Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Skylift op de RIAT 2012; RAF Fairford, 8 - 9 juli 2012

The Royal International Air Tattoo, deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Royal International Air Tattoo is jaarlijks de grootste militaire vliegshow ter wereld. Het evenement wordt elk jaar gehouden op RAF Fairford in Gloucestershire in Engeland. Het thema van de RIAT dit jaar is Skylift. Daarnaast staat de RIAT ook in het teken van het diamanten jubileum van Koningin Elizabeth II deze zomer.

Het RAF Transport Command was vroeger het Britse commando van de RAF dat alle transportvliegtuigen beheerde. Het transport Command werd opgericht op 25 maart 1943. Officieel is het RAF Transport Command afgeleid van het RAF Ferry Command. Het Ferry Command vloog tijdens de Tweede Wereldoorlog nieuwe vliegtuigen over van de diverse Britse vliegtuigfabrieken naar de eenheden waar de vliegtuigen in dienst werden gesteld. Vanaf 1943 werd het commando omgedoopt tot het RAF Transport Command. Dit commando voerde ook diverse luchttransporttaken uit. Het droppen van parachutisten was een belangrijke taak van het RAF Transport Com- mand. Na de Tweede Wereldoorlog groeide het RAF Transport Command erg snel. Het Transport Command nam deel aan enkele grote operaties zoals de Berlijnse Luchtbrug in 1948. De Handley Page Hastings was een zwaar transportvliegtuig die tijdens de luchtbrug een sleutelrol speelde. Dit toestel bleef nog jaren in deze rol vliegen tot 1956. Vanaf dat jaar kwamen er nieuwe transportvliegtuigen beschikbaar zoals de Havilland Comet. Ook de Blackburn Beverly werd in 1956 geïntroduceerd bij de RAF. Het derde grote transporttoestel was de Bristol Britannia die in 1959 in dienst werd gesteld. Deze 3 vliegtuigen vormden de ruggengraat van de Britse transportvloot.

De belangrijkste taken van de transportvliegtuigen aan het einde van de jaren 50 waren steunoperaties en evacuaties. Dit soort missies werden veel gevlogen tijdens de Suez-crisis in oktober en november 1956. De Britse vliegtuigen hebben tijdens die vluchten militair personeel geëvacueerd uit dit gebied. De Britse transportvliegtuigen werden ook veel ingezet voor evacuaties tijdens de Koreaanse Oorlog en de Malaya tijdens de Maleise noodtoestand. De transportvloot werd ook ingezet in Woomera in Zuid-Australië na een grote natuurramp. Het Transport Command speelde ook een belangrijke rol tijdens het Britse atoomprogramma op Christmas Island. In dit gebied werden atoomproeven uitgevoerd door de Britse regering. Het Transport Command

voerde ook diverse lijnvluchten uit naar belangrijke Britse strategische buitenposten in de Indische Oceaan, Zuidoost-Azië en het Verre Oosten. Vanaf 1 augustus 1967, werd het RAF Transport Command omgedoopt naar het RAF Support Command. De reden voor deze verandering was de verandering van de taken van het Transport Command. Niet alleen het vervoeren van manschappen en materiaal zouden de hoofdtaken zijn van het Support Command. Het nieuwe commando moest ook diverse support taken gaan uitvoeren zoals close air support. Om deze taken uit te voeren kreeg het Support Command ook de beschikking over gevechtsvliegtuigen zoals de Hawker Hunter. Het Support Command was geen lang leven beschoren, want vanaf 1972 ging het commando op in het RAF Strike Command. De transporteenheden kregen hiermee ook een tactische rol binnen dit commando.

De hoofdbasis van alle transporteenheden binnen de RAF is RAF Brize Norton. Deze transportbasis ligt aan de rand van de County of Oxfordshire in het zuiden van Engeland. RAF Brize Norton werd in gebruik genomen in 1937 als trainingsbasis van de RAF. Het eerste squadron dat gebruik zou maken van deze basis was het no 110 Squadron dat op dat moment op RAF Wattisham was gestationeerd. De eenheid gebruikte Brize Norton als detachement veld vanaf 1939 tot 1942. De eenheid vloog vanaf deze basis met vliegtuigen zoals de Bristol Blenheim Mk I and Mk IV. Vanaf 1944 arriveerden het no 296 en het no 297 Squadron op Brize Norton. Deze eenheden vlogen tot 1947 met toestellen zoals Armstrong Whitworth Albemarles en de Halifax V vanaf deze basis. Vanaf 1953 werd RAF Brize Norton gebruikt door de USAF omdat de Koude Oorlog uitbrak. Het Strategic Air Command (SAC) vloog vanaf Brize Norton met nucleaire bommenwerpers zoals de Convair B-36 en de Boeing B-52. De startbaan werd aanzienlijk verlengd met de komst van deze zware bommenwerpers. In juni 1952 arriveerden de eerste B-36 Peacekeepers. De eerste vliegtuigen die echt op Brize Norton werden gestationeerd, waren de B-47 Stratojet bommenwerpers van de USAF. De B-47 bleef op RAF Brize Norton tot 1957. Na het vertrek van deze bommenwerpers, werden de B-52 Stratofortress, de B-58 Hustler en de KC-135 Stratotanker op dit veld gestationeerd. Vanaf 1965 werden de bommenwerpers weer teruggetrokken van deze Britse basis en werd RAF Brize Norton weer overgedragen aan de RAF.

Het eerste Britse vliegtuig dat op RAF Brize Norton werd gestationeerd na de overdracht was de Vickers VC10. Het no 10 Squadron werd opgericht en ging vliegen met dit type. In 1970 werden het no 99 Squadron en het no 511 Squadron welke afkomstig zijn van RAF Lyneham gestationeerd op Brize Norton. Deze eenheden vlogen beide met de Bristol Britannia op dat moment en beide eenheden werden opgeheven in 1976. In hetzelfde jaar arriveerde het no 115 Squadron van RAF Cottesmore op Brize Norton. Deze eenheid verhuisde op zijn beurt in 1983 naar RAF Benson. Vanaf 1984 werd het no 101 Squadron opnieuw geactiveerd. Het no 101 Squadron ging vanaf dat moment vliegen met de VC10 en vliegt daar nu nog steeds mee. Tijdens de Falklands Oorlog in 1984 was er behoefte aan een grotere tankervloot. Het no 216 Squadron werd opgericht als gevolg hiervan. Deze eenheid ging vliegen met de Lockheed Tristar. Op 23 mei 2001, arriveerden de eerste C-17’s voor de RAF op Brize Norton. De C-17’s werden ingedeeld bij het heropgerichte no 99 Squadron. Vanaf 2011 werd RAF Lyneham gesloten. Op Lyneham stonden alle Herculessen van de RAF gestationeerd. Al deze toestellen zijn ondertussen verhuisd naar Brize Norton. Brize Norton is sinds de sluiting van Lyneham de enige grote transportbasis in het verenigd koninkrijk. De basis speelt hiermee een belangrijke rol als het aankomt op zwaar transport over de hele wereld. De eenheden zijn flexibel en 24 uur per dag inzetbaar om het Britse leger waar dan ook ter wereld te ondersteunen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden