Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Lufttransportgeschwader 62; Wunstorf, 28 juni 2012

De Toekomst van de C-160 Transall; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op donderdag 28 juni2012, was ik te gast bij Lufttransportgeschwader 62 (LTG-62) op de Duitse vliegbasis Wunstorf in het noorden van het land. LTG-62 is op dit moment uitgerust met de C-160D Transall. In de toekomst gaat dit veranderen, want Wunstorf gaat de thuisbasis worden van de Duitse Airbus A400 vloot.

De Duitse vliegbasis Wunstorf is de grootste transportbasis in Duitsland. De vlieg- basis ligt in de provincie Nedersaksen in het noorden van het land. De Duitse vliegbasis Wunstorf werd in 1934 door het Duitse leger gesticht. Vanaf 1945 werd Wunstorf een RAF basis. De Britten vlogen met de Typhoon IB en Spitfire XIV vanaf dit veld. Deze vliegtuigen werden vanaf 1946 verhuisd naar RAF Gütersloh. Het no 123 Squadron werd op Wunstorf gestationeerd en vloog tot en met 1948 met de Tempest V, daarna de Spitfire XXIV. Het no 80 Squadron arriveerde in 1948 en was de eerste eenheid die met jets zou gaan vliegen vanaf dit veld. Deze eenheid was uitgerust met de Vampire F1. Beide squadrons op Wunstorf werden in 1949 naar RAF Gütersloh verplaatst. In de zomer van 1949 werden de eerste transportvliegtuigen op Wunstorf gestationeerd. De Avro York vloog missies van Wunstorf tijdens de Berlijnse Luchtbrug. Toen de Koude Oorlog uitbrak, werden er 2 eenheden met Vampires op Wunstorf gestationeerd. Deze eenheden ruilden de Vampires al snel in voor de Venom FB1. Vanaf 1958 kreeg de Duitse Luftwaffe het veld weer terug van de Britten. Wunstorf werd een trainingsbasis voor de N2501 Noratlas en de C-160 Transall. Vanaf 1978 tot en met nu vliegt het LTG-62 vanaf Wunstorf met de C-160 Transall. Deze eenheid is een van de 3 Transall eenheden in Duitsland.

Op 1 oktober 1959 werd de eenheid LTG-62 opgericht op Army Airfield Celle. De eenheid werd daar begin 1960 uitgerust met de Noratlas N2501. LTG-62 werd al snel ingezet bij een aardbeving in Agadir in Marokko op 29 februari 1960. Het squadron vervoerde daar slachtoffers van de aardbeving naar veiliger terrein. Later in hetzelfde jaar werd de eenheid overgeplaatst naar Keulen-Wahn. De volgende verhuizing vond plaats in april 1963, toen de eenheid naar Ahlhorner heide verhuisde. De Duitse Luftwaffe nam daar in april 1968 de eerste C-160D Transall in dienst. Op 30 septem- ber 1971, werd LTG-62 definitief verhuisd naar de Noord-Duitse vliegbasis Wunstorf.

De vliegbasis Ahlhorner Heide werd de nieuwe thuisbasis van Hubschraubertran- sportgeschwader 64 (HTG-64). De HTG-64 werd opgeheven in 1994 en werd op dat moment weer verdeeld over LTG-61, LTG-62 en LTG-63. Op 1 oktober 1978 wordt de vliegschool voor transportvliegers opgericht als onderdeel van LTG-62. Een van de hoofdtaken van LTG-62 is het opleiden van vliegers die in de vierde fase van hun opleiding zitten. De vliegers in opleiding hebben al een heel traject erop zitten op de Lufthansa Pilot School in Bremen als ze arriveren op Wunstorf. Naast de opleiding gaat de gewone transporttaak ook gewoon door voor LTG-62. De eenheid is al vele malen betrokken bij diverse transportacties naar crisisgebieden. Vanaf 1 oktober 2010, zijn de helikopters van de 3 Duitse transporteenheden weer ondergebracht bij 1 squadron. HTG-64 is opnieuw opgericht en is deze keer gestationeerd op Holzdorf.

De C-160 Transall is een met turboprop motoren aangedreven transportvliegtuig. Het toestel werd in de jaren 60 ontwikkeld door een Duits-Frans consortium voor militaire operaties. Momenteel wordt de Transall nog steeds gebruikt in Duitsland, Frankrijk en Turkije. Tot de aanschaf van de Transall werd besloten na een overleg van een Denfense Committee. Een Frans-Duitse samenwerking besloot om een toestel te gaan ontwerpen dat de Noratlas 2501 moest gaan vervangen. Een andere optie van de alliantie was het aanschaffen van een in Licentie gebouwde variant van de C-130 Hercules. De onderhandelingen met de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed liepen echter stuk in 1963. Ondertussen was er al een prototype van de Transall ontwikkeld. De uiteindelijke beslissing viel om politieke redenen op de C-160 Transall en niet op de C-130 Hercules. De C-160 V1 was de eerste van 3 prototypes dat zijn eerste vlucht van 55 minuten maakte op 25 februari 1963. Het toestel vloog vanaf Melun-Villa Roche in Frankrijk. Op 25 mei 1963 vloog de C-160 V2 voor het eerst in Lemwerder in de buurt van Bremen. De C-160 V3 vloog voor het eerst op 19 februari 1964 vanaf Hamburg-Finkenwerder/Waltershof. De eerste officiële levering van een productie vliegtuig, vond plaats op 2 augustus 1967 in Lemwerder. Het toestel was gebouwd voor de Franse luchtmacht. Op 30 april 1968, werd de eerste Luftwaffe Transall geleverd. Tijdens de eerste leveringsbatch, zijn er in totaal 169 Transalls gebouwd. De eerste 50 waren bestemd voor de Franse luchtmacht. De tweede serie bestond uit 110 vliegtuigen die allemaal voor Duitsland gebouwd werden. Ook werden er 9 vliegtuigen aan Zuid-Afrika geleverd.

Door de jaren heen is de C-160 Transall sterk verouderd. De vloot zal in Duitsland in de toekomst vervangen worden door de Airbus A400 Atlas. Door drastische bezui- nigingen zullen 2 van de 3 transportvelden in Duitsland gaan sluiten. Wunstorf zal het enige veld zijn dat open blijft. Dit betekend dus dat Hohn en Landsberg gaan sluiten. De volledige A400 vloot zal dus naar Wunstorf komen. Op deze basis zijn de voorbereidingen al in volle gang. De platformen van Wunstorf worden vergroot en er zal een compleet nieuwe hangaar ruimte komen. De verwachting is dat de eerste A400 geleverd wordt in 2014 op deze Duitse basis. De levering van ruim 40 vlieg- tuigen zal plaatsvinden tussen 2014 en 2020. Oorspronkelijk had de Duitse regering de plannen om 60 A400’s aan te schaffen. Door bezuinigingen is dit aantal teruggebracht naar 40 vliegtuigen. De Franse luchtmacht zal de eerste A400 opera- tioneel hebben in 2013, Duitsland en Groot Brittannië volgen snel in 2014. De basis vliegeropleiding voor de A400 zal zich voor deze 3 landen samen concentreren op Wunstorf. De tactische training op dit type zal plaatsvinden op de Franse basis Orleans-Bricy. De Airbus A400M heeft een veel grotere transportcapaciteit dan de C-160 Transall en het heeft ook een groter vliegbereik. Dit levert grote voordelen op voor de Luftwaffe, want er kan nu veel sneller over de hele wereld geopereerd worden.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden