Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Spottersdag Vliegbasis Gilze-Rijen; Gilze-Rijen, 29 augustus 2012

Gilze-Rijen Aviation Society; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op woensdag 29 augustus 2012 vond de inmiddels jaarlijks terugkerende spotters- dag plaats op vliegbasis Gilze-Rijen. Deze middag wordt georganiseerd door de Gilze-Rijen Aviation Society in samenwerking met de Koninklijke Luchtmacht. Tijdens deze middag komen er vliegtuigen langs uit het binnen- en het buitenland.

De spottersdag van de GRAS staat erom bekend dat het altijd een erg goede spotters- dag is. Tijdens deze dag worden er diverse vliegtuigen uitgenodigd om een landing of doorstart te maken op Gilze-Rijen zodat de spotters deze kunnen fotograferen, noteren en bekijken. De vliegtuigen zijn gewoon met hun reguliere oefeningen bezig in het luchtruim van Nederland. Ook maken enkele vliegtuigen en helikopters een naviga- tietrip waarbij ze Gilze-Rijen op dat moment bezoeken. Slechts een beperkte groep kon de basis betreden op de spottersdag door de beschikbare ruimte op de locatie op het vliegveld. Ik was een van de gelukkig die erbij kon zijn tijdens de spottersdag van de GRAS. Ook buiten de basis zou het druk worden aan het hek. De voorbereidding voor de spottersdag begon al op dinsdagmiddag toen een deel van de deelnemers binnen moest komen op vliegbasis Gilze-Rijen. Aan het begin van dinsdag 28 augustus, arriveerde ik op de spottersplek van vliegbasis Gilze-Rijen. Het weer werkte niet echt mee, want het was bewolkt. Rond half 3 begon het weer op te klaren en ontstonden er gaten in de wolken. Dit was gunstig, want de arrivals van een aantal vliegtuigen zou rond 4 uur zijn. Al snel trok de gehele bewolking weg, ik had dus geluk met het weer tijdens de aankomst van de eerste deelnemers. Om 4 uur hingen er ineens 2 Britse Tucano’s in de landing van Gilze-Rijen. Beide toestellen maakten eerst een doorstart voordat zij een full stop maakten. Na de landing van de Tucano’s volgden al snel de Franse Gazelle.

Later in de middag toen ik alweer naar huis was, landde er nog een Franse Epsilon. Ook dit was een verrassende arrival, want het kleine vliegtuig moest helemaal uit Zuid Frankrijk komen. De volgende dag op woensdag 29 augustus zou de spottersdag plaats vinden op Gilze-Rijen. Ik moest mezelf melden bij de poort aan de kant van Molenschot. In totaal waren we met 100 mensen welkom voor de spottersdag. Nadat we waren ingecheckt, werden we met de bus naar de zuidkant van de startbaan gere-

den. Daar zouden we plaatsnemen bij de heuvel tegenover het platform van het no 300 Squadron. Deze heuvel ligt op 2/3 van de lengte van de startbaan 28. Tijdens de spottersdag, werd er gevlogen vanaf de 28, de vliegtuigen zouden dus vanaf rechts komen. Veel tijd hadden we niet toen we op deze locatie arriveerden, want de eerste bezoeker hing al voor de baan. Een Amerikaanse C-130J-30 Hercules van het 86 AW van Ramstein Air Base maakte een doorstart. De Hercules maakte een stop and go na een aantal circuitjes. Het toestel taxiede na zijn landing aan de overkant van de baan terug naar de kop van de 28 om daar weer op te stijgen. Een Chinook van het no 298 squadron vertrok terwijl de hercules voorbij rolde. Na de take-off verdween de Hercules weer richting Duitsland.

Na het vertrek van de Chinook verscheen er een Belgische A-109 voor de heuvel met de spotters. Deze helikopter ging in een hover voor ons en liet alle zijden van de helikopter zien. In de deur aan de zijkanten zaten door gunners bij deze helikopter. Dit leverde mij een aantal spectaculaire foto’s op. De Augusta bleef ongeveer 5 minuten voor de heuvel hangen. Na het verdwijnen van de Belgische Augusta, verscheen er een Apache aan de horizon die terugkwam van zijn vlucht. De vlieger ging met deze helikopter in een hover voor de bosrand met de neus naar ons toe. Dit leverde een aantal typische Apache foto’s op met een prachtige achtergrond. Ook de Apache- vlieger liet de helikopter anuit alle kanten zien voordat hij terugvloog naar het 301 platform. De DC-10 van no 334 Squadron van vliegbasis Eindhoven maakte een tweetal touch and go’s. Het toestel kwam elke keer precies los op het punt waar wij stonden. Na het vertrek van de DC-10 verscheen het absolute hoogtepunt van de dag aan de horizon. Maar liefst 4 A-10 Thunderbolts van de USAFE van Spangdahlem Air base uit Duitsland vlogen in formatie over. De toestellen gingen allemaal een voor een in de break voor een serie low approaches. De Thunderbolts maakten allemaal een low approach over de 28. De toestellen vlogen alle 4 erg laag over de baan met een ingetrokken landingsgestel. De A-10 op Spangdahlem wordt aan het einde van het jaar teruggetrokken uit Europa. Ik was daarom blij dat ik nu 4 erg goed voor de lens kreeg. Bij de laatste serie approaches, bankte de eerste A-10 stijl weg naar links voor mijn lens. Dit leverde mij de mooiste foto’s van de dag op.

Na het vertrek van de A-10 Thunderbolts, stond de Franse Epsilon te wachten aan de kop van de baan. Tijdens zijn take-off maakte dit vliegtuig een erg mooie pass lang ons. Ook de 2 Britse Tucano’s vertrokken op dit moment. Zij vlogen doormiddel van een navigatievlucht terug naar Engeland. Na een leuke fly-by van een Allouette III van het no 300 Squadron, maakte een NATO AWACS een touch and go op Gilze-Rijen. De E-3 maakte 2 maal een doorstart voordat het toestel weer verdween. Het werd nu even druk in het circuit met veel gevechtsvliegtuigen. Het eerste vliegtuig dat een overshoot maakte, was een Duitse Tornado van Lechfeld. Het toestel in kwestie, was de met tijgerkleuren beschilderde demo Tornado van de eenheid. De Tornado kwam ook een keer met hoge snelheid met de vleugels naar achteren gevouwen over jagen. Kort na de Tornado zaten er ook 2 Duitse EF2000 Eurofighters in het circuit. Beide vliegtuigen waren afkomstig van de Duitse vliegbasis Nörvenich. Een tweetal Nederlandse F-16’s vlogen ook enkele circuitjes. Als laatste kwamen er nog een viertal Duitse Bölkows binnen van Celle. Deze helikopters bleven erg ver weg en goede foto’s maken was dan ook een uitdaging. De Franse Gazelle vertrok aan het einde van de spottersdag. De helikopter vloog erg laag en erg snel langs de bomenrand aan de overkant voorbij. Dit leverde een aantal uitstekende actiefoto’s op van deze helikopter. Na het vertrek van de Gazelle zat dit geweldige bezoek er weer op. We werden met de bus teruggebracht naar de parkeerplaats en we konden het veld daar verlaten.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden