Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Spottersmiddag Woensdrecht; Woensdrecht, 19 juni 2012

Oefening Joint Medical Modules; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op dinsdag 19 juni 2012, stond de spottersmiddag op vliegbasis Woensdrecht op het programma. Tijdens de spottersdag, was ook de oefening Joint Medical Modules bezig. Deze medische evacuatie oefening werd op de vliegbasis Woensdrecht uitge- voerd door Nederlandse en Belgische militairen van de lucht- en landmacht.

De oefening Joint Medical Modules, is een medische evacuatie oefening die het medische personeel van de Koninklijke Luchtmacht moet trainen op evacuatie situaties. Aan deze editie van de oefening doen Nederlandse en Belgische militairen mee. De beide landen trainen het evacueren van slachtoffers van een oorlog uit een crisisgebied. Transport helikopters van het Defensie Helikopter Commando en de Belgische Heliwing worden ingezet om de gewonden te vervoeren. De Nederlandse helikopters zijn afkomstig van vliegbasis Gilze-Rijen en de Belgische helikopters zijn afkomstig van de Belgische vliegbasis Beauvechain. Naast de helikopters, worden er ook Embrear 135 en C-130 Hercules vliegtuigen ingezet van de Belgische vliegbasis Brussel-Melsbroek. De helikopters vliegen tijdens de oefening af en aan op vliegbasis Woensdrecht alsof het een echte evacuatiemissie. Op de basis is een medische post ingericht waar gewonden ingevlogen worden. Aan de oefening nemen in totaal 70 geneeskundige militairen deel uit Nederland en België. Naast het transporteren van gewonden gaat het bij de oefening ook om het behandelen van de slachtoffers in een oorlogsgebied. Medisch personeel moet dus eerste hulp kunnen bieden aan de slachtoffers van oorlogsgeweld. Tijdens de oefening staan communicatie en procedures centraal. De behandeling van slachtoffers onder moeilijke omstandighe- den staan dus centraal in het scenario. Theorielessen moeten het medisch personeel beter maken in hun werk tijdens de praktijkoefening. Het teamverband speelt een sleutelrol bij het snel evacueren van mensen. Achtergrond geluiden en een bewegende helikopter zijn moeilijke factoren bij de behandeling van slachtoffers.

Het vervoeren van gewonden door de lucht is bijna net zo oud als de uitvinding van het vliegtuig zelf. Het concept van gewonden transport door de lucht is ontstaan in het leger. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden luchtambulances getest door diverse militaire organisaties. De verenigde State gebruikte deze vliegtuigen om de beman- ning te redden na een crash. Vliegtuigen hadden in die tijd nog beperkte mogelijkhe-

den en het principe kreeg kritiek. Het idee bleef echter bestaan. De eerste volledig georganiseerde luchtambulancediensten werden ingezet door de Britten en de Fransen tijdens de Afrikaanse Oorlog en de Midden-Oosten Koloniale Oorlog in de jaren 20. Helikopters werden voor het eerst ingezet door de Amerikanen in Birma tijdens de Tweede Wereldoorlog. De eerste structurele inzet van helikopters was tijdens de Koreaanse oorlog in de periode van 1950 tot en met 1953. Oorspronkelijk werden slachtoffers alleen van slagvelden geëvacueerd, maar al snel werden de helikopters ingezet voor het vervoer van kritische patiënten naar hospitaalschepen. Dit gebeurde vaak nadat slachtoffers waren behandeld in veldhospitalen. De kennis die nodig was voor degelijke evacuaties evolueerde na de Koreaanse Oorlog. In 1969 werden Amerikaanse Huey helikopters veelvuldig ingezet voor gewonden evacuaties tijdens de Vietnam Oorlog. Ook in de civiele luchtvaart werden helikopters steeds vaker ingezet als ambulance. Vaak na auto-ongelukken worden helikopters gebruikt. Het Amerikaanse leger heeft de Black Hawk helikopter veelvuldig ingezet in Irak en Afgha- nistan om militairen en ook burgers te evacueren uit crisisgebieden.

Aan het begin van de middag moesten wij ons voor het bezoek aan de vliegbasis Woensdrecht melden aan de hoofdpoort van de basis bij het basis informatie centrum. Toen de groep compleet was, werden we naar een briefing ruimte gebracht waar een woordvoerder van de luchtmacht ons ontving. Na het doornemen van de regelementen en het checken van de naamlijst, konden we naar de basis gaan. We werden met de bus naar de startbaan gereden. We mochten op ongeveer 1/3 van de lengte van de baan plaatsnemen. Dit was het punt waarop de vliegtuigen bij de start los zouden komen van de grond. Het eerste toestel dat voor de lens kwam, was een Chinook van het no 298 Squadron van vliegbasis Gilze-Rijen. Deze grote helikopter was opgestegen bij het medische veldhospitaal aan de andere kant van de vliegbasis. De helikopter vloog spectaculair achter ons door. Ondertussen was een Slingby T-67 Firefly van het Test & Training Centrum (TTC) Seppe aan een serie doorstarts begonnen. Dit kleine vliegtuig wordt bij het TTC gebruikt voor de selectie procedure van kandidaten voor de opleiding tot vlieger.

Na een half uur verschenen de eerste PC-7’s aan de overkant. Een tweetal PC-7 kwam over de rolbaan naar de kop van de startbaan getaxied. Het platform van het no 131 EMVO Squadron ligt aan de overkant van de baan achter de bossen. Na een paar minuten rolde de eerste PC-7 de baan op. Het kleine toestel kwam los van de grond toen het ons passeerde. Ook de tweede PC-7 kwam op hetzelfde punt los van de grond. Dit leverde mij een aantal leuke take-off foto’s op van de PC-7’s. Na een kwartier verscheen er nog een derde PC-7 aan de kop van de baan. Het toestel ging na zijn take-off meteen het circuit in. Een Belgische Embrear 135 hing in de landing. Dit toestel deed mee aan de medische evacuatie oefening Joint Medical modules. Na de landing van dit toestel taxiede het naar het veldhospitaal toe. De PC-7’s hebben ruim een uur in het circuit gezeten voordat de eerste een full stop maakte. Binnen een half uur na de eerste landing waren alle toestellen weer binnen op Woensdrecht. De spottersmiddag werd afgesloten met een tweetal Belgische A-109’s. Deze helikopters waren ook in de buurt voor de medische evacuatie oefening. Beide toestellen zijn echter niet geland op Woensdrecht. De formatie maakte 2 keer een overshoot langs ons. De helikopters vlogen met lage snelheid langs ons heen waardoor ik beide toestellen uitgebreid op de foto kon zetten. Na het vertrek van deze 2 helikopters zat ons bezoek aan Woensdrecht erop. We werden weer met de bus naar de parkeerplaats bij de hoofdpoort gebracht. Het bezoek aan vliegbasis Woensdrecht was een verdienstelijke en erg leuke middag.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden