zouden we even last hebben van wat wolkenvelden, maar dat was gelukkig
van korte duur. Bij het fotograferen van helikopters in Duitsland is het fijn als je fatsoenlijk licht
hebt. De Flugtag op Niederstetten was opgedeeld in 2 blokken. In de ochtend kon je alle static toestellen
fotograferen en in de middag stond er een uitgebreide demonstratie op het programma. Toen ik mijn rondje
over Niederstetten begon, vond ik een aantal Huey’s in diverse hangaars. Enkele ervan mocht ik op de foto
zetten van het grondpersoneel dat daar aan het werk was. In een van de hangaars vond ik een Huey van WTD-61.
Deze helikopter was helemaal zwart gespoten. Ik was erg blij met deze helikopter, want deze test machine
is er eentje die je niet vaak ziet. Ook aan de overkant van de baan mochten we een kijkje nemen. Dit
deel zou later in de middag afgezet worden omdat daar de vliegende helikopters stonden opgesteld. Er
stonden in totaal 5 Bolkows en 13 Huey’s in het gras. Het merendeel van deze helikopters zou in de
middag gaan vliegen. Dit beloofde dus een spektakel te worden.
Het vliegprogramma van de middag startte met een massastart van alle helikopters. De volgende helikopters
stegen op in een tijd van 30 minuten: 11x Huey, 5x Bölkow, 2x CH-53, 1x Tigre, 1x NH-90, 1x EC-135, 1x UH-60,
1x AS-532 Cougar en 1x AB-212. Tijdens de take-off, kwam de Oostenrijkse Blackhawk erg spectaculair voorbij
gevlogen. Ook de Duitse Bölkows van Roth kwamen goed voor de lens tijdens de vertrekfase. Het eerste deel van
de demo bestond uit de presentatie van de verschillende helikoptertypen van de Duitse landmacht. De eerste
helikopters die verschenen voor de Airpowerdemo waren de bewapende Bolkows van Roth. Deze voerden een verkenning
uit voordat de landing zone die zich voor ons bevond werd ingenomen. De landing bestond uit enkele Huey’s die
recht voor mij in het gras landden. Enkele soldaten stormden uit de helikopters om het terrein rond de landing
zone veilig te stellen. Nadat het terrein veilig was, verschenen er 2 CH-53 helikopters met een slingload eronder.
De lading werd door de militairen op de grond in ontvangst genomen. Als de CH-53 recht voor je lens hangt, besef
je pas hoe groot deze helikopter is. Nadat de militairen het gebied hadden ingenomen werd er een medical evacuation
gedemonstreerd. Er kwamen 2 Huey’s aangevlogen die waren ingericht als vliegende ambulance. Deze helikopters
lieten een brancard zakken aan de lier waarop de gewonden werden opgehesen. De medical evacuation duurde ongeveer
een kwartier. De militairen werden allemaal weer opgepikt aan het einde van de demonstratie. Na deze actie
verschenen de grote helikopters boven de baan. De Duitse CH-53’s, de Zwitserse Cougar en de Oostenrijkse
Blackhawk hadden allemaal een Bambi Bucket onder de romp hangen. De vliegers lieten zien hoe ze een bosbrand
bestrijden met behulp van de helikopters. Na de landing van de helikopters zat het bezoek aan Niederstetten
erop. Ik moet zeggen dat dit een van de beste Airpower Demo’s was die ik ooit gezien heb.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|