Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Mikoyan-Gurevic MiG-21 "Fishbed"; Graf-Ignatievo, 5 oktober 2012

De Bulgaarse MiG’s, deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De MiG-21 is zonder twijfel het meest succesvolle vliegtuig dat door de Bulgaarse Luchtmacht is ingezet. Het toestel is ook het langste in dienst geweest van alle gevechtsvliegtuigen van de Bulgaarse Luchtmacht. Aan het einde van het jaar 2012 worden de allerlaatste Bulgaarse MiG-21’s uitgefaseerd na 50 jaar dienst.

De Mikoyan-Gurevich MiG-21 (Микоян и Гуревич МиГ-21) is een supersonisch gevechtsvliegtuig dat gebouwd is in de Sovjet-Unie. De NATO codenaam voor dit gevechtsvliegtuig is Fishbed, de tweezits varianten worden aangeduid als Mongol. Het toestel kreeg in Rusland de bijnaam Balalaika en in Polen kreeg het toestel liefkozend de bijnaam Ołówek (potlood). De eerste versie van de Mig-21 werd gezien als een vliegtuig van de tweede generatie. Latere varianten van de MiG-21 werden beschouwd als vliegtuigen van de derde generatie gevechtsvliegtuigen. De MiG-21 heeft in totaal in meer dan 50 landen dienst gedaan. Er zijn in totaal meer dan 10,000 vliegtuigen van dit type gebouwd. Deze aantallen zijn uitzonderlijk voor een modern gevechtsvlieg- tuig. De MiG-21 was de opvolger van de MiG’s uit de serie MiG-15, MiG-17 en MiG-19. Het ontwerpen van het vliegtuig dat later de MiG-21 zou worden, begon aan het begin van de jaren 50. Het prototype de Ye-1 was gereed in 1954. Het tweede prototype de Ye-2 werd uitgerust met zwenkvleugels. Het definitieve ontwerp de Ye-4 had toch weer de originele deltavleugels van het eerste ontwerp. Het toestel maakte zijn eerste vlucht op 16 juni 1955. Het toestel werd voor het eerst publiekelijk getoond tijdens de Sovjet Aviation Day op Moscow Tushino Air Base in juli 1956. In het Westen was er niet veel informatie over de MiG-21 beschikbaar.

De MiG-21 was het eerste vliegtuig van Sovjet makelij, dat geschikt was voor zowel de rol van gevechtsvliegtuig en de rol van interceptor. Het toestel was als eerste instaat om snelheden boven de Mach 2 te bereiken. Het vliegtuig had in het begin een motor die redelijk under-powered was. De MiG-21 is in zijn primaire rol van onderschep- pingsjager vergelijkbaar met de Amerikaanse Lockheed F-104 Starfighter, de Ame- rikaanse Northrop F-5 en de Dassault Mirage III. Het basis ontwerp van de MiG-21 was gebaseerd op een deltavleugel constructie. Anders dan de Franse jagers uit die tijd had de MiG-21 wel kleine staartvleugels. Het toestel was gebouwd in de vorm van

een lange dunne raket waar de vlieger bovenop zat. Het toestel had een gat aan de voorkant voor het inhaleren van lucht voor de motor. In dit gat zat ook de neuskegel waar later de radar ingebouwd werd. De eerste MiG-21 varianten opereerden in de interceptorrol naast de Su-7 en later de Su-9. Net als vele andere vliegtuigen, was de MiG-21 gebouwd voor gevechten op korte afstanden. Het toestel was in staat om slechts 45 minuten in de lucht te blijven. Bij latere varianten van de MiG-21 werd dit probleem opgelost door een veel grotere brandstofcapaciteit. Pas vanaf de MiG-29 kreeg de Sovjet Luchtmacht de beschikking over een vliegtuig dat superieur in de lucht was. De MiG-21 was een vliegtuig dat gemakkelijk te bouwen, vliegen en onder- houden was, om die reden is de MiG-21 een enorm export succes geworden. Op dit moment is het toestel nog bij vele luchtmachten over de hele wereld in dienst.

De Bulgaarse luchtmacht heeft in totaal 7 MiG-21 velden gehad. Deze velden waren de: 1st Fighter Air Base (Dobroslavtsi) (1ва Изтребителна авиобаза Доброславци) ten noorden van Sofia, 2nd Fighter Air Base Gabrovnitsa (2ва Изтребителна авиобаза Габровница) ten noorden van Montana, 3rd Fighter Air Base (Graf Ignatievo) (3ва Изтребителна авиобаза Граф Игнатиево) ten noorden van Plovdiv, 4th Fighter Air Base Uzundzhovo (4ва Изтребителна Авиобаза Узунджово) ten noorden van Haskovo, 5th Fighter Air Base Ravnets (5ва Изтребителна Авиобаза Равнец) ten westen van Burgas, 6th Fighter Air Base Balchik (6ва Изтребителна Авиобаза Балчик) ten noorden van Varna en tot slot het 26th Reconnaissance Air Base Dobrich (26та Разузнавателна авиобаза Добрич) ten noorden van Varna. Graf Ignatievo was in 1963 de eerste Bulgaarse basis die de MiG-21 zou ontvangen. De oudste MiG-21 variant bij de Bulgaarse Luchtmacht is de MiG-21F-13. De MiG-21 heeft het grootste deel van de MiG-15, MiG-17 en miG-19 vloot vervangen binnen de Bulgaarse Luchtmacht. De 2 velden Dobroslavtsi en Gabrovnitsa hebben het kortste met de MiG-21 gevlogen omdat deze velden in 1978 en 1982 over zijn geschakeld op de MiG-23. Deze velden hebben vanaf 1964 tot en met de komst van de MiG-23 met de MiG-21PF en de MiG-21MF gevlogen. De MiG-21’s op deze 2 velden maakten deel uit van de 1st Fighter Aviation Division. De 2 velden Graf-Ignatievo en Uzundzhovo vormden samen de 2nd Fighter Aviation Division. Vanaf 1964 tot en met nu hebben de velden met de MiG-21F-13, de MiG-21P, de MiG-21PF en de MiG-21bis gevlogen. Uzundzhovo werd in 2002 gesloten door bezuinigingen.

De 3rd Fighter Aviation Division werd gevormd door eenheden van de 2 velden Ravnets en Balchik. Ook de eenheden op deze 2 velden hebben erg lang met de MiG-21 gevlogen. Vanaf 1966 tot en met 1998 hebben deze velden met de MiG-21PF, MiG-21PFM, MiG-21UM en MiG-21bis gevlogen. In 1998 werden beide velden gesloten door de drastische bezuinigingen die waren aangekondigd voor de Bulgaarse Luchtmacht. De MiG-21’s op de zevende basis Dobrich hadden een speciale functie. Deze vliegbasis was gespecialiseerd in fotoverkenning. De eerste miG-21 arriveerde op Dobrich in 1966. Tot en met 2002, hebben de eenheden op Dobrich met de MiG-2R, de MiG-21F-13, de MiG-21RF-13, de miG-21MF en de MiG-21UM. Op dit moment is Graf-Ignatievo de enige basis die nog operationeel is met de MiG-21. De basis vliegt nog met de miG-21bis en de MiG-21UM. Na ruim 50 jaar gaat er aan het einde van 2012 een einde komen aan de imponerende carrière van de MiG-21 in Bulgarije. In totaal heeft de Bulgaarse Luchtmacht 224 MiG-21 in dienst gehad in deze periode. De taken van de MiG-21 worden volledig overgenomen door de MiG-29 die ook op Graf-Ignatievo staat gebaseerd. Het is nog onduidelijk of de MiG-21 door een ander type gaat worden opgevolgd bij de Bulgaarse luchtmacht. Een ding is zeker, en dat is het feit dat de MiG-21 uitstekend dienst heeft gedaan bij de Bulgaarse luchtmacht.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden