|
|
|
|
100 Jaar VVS, deel 2; Moskva - Zhykovskiy, 10 - 12 augustus 2012
Luchtverdediging Boven Rusland; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
De taak van de luchtverdediging wordt in Rusland door 3 typen op zich genomen. De MiG-29 Fulcrum is in dienst voor
verdediging op korte afstand en de Su-27 Flanker is in dienst voor de verdediging op de middel lange afstand. De MiG-31
Foxhound is de lange afstandsonderscheppingsjager van de Russische VVS.
De Russische jachtvliegtuigen spelen een belangrijke rol als het aankomt op de verdediging van het Russische luchtruim.
De gevechtsvliegtuigen worden in het Russisch aangeduid als Istrebitel (истребитель). Istrebitel betekend in het Russisch
gevechtsvliegtuig of jachtvliegtuig. Belangrijke aspecten voor de jachtvliegtuigen zijn snelheid, manoeuvreerbaarheid en
klimvermogen. De groep gevechtsvliegtuigen is opgedeeld in 3 typen die elk hun eigen karakteristieke eigenschappen hebben.
De eerste groep zijn de onderscheppingsjagers. Deze groep wordt ingezet om hoogvlie- gende bommenwerper die naar Rusland
komen te onderscheppen. Deze taak wordt uitgevoerd oor de MiG-31 Foxhound bij de VVS. De tweede groep zijn de middellange
afstandsjagers. Deze groep vliegtuigen moet de aanvalsvliegtuigen en doorgebroken bommenwerpers uitschakelen. Ook wordt
deze groep ingezet als escortevliegtuig voor de Russische aanvalsjagers. De Su-27 Flanker is het gevechtstoestel dat met
deze taak is uitgerust. De derde groep gevechtsvliegtuigen zijn gemaakt voor de verde- diging op de korte afstand. Deze
vliegtuigen moeten de Russische vliegvelden, steden en strategische doelen beschermen. Deze groep is de laatste
verdedigings- linie. De MiG-29 Fulcrum wordt ingezet om deze taak uit te voeren voor de VVS.
De Mikoyan Gurevic MiG-29 (Микоян и Гуревич МиГ-29) is een gevechtsvliegtuig van de vierde generatie, dat ontwikkeld is
door de voormalige Sovjet-Unie. Het toestel wordt bij de NATO aangeduid met de codenaam Fulcrum. De MiG-29 werd aan het
eind van de jaren 70 ontwikkeld als een luchtoverwichtjager voor de korte afstand. De MiG-29 heeft de rol van de MiG-23
Flogger volledig overgenomen. De MiG-29 wordt gezien als de Russische tegenhanger van de Amerikaanse F-16 Fighting Falcon.
De MiG-29 werd voor het eerst publiekelijk getoond aan het westen in 1986 in Finland. De primaire rol van de MiG-29 in
Rusland, is het verdedigen van het Russische luchtruim tegen ongewenste indringers. Naast deze taak is het toestel ook
uitermate geschikt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
om dienst te doen als escorte vliegtuig voor de kwetsbare grondaanvalsjagers. De MiG-29 is uitgerust met een GSh-30-1
30mm boordkanon. De MiG-29 kan ook de Vympel R-27 (AA-10 "Alamo") medium-range air-to-air missile meedragen. Naast
deze raket kunnen ook dogfight raketten van het type R-73 (AA-11 "Archer") meege- voerd worden. Volgens recente
cijfers zouden er op dit moment nog 226 MiG-29’s in dienst zijn bij de Russische Luchtmacht. De toestellen worden
allemaal egaal grijs gespoten de komende jaren. Voorheen waren de MiG’s gecamoufleerd met 2 tinten grijs. De MiG-29’s
ondergaan allemaal een update van de MiG-29A en MiG-29UB standaard naar de MiG-29SMT en MiG-29UBT standaard. Deze
upgrade is te verge- lijken met de MLU update die de westerse F-16 vloot heeft ondergaan. Naast deze upgrade wordt
ook een nieuwe generatie MiG-29’s ontwikkeld onder de naam MiG-35.
De Mikoyan Gurevic MiG-31 (Микоян и Гуревич МиГ-31) is een supersonische onderscheppingsjager. De NATO codenaam van
dit toestel is Foxhound. De MiG-31 is de opvolger van de MiG-25 Foxbat. Het ontwerp van de MiG-31 is gebaseerd op dat
van de MiG-25. Hoewel de toestellen erg veel op elkaar lijken, zijn het totaal andere vliegtuigen. De hoofdtaak van
de MiG-31 Foxhound is het onderscheppen van de Amerikaanse nucleaire bommenwerpers die op grote hoogte Rusland kunnen
binnendringen. Het toestel is in staat om zeer snel te klimmen met erg hoge snelheid. Het toestel is in staat om een
snelheid te halen van Mach 3.2. Het toestel kan klimmen naar een hoogte van ruim 37km is slechts 4 minuten. De
eigenschappen voor dogfights zijn zeer beperkt voor dit type toestel omdat het een enorm vliegtuig is. De eerste
MiG-31 kwam in dienst bij de Sovjet luchtverdediging in 1982. De eerste keer dat het toestel werd waargenomen door
het westen was in 1985, toen een Noorse piloot het toestel waarnam boven de Barentszzee. De MiG-31 kan worden uitgerust
met de R-33 (AA-9 Amos) air-to-air missile. De raketten worden gemonteerd onder de romp van het toestel. In tegenstelling
tot de MiG-25, is de MiG-31 uitgerust met een GSh-6-23 23mm boordkanon. Nu zijn er naar schatting nog ruim 198 MiG-31’s
in operationele dienst van de VVS. Een deel van de MiG-31 vloot wordt ge-update naar de MiG-31BM standaard. De MiG-31BM
heeft in vergelijking met de oude MiG-31 een glazen cockpit waardoor het toestel weer jaren mee kan.
De Suchoi Su-27 (Сухой Су-27) is een gevechtsvliegtuig dat ontwikkeld is voor dogfights. Het toestel wordt door de NATO
aangeduid als de Flanker. De Flanker is het directe antwoord van de Russen op de Amerikaanse F-15 Eagle. Het toestel
heeft een groter bereik dan de MiG-29 en is daardoor geschikt om gevechten te houden op grotere afstand van de basis
dan de MiG-29. De sterke punten van de Su-27 zijn het grote vliegbereik, zwaar bewapend en hoge mate van manoeuvreerbaarheid.
Deze eigenschappen maakt de Su-27 een superieur toestel in de lucht. De beroemdste manoeuvre die de Flanker kan maken is
de cobra. De constructie van de Su-27 heeft ook iets weg van de F-14 Tomcat. De inlaten staan een stuk uit elkaar waardoor
er ruimte is tussen de motoren in. Op 20 mei 1977 maakte de eerste Su-27 een testvlucht. De Flanker kwam voor het eerst
in operationele dienst bij de VVS in 1984. De Su-27 was het eerste vliegtuig in de Sovjet Unie dat vloog met de hulp van
fly by wire systemen. De Su-27 is uitgerust met een GSh-1-30 30mm boordkanon. Hiernaast kunnen alle air to air raketten
worden meegevoerd die ook onder de MiG-29 kunnen worden bevestigd. De Su-27 heeft ook een helm mounted display systeem
om de inzet en effectiviteit van de raketten te vergroten. De Russische VVS heeft nog ruim 281 Flankers in dienst. Er is
ook een order geplaatst om de vloot uit te breiden met 48 Su-27M en Su-35 varianten. Vanaf 2004 is het modernisatie
programma gestart dat alle Su-27SM’s te updaten naar de Su-27SM3 standaard.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|