Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Pilotenschule 85; Meiringen, 21 maart 2013

De Zwitserse Luchtmacht, deel 7; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Pilotenschule 85 op de Zwitserse vliegbasis Emmen is de elementaire vliegerop- leiding van de Zwitserse luchtmacht. De eenheid is uitgerust met 8 Pilatus PC-21’s. De toestellen zijn regelmatig te zien op diverse vliegvelden van de luchtmacht. De toestellen maken dan veel touch and go’s om te oefenen met landen.

Het belangrijkste trainingsvliegtuig van de Zwitserse luchtmacht is de Pilatus PC-21. Het toestel wordt ingezet voor de vliegeropleiding van jachtvliegers. Het ontwerp van de PC-21 is gebaseerd op dat van de PC-7. Dit toestel doet al jaren trouw dienst bij de Zwitserse luchtmacht. De aanzet tot het ontwerp van de PC-21 vond plaats in 1997 toen Pilatus een gemodificeerde PC-7 MkII ging testen. Het doel van dit testvliegtuig was het ontwikkelen van nieuwe technieken voor een toekomstige turboprop voor trainingsdoeleinden. De financiering van het nieuwe trainingsvliegtuig vond plaats in november 1998. De uiteindelijke ontwikkeling van de PC-21 startte in januari 1999. De roll-out van de eerste PC-2 uit de Pilatus fabriek in Stans vond uiteindelijk plaats op 30 april 2001. De eerste testvlucht van het prototype vond plaats op 1 juli in hetzelfde jaar. Het tweede prototype van de PC-21 vloog voor het eerst op 7 juni 2004. Op 13 januari 2005 crashte een van de prototypes op Buochs waarbij de piloot om het leven kwam tijdens een aerobatics trainingsvlucht. Het eerste pre-productiemodel maakte zijn eerste vlucht in augustus 2005. Een tweede toestel werd snel daarna geleverd, beide toestellen startte het testprogramma aan het begin van 2006. De PC-21 werd gecertificeerd voor Visual Flight Rules (VFR) in december 2004 en voor Instrument Flight Rules (IFR) in december 2006.

De PC-21 is al deze landen een ideaal vliegtuig voor de opleiding van jachtvliegers. Het toestel is klein en goedkoop en daarnaast heeft het toestel uitstekende vliegeigenschappen. De PC-21 is een lichte turboprop die de vliegeigenschappen bezit van een kleine straaltrainer zoals de Hawk en de Alpha-Jet. De PC-21 is in staat om te klimmen tot een hoogte van 7,6km met een maximale snelheid van ruim 685km/h, ook heeft de PC-21 een vliegbereik van ruim 1300km. Het toestel is erg licht met een gewicht van slechts 2330kg, hierdoor kan het toestel binnen een lengte 725m opstijgen. De PC-21 heeft een Pratt & Whitney PT6A-68B turboprop motor met

een vermogen van 1200kW. De propeller is gemaakt van grafiet en heeft 5 pro- pellerbladen. Door deze eigenschappen is de PC-21 het ideale toestel om vlieger op te leiden voor gevechtsvliegtuigen zoals de Saab JAS-39 Gripen en de McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Het toestel kan worden uitgerust met night vision goggles en het is in staat om basis radar intercepties te simuleren. De PC-21 heeft een volledige glazen cockpit waardoor het toestel op dezelfde manier wordt bestuurd als een moderne straaljager. Deze instrumenten bestaan uit een head-up display en een aantal grote multi-function displays in de cockpit. De PC-21 kan bewapend worden met lichte wapens zoals kleine bommen en rocket pods. Het toestel heeft 4 hardpoints onder de vleugels en 1 onder de romp voor de bewapening.

In januari 2007, ontving Pilatus een order van de Zwitserse luchtmacht voor de levering van zes PC-21’s. Deze zes toestellen werden allemaal geleverd in 2008. De ontvangen PC-21’s werden in gebruik genomen bij de Pilotenschule van de Zwitserse luchtmacht op vliegbasis Emmen. De zes vliegtuigen zijn geregistreerd van A-101 t/m A-106. Pilatus ontving in december 2010 een tweede order van de Zwitserse luchtmacht voor de levering van nog eens twee vliegtuigen. Deze twee extra PC-21’s werden geregistreerd met de nummers A-107 en A-108. De levering van deze twee toestellen vond plaats in 2012. Met de komst van de PC-21 had de Zwitserse luchtmacht de kans om een nieuw traject in te zetten met het oog op de opleiding van nieuwe vliegers. De PC-21 heeft bij de luchtmacht de BAe Hawk vervangen die sinds 2003 uitgefaseerd is. De vliegers worden tijdens de training op de PC-21 voorbereid voor de Northrop F-5 Tiger en de McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. In eerste instantie werden de vliegers getraind met de PC-7 om vervolgens op de F-5 te gaan vliegen en pas later op de F/A-18. Met de komst van de PC-21 was het mogelijk om direct te trainen op de F/A-18 na de elementaire vliegeropleiding. Het opleiden van militaire vliegers voor de Zwitserse luchtmacht duurt 5 jaar en 4 maanden. De eerste 3 jaar en vier maanden worden besteed aan de elementaire vliegopleiding waarbij de militaire vliegers dezelfde opleiding krijgen als piloten in de burgerluchtvaart. De militaire vliegeropleiding zelf duurt 2 jaar. Deze training bestaat uit 30 weken vliegen met de NCPC-7 en 45 weken met de PC-21. Tijdens de 30 weekse training op de NCPC-7 worden de basis aspecten van het militaire vliegen getraind. De vliegers leren om te gaan met instrumenten en ze leren het vliegen van basismanoeuvres.

De vliegers die net van de NCPC-7 afkomen hebben alleen de basisvaardigheden in huis. Tijdens de training op de PC-21 leren zij de meer geavanceerde aspecten van het militair vliegen. Tijdens de 45 weekse opleiding komen verschillende onderwer- pen zoals technische conversie, IFR vliegen, formatievliegen, navigeren, het uitvoeren luchtaanvallen, patrouilleren en luchtgevechten aan de orde. Wanneer de vliegers slagen voor op de PC-21, zullen ze rechtstreeks doorgaan naar de training op de F-5 of de F/A-18 op vliegbasis Payerne. De tijden waarop gevlogen wordt zijn alleen op de normale werkdagen tussen 8.30 en 12.00 uur in de ochtend en tussen 13.30 en 17.00 uur in de middag. Deze tijdens gelden voor alle Zwitserse vliegvelden. De minimale vlieghoogte voor met propeller aangedreven vliegtuigen is 3000m, op deze manier wordt het geluid beperkt omdat propellervliegtuigen relatief veel geluid produceren. Welk deel van het Zwitserse luchtruim wordt gebruikt, hangt af vanaf welke basis de vliegtuigen opereren. Wanneer er vanaf Sion wordt gevlogen zijn het de gebieden Jura en Hogant ten zuiden van de Alpen. Wanneer er gevlogen wordt vanaf Emmen zijn het vooral de gebieden Speer en Hohgant ten noorden van de Alpen die gebruikt worden. Tijdens de trainingen maken de PC-21 vliegers veel touch and go’s op diverse vlieg- velden in Zwitserland waardoor ze veel in het land worden waargenomen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden