Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De C-21A Learjet van het 76th AS; Ramstein AB, 16 - 20 maart 2012

Ramstein, Hub van het AMC, Deel III; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Naast de vliegtuigen van het Air Mobility Command (AMC), vliegen ook veel C-21A Learjets van het 76th Airlift Squadron van en naar Ramstein Air Base. Het 76 AS is gebaseerd op Ramstein en heeft meerdere types in dienst, zoals de: C-20, C-21 en C-37. Dit is een mooi moment om de C-21 Learjet van dichtbij te bekijken.

Het 76th Airlift Squadron (76 AS) is een onderdeel van het 86th Airlift Wing (86 AW) op de Duitse vliegbasis Ramstein Air Base. De eenheid opereert op dit moment met de C-20H Gulfstream IV, de C-21A Learjet, de C-37A Gulfstream V en de C-40B Clipper. Het 76 AS werd op 30 januari 1943 opgericht als het 76th Ferrying Squadron. De South Atlantic Ferry Route was in de Tweede Wereldoorlog de route waarop vliegtuigen van Amerika overgevlogen werden naar de dessert campagne van de Britten in Noord Afrika. Het 76 Ferrying Squadron was een onderdeel van Army Air Corps Ferrying Commando dat de zogenaamde lent-lease vliegtuigen afleverde bij de Britse strijdkrachten. Niet veel later na de oprichting, werd het squadron omgedoopt tot 76th Transport Transition Squadron. De eenheid trainde op dat moment vliegers die op diverse Amerikaanse vrachtvliegtuigen zouden gaan dienen bij de USAF. De eenheid werd op dat moment gestationeerd op Homestead Army Air Base in Florida. De eenheid had deze taak tot maart 1944 en opereerde met vliegtuigen zoals de AT-17 Bobcat C-46 Commando en de C-54 Skymaster. Vanaf maart 1944 werd de eenheid opgeven. Dit zou duren tot 1952, want op 20 juni 1952 werd de eenheid weer opgericht als het 76th Air Transport Squadron. De eenheid vloog in de periode van 1952 tot en met 1966 wereldwijd transportmissies. Het squadron vervoerde onder andere de troepen van de VN naar het Suez Kanaal in november 1956. De nieuwe thuisbasis van het 76 ATS was vanaf de wederoprichting Kelly Air Force Base in Texas. De eenheid vloog in deze periode met de C-121 Constellation. Vanaf 1956 verhuist het squadron naar Charleston Air Force Base in South Carolina. Die zal de eenheid gestationeerd blijven tot 1993. Van 1963 tot en met 1966 vloog het squadron met de C-130 Hercules vanaf Charleston AFB.

Op 8 januari 1966 wordt de eenheid toegevoegd aan het 437th Military Airlift Wing op Charleston AFB. De naam van de eenheid wordt ook omgedoopt tot 76th Military Airlift

Squadron. Vanaf 1966 vliegt het squadron veel missies in zuidoost Azië. De Vietnamoorlog is uitgebroken en het 76 MAS vliegt dagelijks missies om troepen te bevoorraden. Het squadron ontvangt voor deze taak op dat moment de Lockheed C-141 Starlifter. In mei 1975 vliegt het squadron belangrijke missies tijdens de evacuatie van Saigon. Na de Vietnamoorlog is de eenheid nog verschillende keren ingezet in Grenada in 1983 en in Panama in december 1989. Ook tijdens de golfoorlog is de eenheid veelvuldig ingezet op de luchtbrug tussen Irak en de Verenigde Staten. Het 437th MAW werd op 1 oktober 1991 omgedoopt tot het 437th Operations Group als de eenheid wordt uitgezonden naar Irak tijdens de Golfoorlog. Ook het 76th MAS wordt op dat moment omgedoopt naar zijn huidige naam, namelijk het 76th Airlift Squadron (76 AS). De laatste grote verhuizing van het 76 AS vindt plaats op 1 oktober 1993. De eenheid verlaat het 437 OG op Charleston en het wordt ingedeeld bij het 86th OG op Ramstein Air Base in Duitsland. De eenheid verruilt ook zijn C-141 Starlifters in voor een aantal lichtere transportvliegtuigen. Ramstein Air Base is sinds 1993 de transporthub van de Amerikaanse luchtmacht in Europa. Dagelijks vliegen veel transportvliegtuigen van het AMC van en naar deze grote basis. Op dit moment heeft het 76 AS verschillende typen vliegtuigen in dienst. Het eerste type is de C-20H Gulfstream IV. De eenheid heeft 2 Gulfstream IV vliegtuigen in dienst die worden ingezet voor VIP transporten. Het tweede type in dienst van het squadron is de C-21A Learjet. Het 76 AS heeft op dit moment 9 C-21A’s in dienst. Dit vliegtuig is het meest ingezette toestel van de eenheid en wordt gebruikt voor VIP transport en de opleiding van transportvliegers. Het derde type bij de eenheid is de C-37A Gulfstrem V. Dit toestel is ook in gebruik voor VIP transport, de eenheid heeft er maar 1 tot zijn beschikking. Ook beschikt de eenheid over 1 C-40 Clipper.

De C-21A is het meest gebruikte toestel van het 76 AS. De C-21A is de militaire versie van de Learjet 35A. Het toestel is gemaakt voor personenvervoer en het vervoer van lichte goederen. Ook kunnen er een aantal brancards meegevoerd worden als het toestel de MEDEVAC taak op zich neemt. De C-21 kan 8 passagiers vervoeren en heeft een capaciteit van 1,26 kubieke meter voor vracht. De brandstof capaciteit van de C-21A is 931 gallons (3,537.8 liter), de brandstof zit in de vleugeltiptanks. De levering van de C-21A vloot begon in april 1984 en werd voltooid in oktober 1985. De C-21 (Gates Learjet 35) vloot wordt verspreid over de luchtmacht gebruikt. De vloot bestaat uit 73 vliegtuigen in actieve dienst die bij 4 Air National Guards 14 Airlift Squadrons zijn ingedeeld. Op 01 april 1997, werden alle Amerikaanse C-21 ondergebracht bij het Air Mobility Command. De C-21 biedt ondersteuning aan de Air Force Commanders en het is een belangrijk toestel voor de opleiding van nieuwe AMC vliegers.

Glasco is een dochteronderneming van Learjet, het bedrijf biedt op 16 locaties in de wereld volledige ondersteuning voor de C-21. Het onderhoud van de actieve C-21’s wordt door dit bedrijf uitgevoerd. Het overzicht voor het onderhoud van de volledige C-21 vloot is de Systems Program Director (SPD) gevestigd in het Oklahoma City Air Logistics Center. Het SPD zorgt ervoor dat de C-21 zijn luchtvaardigheid behoud volgens de FAA richtlijnen. De Raytheon Corporation of Madison is de huidige contractor die het onderhoudt van de C-21 vloot op zich neemt. Raytheon kreeg dit 44.4 Miljard Dollar kostende project op 1 oktober 2001. Naast het onderhoud van het toestel, bevat dit contract ook de logistieke ondersteuning van de C-21. De C-21 vloot wordt op dit moment ingekrompen bij de USAF. De eerste toestellen zijn reeds al waargenomen op AMARC in Arizona. Ook het 76 AS heeft een deel van zijn C-21 vloot moeten inleveren. Door deze bezuinigingsmaatregel, is de vloot van 13 naar 9 toe- stellen gekrompen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden