Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

100 Jaar VVS, deel 3; Moskva - Zhykovskiy, 10 - 12 augustus 2012

Jachtbommenwerpers Ten Aanval; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Russische aanvalsjagers spelen een belangrijke rol binnen de VVS. De aanvals- vliegtuigen worden ingezet in de offensieve rol. De Russische aanvalsvloot was ook tijdens de flight pass op Zhukovskiy aanwezig met alle operationele typen. Deze Typen zijn de Su-24 Fencer, de Su-25 Frogfoot en de Su-34 Fullback.

De Russische groep aanvalsvliegtuigen wordt in het Russisch aangeduid als Shturmoviki (Штурмовики). Vrij vertaalt betekend het Russische woord ‘Shturmoviki’ aanvalsvliegtuig. De primaire rol van de Russische jachtbommenwerpers is het aanvallen van gronddoelen. De jachtbommenwerpers worden ingezet voor de precisie aanvallen op tactische gronddoelen. Deze groep vliegtuigen opereert in de meeste situaties op lage hoogte. Tijdens conflicten worden deze toestellen als eerste ingezet om vijandelijke radarposten en luchtafweerinstallaties uit te schakelen. Voor diverse tactische aanvallen heeft de Russische VVS diverse typen jachtbommenwerpers in dienst. De vloot bestaat op dit moment uit 3 typen, namelijk: de Su-24 Fencer voor de tactische bombardementen op lage hoogte, de Su-25 Frogfoot voor close air support acties en de Su-34 Fullback voor tactische bombardementen op lage en grote hoogten. De meeste aanvalsvliegtuigen staan gestationeerd op vliegvelden dicht achter de grenzen van Rusland. De komende jaren zal de vloot van deze groep vliegtuigen drastisch inkrimpen. Door modernisatie van de luchtmacht kan de VVS zijn taken uitvoeren met minder vliegtuigen. De verouderde Su-24 Fencer vloot zal vervangen worden door de veelzijdige Su-34 Fullback. De Su-25 Frogfoot zal de komende jaren nog een belangrijke rol blijven spelen binnen de aanvalsvloot.

De Sukhoi Su-24 (Сухой Су-24) is een supersonische all-waether aanvalsjager van de Russische Luchtmacht. Dit vliegtuig wordt door de NATO in het westen aangeduid als de Fencer. Het toestel is uitgerust met zwenkvleugels en de 2 vliegers zitten naast elkaar. De Amerikaanse tegenhanger van dit aanvalsvliegtuig is de F-111 Aardvark. Het bestaan van de Fencer werd voor het eerst bekend in 1965 toen het prototype vloog onder de naam T-6. Het eerste productiemodel van de Su-24 vloog voor het eerst op 31 december 1971. De Fencer is staat om een snelheid te halen van ruim Mach 2.2. De bewapening van de Fencer bestaat uit een intern boordkanon van het

type GSh-6-23. Dit wapen is een 23mm kanon met een maximum voorraad van 500 patronen. Het toestel heeft 8 hardpoints waaraan wapen bevestigd kunnen worden. De twee hardpoint aan het niet bewegende deel van de vleugel is geschikt voor het dragen van 2 externe brandstoftanks. Onder de romp heeft het toestel 4 hardpoints die gebruikt kunnen worden voor diverse air-to-ground wapens met een maximaal gewicht van 8,000kg. Ook kunnen nucleaire wapens onder de romp worden beves- tigd. Onder de vleugels hangen aan de bewegende vleugeldelen ook nog eens 2 hardpoints waar lichte air-to-ground wapens aan kunnen worden bevestigd. Ook air-to-air wapens zoals de R-60 (AA-8 Aphid) kunnen hier worden bevestigd. De Russische VVS heeft naar schatting nog ruim 600 Fencers in dienst van het type Su-24M en Su-24M2. Naast deze vloot heeft de Russische VVS ook nog eens 79 Su-24MR verkenningsvliegtuigen in dienst. Naar verwachting worden alle Fencers voor 2020 vervangen door de modernere Su-34 Fullback.

De Sukhoi Su-25 (Сухой Су-25) is een vliegtuig dat door de VVS wordt ingezet voor close support acties. De Su-25 wordt door de NATO aangeduid als de Frogfoot. Het prototype van dit tot op de tanden bewapende toestel vloog voor het eerst in 1975. De Frogfoot is de Russische tegenhanger van de Amerikaanse A-10 Thunderbolt. De Su-25 is eigenlijk afgeleid van de Northrop YA-9 die de concurrent was van de Amerikaanse A-10 tijdens de Amerikaanse ordercompetitie voor een close air support gevechtsvliegtuig. In 1978 werd de Su-25 in productie genomen in de Tbilisi in de Sovjet Republiek Georgië. De Russische grondtroepen gaven het toestel al snel de bijnaam Грач, dit betekend rook. De Su-25 heeft een rechte vleugel waardoor het toestel in staat is om zeer langzaam te vliegen. De vitale delen van de Frogfoot zijn versterkt met titanium legeringen. Het toestel heeft 1 intern kanon van het type GSh-30-2 30mm met een capaciteit van 250 patronen. De Frogfoot heeft 5 hard points voor externe wapens onder elke vleugel en 1 op de center line onder de romp. In totaal kan er 4,400kg aan externe lading worden meegedragen onder de Frogfoot. Enkele voorbeelden van wapens zijn: conventionele bommen, clusterbommen, gun pods, lasergeleide bommen en air-to-surface raketten zoals de Kh-25ML en de Kh-29L. De Russische VVS heeft naar schatting nog 241 Su-25’s in dienst.

De Sukhoi Su-34 (Сухой Су-34) is een vliegtuig dat door de VVS is aangewezen om de Su-24 Fencer te vervangen. De NATO aanduiding voor de Su-34 is Fullback. Het ontwerp van de Su-34 is gebaseerd op het ontwerp van de Su-27 Flanker. Het bestaan van de Fullback werd in 1992 toegegeven door de Russische president Boris Jetsin. Het prototype van de Fullback werd toen op MAKS getoond aan het publiek. De Fullback is uitgerust met een brede cockpit waar beide bemanningsleden naast elkaar zitten. Er een kleine rust ruimte aan boord en er is zelfs een toilet aan boord van dit vliegtuig zodat het toestel erg lang in de lucht kan blijven. Het toestel is ontworpen als een supersonische jachtbommenwerper. De Su-34 is net als de Su-27 en de Su-30 uitgerust met een 30mm boordkanon van het type GSh-30-1. In totaal heeft de Su-34 Fullback 12 ophangpunten die onder de vleugels en de romp zijn bevestigd. In totaal kan de Fullback ruim 8,000 kg externe last dragen aan die hard points. Er kunnen diverse soorten raketten en bommen en geleide bommen worden bevestigd onder de Su-34. Er is een vermoeden dat de Su-34 voor het eerst is ingezet in Georgië in 2008 tijdens de oorlog in Zuid Ossetië. De Fullbacks zouden betrokken zijn bij diverse bombardementen op Georgische doelen. De Russische VVS heeft een batch van 124 vliegtuigen besteld om de Su-24 Fencer mee te vervangen. De levering van deze toestellen moet rond 2020 voltooid zijn. De Russische luchtmacht is de enige gebruiker van de Fullback op dit moment.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden