Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Flugtag Niederstetten; Niederstetten, 17 september 2011

Transporthubschrauberregiment 30; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op zaterdag 17 september 2011, was ik aanwezig op de Flugtag van Niederstetten. Het was voor mij de eerste keer dat ik dit veld zou bezoeken. Tijdens deze dag werden er demonstaties gegeven met helikopters van de Duitse Landmacht. De Airpower Demo zou een van de beste worden die ik ooit gezien heb.

De Duitse vliegbasis Niederstetten ligt op 4 kilometer ten oosten van de stad Niederstetten in Noord-Baden-Württemberg, Duitsland. De bouw van dit Luftwaffe vliegveld was in 1936 voltooid. Het was geen permanent bezet vliegveld, want er waren geen gebouwen en andere faciliteiten geplaatst. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, werd de basis gebruikt door meerdere eenheden van de Duitse Luftwaffe. Zo stonden er onder meer eenheden die met nachtjagers opereerden. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, werd het vliegveld leeg achtergelaten. Aan het begin van 1957, werden de eerste herstelwerkzaamheden opgepakt. De luchtmacht- basis werd klaargemaakt om een nieuwe eenheid van de pas opgerichte Duitse Landmacht Luchtvaartdivisie (HEER) te huisvesten. De werkzaamheden waren in 1962 voltooid. Er werden naast eenheden van de Duitse HEER ook diverse landmacht bataljons gevestigd. Niederstetten is tegenwoordig een van de grote Huey velden in Duitsland. Van 1967 tot en met 1981, werden er 352 UH-1D Huey helikopters geleverd aan de Duitse krijgsmacht. De helikopters zijn allemaal in licentie gebouwd door Dorniër in Duitsland. Zowel de Luftwaffe als de HEER beschikt over een groot aantal Huey’s. De helikopters worden bij de landmacht vooral ingezet voor transporttaken en bij de luchtmacht vooral voor SAR taken.

Niederstetten is op dit moment de thuisbasis van het Transporthubschrauber- geschwader-30 (THR-30) (Transporthelikopter Squadron 30). Deze eenheid is een onderdeel van de Duitse Bundes HEER. THR-30 werd in de loop van 1980 verplaatst naar Niederstetten. De eenheid maakt deel uit van de Duitse Luchtmobiele Divisie. Het hoofdkantoor van de Divisie zit in de stad Veitshöchheim. Er zijn op dit moment ruim 750 mensen werkzaam op Niederstetten. Als gevolg van de herstructurering van de HEER, zal het aantal mensen op Niederstetten met ruim 600 toenemen in 2011. Op dit moment vliegt THR-30 met de Bell UH-1D Huey. Op dit moment heeft THR-30

46 Huey’s in gebruik. Naast de Huey heeft THR-30 ook 2 Bo-105P1 Bölkow helikopters in dienst voor trainingsdoeleinden. De Huey’s worden in de nabije toekomst vervangen door de NH90 TTH. In totaal zullen er 32 NH90’s op Niederstetten gebaseerd worden. De basis wordt op dit moment al voorbereid op de komst van deze helikopter. In 2007 in men een enorm bouwproject gestart voor de bouw van het nieuw onderkomens voor de NH90. De eerste hangaar was af in februari 2008 en biedt ruimte aan 8 NH90 helikopters. Op dit moment worden meerdere van dit soort hangaars gebouwd op Niederstetten.

Het was voor mij de eerste keer dat ik Niederstetten zou bezoeken. Het gebeurt niet vaak dat je op een Duits Army veld binnenkomt om te fotograferen. Met het weer had ik geluk vandaag, want de lucht was strak blauw. Later op de dag zouden we even last hebben van wat wolkenvelden, maar dat was gelukkig van korte duur. Bij het fotograferen van helikopters in Duitsland is het fijn als je fatsoenlijk licht hebt. De Flugtag op Niederstetten was opgedeeld in 2 blokken. In de ochtend kon je alle static toestellen fotograferen en in de middag stond er een uitgebreide demonstratie op het programma. Toen ik mijn rondje over Niederstetten begon, vond ik een aantal Huey’s in diverse hangaars. Enkele ervan mocht ik op de foto zetten van het grondpersoneel dat daar aan het werk was. In een van de hangaars vond ik een Huey van WTD-61. Deze helikopter was helemaal zwart gespoten. Ik was erg blij met deze helikopter, want deze test machine is er eentje die je niet vaak ziet. Ook aan de overkant van de baan mochten we een kijkje nemen. Dit deel zou later in de middag afgezet worden omdat daar de vliegende helikopters stonden opgesteld. Er stonden in totaal 5 Bolkows en 13 Huey’s in het gras. Het merendeel van deze helikopters zou in de middag gaan vliegen. Dit beloofde dus een spektakel te worden.

Het vliegprogramma van de middag startte met een massastart van alle helikopters. De volgende helikopters stegen op in een tijd van 30 minuten: 11x Huey, 5x Bölkow, 2x CH-53, 1x Tigre, 1x NH-90, 1x EC-135, 1x UH-60, 1x AS-532 Cougar en 1x AB-212. Tijdens de take-off, kwam de Oostenrijkse Blackhawk erg spectaculair voorbij gevlogen. Ook de Duitse Bölkows van Roth kwamen goed voor de lens tijdens de vertrekfase. Het eerste deel van de demo bestond uit de presentatie van de verschillende helikoptertypen van de Duitse landmacht. De eerste helikopters die verschenen voor de Airpowerdemo waren de bewapende Bolkows van Roth. Deze voerden een verkenning uit voordat de landing zone die zich voor ons bevond werd ingenomen. De landing bestond uit enkele Huey’s die recht voor mij in het gras landden. Enkele soldaten stormden uit de helikopters om het terrein rond de landing zone veilig te stellen. Nadat het terrein veilig was, verschenen er 2 CH-53 helikopters met een slingload eronder. De lading werd door de militairen op de grond in ontvangst genomen. Als de CH-53 recht voor je lens hangt, besef je pas hoe groot deze helikopter is. Nadat de militairen het gebied hadden ingenomen werd er een medical evacuation gedemonstreerd. Er kwamen 2 Huey’s aangevlogen die waren ingericht als vliegende ambulance. Deze helikopters lieten een brancard zakken aan de lier waarop de gewonden werden opgehesen. De medical evacuation duurde ongeveer een kwartier. De militairen werden allemaal weer opgepikt aan het einde van de demonstratie. Na deze actie verschenen de grote helikopters boven de baan. De Duitse CH-53’s, de Zwitserse Cougar en de Oostenrijkse Blackhawk hadden allemaal een Bambi Bucket onder de romp hangen. De vliegers lieten zien hoe ze een bosbrand bestrijden met behulp van de helikopters. Na de landing van de helikopters zat het bezoek aan Niederstetten erop. Ik moet zeggen dat dit een van de beste Airpower Demo’s was die ik ooit gezien heb.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden