Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Internationale Oefening Frisian Flag; Leeuwarden, 24 april 2012

De Grootste Jaarlijkse Oefening; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Van maandag 16 april 2012 tot en met vrijdag 27 april 2012, vind op de vliegbasis Leeuwarden de oefening Frisian Flag plaats. In totaal doen er 8 verschillende landen mee aan deze grootschalige Nederlandse oefening. De oefening is georganiseerd door het no 323 TACTESS Squadron van de vliegbasis Leeuwarden.

Er zijn maar liefst 8 landen die met verschillende vliegtuigtypen mee doen aan de oefening Frisian Flag. Naast de Nederlandse luchtmacht zijn er dus 7 andere landen aanwezig op de oefening. Deze landen zijn: België, Duitsland, Finland, Groot Brittannië, Noorwegen, Polen en Zweden. De Belgen doen mee met 5 F-16’s van het 2 Wing op Florennes. De Duitse Luftwaffe heeft 6 Eurofighter EF2000 vliegtuigen naar Leeuwarden gestuurd voor de oefening. De Eurofighters zijn allemaal ingedeeld bij het Jagdbombergeschwader 31 van de Duitse vliegbasis Nörvenich. Ook de Finse luchtmacht kwam met een grote delegatie naar Leeuwarden. De Finnen kwamen met 6 F-18 Hornetts naar de Friese vliegbasis. De vliegtuigen zijn afkomstig van 2 eenheden van 2 Finse vliegvelden, namelijk; het HävLLv11 van de vliegbasis Ravaniemi en het HävLLv 31 van de vliegbasis Rissala. De Britten doen net als de Duitsers mee met de Eurofighter. In totaal doen er 6 Typhoons van de RAF mee aan de oefening. De vliegtuigen zijn ingedeeld bij het no 3 Squadron en het no 11 Squadron welke beide op RAF Coningsby gestationeerd staan. De Noren doen met maar liefst 10 F-16’s mee aan Frisian Flag. Alle vliegtuigen zijn van het 332 Skvadron van de Noorse vliegbasis Bodø. Ook de Polen doen mee met hun F-16’s. Er doen in totaal 6 Poolse F-16’s mee van het 10.elt van de vliegbasis Lask. De laatste buitenlandse deelname aan de oefening komt uit Zweden. Er doen in totaal 8 Zweedse JAS-39C Grippens mee met de oefening. De grippens zijn afkomstig van het F7 van de vliegbasis Såtenäs en het F21 van de vliegbasis Luleå. De Nederlandse deelname bestaat uit 8 F-16’s van de vliegbasis Volkel en 14 F-16’s van de vliegbasis Leeuwarden.

De oefening Frisian Flag duurt 2 weken. De vliegers oefenen diverse scenario’s in deze periode. De missies bestaan uit zowel het aanvallen van gronddoelen als het bewaken van het luchtruim tijdens luchtverdedigingmissies. Het belangrijkste doel

van de oefening is om de deelnemende vliegers te trainen in het uitvoeren van complexe missies in internationaal verband en tijdens een hoger geweldsspectrum. Hierbij staan diverse scenario’s centraal, zoals: toekomstige NATO-Response Force (NRF) inzet, de recentelijke inzet in Afghanistan en de meest recente inzet boven Libië. Naast de jachtvliegtuigen nemen ook een C-130 Hercules van vliegbasis Eindhoven, een AH-64D Apache en een AS-532U2 Cougar van het Defensie Helikopter Commando deel aan de oefening. De Groep Geleide Wapens neemt deel met een PATRIOT luchtverdedigingssysteem. De Nationale Datalink Management Cell geeft ondersteuning met datalink systemen. Ook een E-3 AWACS en een KDC-10 tanker vliegen mee in de oefening, deze toestellen vliegen echter vanaf hun eigen thuisbasis. Tijdens Frisian Flag 2012 wordt het grootste deel van de missies in de oefenge- bieden boven de Noordzee gevlogen. In deze gebieden speelt het luchtverdediging- gedeelte van de oefening zich af. De Vliehors Schietrange op Vlieland wordt gebruikt voor het air to ground gedeelte van de oefening.

Het weer tijdens mijn bezoek aan Leeuwarden zou erg gevarieerd zijn. Gedurende de hele dag heb ik zon, regen, hagel en veel wind meegemaakt. Wel had ik het geluk dat Leeuwarden de startbaan 06 in gebruik had. Het eerste toestel dat verscheen, was de Noorse Falcon 20ECM. Kort na het vertrek van deze Noor, verschenen er 2 Zweedse Grippens aan de kop van de baan. Ook een viertal Noorse F-16’s stond klaar om op te stijgen. Door de sterke luchtstromingen rondom de inlaat van het toestel, zag je het water dat op de taxibaan lag naar binnen gezogen worden. De Finse F-18’s lijnden naast de Noorse F-16’s op. Het werd ineen erg druk aan de kop van de startbaan. Aan de overkant waren ondertussen al een aantal Nederlandse en Poolse F-16’s verschenen. Na het vertrek van al deze vliegtuigen, verschenen er een aantal Nederlandse en Belgische F-16’s aan de baankop. Deze 8 F-16’s besloten om de start af te breken. De missie van deze toestellen was alsnog afgelast door het slechte weer in het doelen gebied. De Britse en Duitse Eurofighters waren ondertussen ook naar de startbaan op weg. Deze moesten omrijden omdat de Nederlandse F-16’s het shelterkamp blokkeerden. Hierdoor maakten de Eurofighters een back track over de 24. Na het vertrek van de Eurofighters, keerden de eerste vliegtuigen alweer terug. Dit waren de Grippens en de Hornetts. Het weer verbeterde ineens na de landing van deze toestellen. De zon zou tijdens de gehele recovery van de ochtendvlucht schijnen. Een van de Britse Eurofighters zat compleet naast de baan. Het toestel moest daardoor scherp insturen. Dit leverde mij de leukste foto van de dag op van deze landende Eurofighter.

De middagvlucht verliep op dezelfde manier als de ochtendvlucht. De zon scheen tijdens het vertrek en al snel was fotograferen onmogelijk door de heat waves. Na de laatste take-off sloeg het weer compleet om. Er vielen een aantal zware buien met hagel en regen. Tijdens een van deze buien keerden de Belgische F-16’s terug. Dit leverde mij een aantal opmerkelijke foto’s op van de landende toestellen. Het licht is perfect egaal tijdens zo’n bui. Kort na de bui kwam de zon weer tevoorschijn. Ook dit leverde fraaie foto’s op omdat de lucht op de achtergrond nog pikzwart was. De Zweedse Grippens kwamen op dit moment binnen. Het lukte mij om een aantal panningshots te maken van de grippens en de Hornetts. Ook de Noorse F-16’s kwamen terug van hun missie. Er vlogen maar liefst 8 Noorse F-16’s mee tijdens de middagmissie. De Eurofighters waren de laatste vliegtuigen die terugkwamen van hun missie. Na de landing van de 2 Duitse Eurofighters zat mijn dagje Leeuwarden erop. Deze editie van Frisian Flag was er een met verschillende weersituaties. Dit leverde mij een gevarieerde serie foto’s op.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden