Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

100 Jaar VVS, deel 4; Moskva - Zhykovskiy, 10 - 12 augustus 2012

Een Bear Onderscheppen; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Russische bommenwerpers zijn al jaren op rij een doorn in het oog van de NATO lidstaten. Met enige regelmaat worden de strategische bommenwerpers boven de oceanen onderschept. De Russische luchtmacht heeft 3 typen bommenwerpers in dienst, namelijk: Tu-22 Backfire, de T-95 Bear en de Tu-160 Blackjack.

De Russische bommenwerpers waren de hoofdrolspelers tijdens het kat en muis spel gedurende de Koude Oorlog. Vooral de Tu-95 Bear werd regelmatig onderschept boven de zeeën en oceanen rondom West Europa en de Verenigde Staten. De Russische naam voor de bommenwerpervloot is Bombardirovshchiki (Бомбардиров- щики). De meest beroemde basis in Rusland is Engels nabij de stad Novgarod. Vanaf dit veld stijgen nog wekelijks bommenwerpers op die over het noorden van Europa heen vliegen naar landen als Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. De bommenwerpervloot bestaat uit 3 typen bommenwerpers. De bekend- ste is de Tu-95 Bear. Deze grote met zware contra roterende turboprops uitgeruste bommenwerper heeft een erg groot vliegbereik. Het toestel is een klassieke bommenwerper uit de jaren 50. De Tu-22 Backfire is een groot uitgevallen jachtbom- menwerper die met nucleaire wapens snel kan toeslaan. Deze bommenwerpers zijn supersonisch en kunnen op lage hoogten opereren. De nieuwste bommenwerper in de Russische strategische vloot is de Tu-160 Blackjack. Deze supersonische strategische bommenwerper is in staat om op lage hoogten vijandelijk gebied binnen te dringen. De Russische strategische bommenwerpers zijn al jaren een doorn in het oog van de NATO landen die deze toestellen regelmatig onderscheppen.

De Tupolev Tu-22M3 (Туполев Ту-22М3) is een Russische supersonische lange afstandsbommenwerper. Het toestel wordt door de NATO lidstaten aangeduid als de Backfire. De Tu-22 wordt ingezet voor strategische bombardementen en het uitschakelen van strategische maritieme doelen zoals de Amerikaanse vliegdek- schepen. Het toestel is uitgerust met zwenkvleugels waardoor het toestel beter presteert bij supersonische snelheden. De Tu-22M3 Backfire is een doorontwikkeld concept van de Tu-22 Blinder. De Tu-22M3 maakte zijn eerste testvlucht op 30 augustus 1969. Het toestel kwam in 1972 in dienst bij de luchtmacht van de Sovjet

Unie. Tijdens de Koude Oorlog, ging de Backfire een steeds grotere maritieme rol spelen. Het toestel was uitgerust met de Raduga Kh-22 raket. Deze raket is gebouwd als lange afstand antischeepsraket. De Backfire kan in totaal 3 van deze raketten gelijktijdig meevoeren. Twee raketten kunnen onder de vleugels worden gemonteerd en een raket kan onder de romp worden gemonteerd. De Tu-22 werd voor het eerst in een oorlog ingezet door de Sovjet Unie tijdens de oorlog met Afghanistan tussen 1987 en 1989. De Tu-22 werd toen veel ingezet als conventionele bommenwerper. De Backfire werd ook ingezet tijdens de opstand in Tsjetsjenië in 1995. De Backfire voerde toen veel bombardementen uit op doelen in de hoofdstad Groznyy. Ook tijdens de oorlog in Ossetië in 2008 werd de Backfire ingezet. Tijdens dit conflict werd een van de verkenningsvarianten van de Backfire neergehaald. De Russische VVS heeft op dit moment naar schatting nog 134 Tu-22M3 Backfire bommenwerpers in dienst.

De meest beroemde bommenwerper van de Russische strategische vloot is de Tupolev Tu-95 (Туполев Ту-95). De NATO codenaam voor dit ontwerp is Bear. De Tu-95 is de Russische tegenhanger van de Amerikaanse B-52 Stratofortress. Het toestel wordt aangedreven door vier Koeznetsov turbopropmotoren met contra roterende propellers. De Bear is door deze constructie een van de meest luidruchtige vliegtuigen ter wereld. Ondanks dat het toestel met propellers is aangedreven, is de Bear in staat om een topsnelheid van ruim 925 km/h te halen. Niet alle westerse gevechtsvlieg- tuigen waren instaat om de Bear bij te houden, een voorbeeld hiervan is de SEPECAT Jaguar. De ontwikkeling van de Bear begon aan het begin van de jaren 50. Dit resulteerde in een eerste vlucht op 12 november 1952. De serieproductie van de Bear werd gestart in 1956. De Bear was de eerste Russische bommenwerper die de verenigde Staten kan bombarderen. De bewapening van de Bear bestaat uit een staartschutter en een bommenlading van maximaal 15 ton. De staartschutter beschikt over een 23mm AM-23 2 loops kanon. De bommenlading van de Bear kan bestaan uit diverse soorten wapens. De standaardlading bestaat uit conventionele bommen, maar ook bommen met een nucleaire lading kunnen worden meegevoerd. Naast deze wapens, kunnen er ook strategische raketten zoals de Kh-20, Kh-22, Kh-26 en Kh-55 worden meegevoerd. Er zijn op dit moment nog 63 T-95 bommenwerpers in actieve dienst bij de Russische VVS.

De Tupolev Tu-160 (Туполев Ту-160) is het grootste militaire supersonische vliegtuig ter wereld. Binnen de NATO wordt dit grote vliegtuig aangeduid als de Blackjack. Deze grote bommenwerper is afgeleid van de Amerikaanse B-1 Lancer. Ook de Tu-160 is uitgerust met de zwenkvleugel constructie. Het toestel is een kopie van de B-1. Het prototype van de Tu-160 werd voor het eerst waargenomen op Zhukovskiy in 1981. De Tu-160 werd in 1986 in dienst genomen bij de VVS. Het toestel is in staat om een snelheid van ruim mach 2 te bereiken. De Tu-160 heeft 2 interne bommenruimen waar maximaal 50,000kg aan wapens in kan worden vervoerd. In deze ruimen kunnen conventionele wapens worden geplaatst, maar ook lasergeleide wapens voor precisie bombardementen. Ook kunnen er sinds de modernisering van het toestel in 2006 interne roterende lanceersystemen worden aangebracht met 6 Raduga Kh-55 kruisraketten of 12 Raduga Kh-15 short-range nucleaire raketten. Op 17 augustus 2007, kondigde de Russische president Poetin aan dat de Russen weer zouden beginnen met lange afstand patrouilles. In hetzelfde jaar nog hebben Noorse F-16’s enkele Tu-160’s onderschept boven de Noordzee en de Noordelijke IJszee. In totaal zijn er maar 35 van deze bommenwerpers gebouwd door Tupolev. Oorspronkelijk waren dit 100 toestellen in de order. Op dit moment zijn er nog steeds 16 Tu-160 bommenwerpers in dienst bij de VVS.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden