|
|
|
|
Internationale Oefening Frisian Flag; Leeuwarden, 24 april 2012
De Grootste Jaarlijkse Oefening; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Van maandag 16 april 2012 tot en met vrijdag 27 april 2012, vind op de vliegbasis Leeuwarden de oefening
Frisian Flag plaats. In totaal doen er 8 verschillende landen mee aan deze grootschalige Nederlandse oefening.
De oefening is georganiseerd door het no 323 TACTESS Squadron van de vliegbasis Leeuwarden.
Er zijn maar liefst 8 landen die met verschillende vliegtuigtypen mee doen aan de oefening Frisian Flag.
Naast de Nederlandse luchtmacht zijn er dus 7 andere landen aanwezig op de oefening. Deze landen zijn:
België, Duitsland, Finland, Groot Brittannië, Noorwegen, Polen en Zweden. De Belgen doen mee met 5 F-16’s
van het 2 Wing op Florennes. De Duitse Luftwaffe heeft 6 Eurofighter EF2000 vliegtuigen naar Leeuwarden
gestuurd voor de oefening. De Eurofighters zijn allemaal ingedeeld bij het Jagdbombergeschwader 31 van
de Duitse vliegbasis Nörvenich. Ook de Finse luchtmacht kwam met een grote delegatie naar Leeuwarden. De
Finnen kwamen met 6 F-18 Hornetts naar de Friese vliegbasis. De vliegtuigen zijn afkomstig van 2 eenheden
van 2 Finse vliegvelden, namelijk; het HävLLv11 van de vliegbasis Ravaniemi en het HävLLv 31 van de
vliegbasis Rissala. De Britten doen net als de Duitsers mee met de Eurofighter. In totaal doen er 6
Typhoons van de RAF mee aan de oefening. De vliegtuigen zijn ingedeeld bij het no 3 Squadron en het no
11 Squadron welke beide op RAF Coningsby gestationeerd staan. De Noren doen met maar liefst 10 F-16’s
mee aan Frisian Flag. Alle vliegtuigen zijn van het 332 Skvadron van de Noorse vliegbasis Bodø. Ook de
Polen doen mee met hun F-16’s. Er doen in totaal 6 Poolse F-16’s mee van het 10.elt van de vliegbasis
Lask. De laatste buitenlandse deelname aan de oefening komt uit Zweden. Er doen in totaal 8 Zweedse
JAS-39C Grippens mee met de oefening. De grippens zijn afkomstig van het F7 van de vliegbasis Såtenäs
en het F21 van de vliegbasis Luleå. De Nederlandse deelname bestaat uit 8 F-16’s van de vliegbasis
Volkel en 14 F-16’s van de vliegbasis Leeuwarden.
De oefening Frisian Flag duurt 2 weken. De vliegers oefenen diverse scenario’s in deze periode. De missies
bestaan uit zowel het aanvallen van gronddoelen als het bewaken van het luchtruim tijdens luchtverdedigingmissies.
Het belangrijkste doel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
van de oefening is om de deelnemende vliegers te trainen in het uitvoeren van complexe missies in
internationaal verband en tijdens een hoger geweldsspectrum. Hierbij staan diverse scenario’s centraal,
zoals: toekomstige NATO-Response Force (NRF) inzet, de recentelijke inzet in Afghanistan en de meest
recente inzet boven Libië. Naast de jachtvliegtuigen nemen ook een C-130 Hercules van vliegbasis Eindhoven,
een AH-64D Apache en een AS-532U2 Cougar van het Defensie Helikopter Commando deel aan de oefening. De
Groep Geleide Wapens neemt deel met een PATRIOT luchtverdedigingssysteem. De Nationale Datalink Management
Cell geeft ondersteuning met datalink systemen. Ook een E-3 AWACS en een KDC-10 tanker vliegen mee in de
oefening, deze toestellen vliegen echter vanaf hun eigen thuisbasis. Tijdens Frisian Flag 2012 wordt het
grootste deel van de missies in de oefenge- bieden boven de Noordzee gevlogen. In deze gebieden speelt
het luchtverdediging- gedeelte van de oefening zich af. De Vliehors Schietrange op Vlieland wordt gebruikt
voor het air to ground gedeelte van de oefening.
Het weer tijdens mijn bezoek aan Leeuwarden zou erg gevarieerd zijn. Gedurende de hele dag heb ik zon,
regen, hagel en veel wind meegemaakt. Wel had ik het geluk dat Leeuwarden de startbaan 06 in gebruik had.
Het eerste toestel dat verscheen, was de Noorse Falcon 20ECM. Kort na het vertrek van deze Noor, verschenen
er 2 Zweedse Grippens aan de kop van de baan. Ook een viertal Noorse F-16’s stond klaar om op te stijgen.
Door de sterke luchtstromingen rondom de inlaat van het toestel, zag je het water dat op de taxibaan lag
naar binnen gezogen worden. De Finse F-18’s lijnden naast de Noorse F-16’s op. Het werd ineen erg druk aan
de kop van de startbaan. Aan de overkant waren ondertussen al een aantal Nederlandse en Poolse F-16’s
verschenen. Na het vertrek van al deze vliegtuigen, verschenen er een aantal Nederlandse en Belgische
F-16’s aan de baankop. Deze 8 F-16’s besloten om de start af te breken. De missie van deze toestellen
was alsnog afgelast door het slechte weer in het doelen gebied. De Britse en Duitse Eurofighters waren
ondertussen ook naar de startbaan op weg. Deze moesten omrijden omdat de Nederlandse F-16’s het shelterkamp
blokkeerden. Hierdoor maakten de Eurofighters een back track over de 24. Na het vertrek van de Eurofighters,
keerden de eerste vliegtuigen alweer terug. Dit waren de Grippens en de Hornetts. Het weer verbeterde ineens
na de landing van deze toestellen. De zon zou tijdens de gehele recovery van de ochtendvlucht schijnen. Een
van de Britse Eurofighters zat compleet naast de baan. Het toestel moest daardoor scherp insturen. Dit
leverde mij de leukste foto van de dag op van deze landende Eurofighter.
De middagvlucht verliep op dezelfde manier als de ochtendvlucht. De zon scheen tijdens het vertrek en al
snel was fotograferen onmogelijk door de heat waves. Na de laatste take-off sloeg het weer compleet om.
Er vielen een aantal zware buien met hagel en regen. Tijdens een van deze buien keerden de Belgische F-16’s
terug. Dit leverde mij een aantal opmerkelijke foto’s op van de landende toestellen. Het licht is perfect
egaal tijdens zo’n bui. Kort na de bui kwam de zon weer tevoorschijn. Ook dit leverde fraaie foto’s op omdat
de lucht op de achtergrond nog pikzwart was. De Zweedse Grippens kwamen op dit moment binnen. Het lukte mij
om een aantal panningshots te maken van de grippens en de Hornetts. Ook de Noorse F-16’s kwamen terug van
hun missie. Er vlogen maar liefst 8 Noorse F-16’s mee tijdens de middagmissie. De Eurofighters waren de
laatste vliegtuigen die terugkwamen van hun missie. Na de landing van de 2 Duitse Eurofighters zat mijn
dagje Leeuwarden erop. Deze editie van Frisian Flag was er een met verschillende weersituaties. Dit leverde
mij een gevarieerde serie foto’s op.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|