Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De 4 Duitse F-4F Jagdgeschwaders; Wittmund, 28 – 29 juni 2013

Phantom Pharewell, 1973 – 2013, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Duitse Luftwaffe had door de jaren heen 4 operationele eenheden die met de F-4F hebben gevlogen. Deze eenheden, waren: JG-71 op Wittmund, JG-72 op Rheine-Hopsten, JG-73 op Laage en JG-74 op Neuburg. JG-72 en JG-73 zijn van oorsprong jachtbommenwerper eenheden en zijn voortgekomen uit JBG-35 en JBG-36.

Jagdgeschwader 71 (JG-71) werd opgericht in juni 1959 op RAF Ahlhorn in Duitsland. De eenheid werd op dat moment uitgerust met 50 Canadair Sabre 6 vliegtuigen. De eenheid zou tot 1963 met de Sabre vliegen. Op 21 april 1961 werd de naam van de Rode Baron Manfred von Richthofen gekoppeld aan de eenheid. In 1963 verhuisde JG-71 van RAF Ahlhorn naar Wittmund in het noordwesten van Duitsland. Wittmund ligt in de Provincie Nedersaksen en is op dat moment een belangrijke basis voor de luchtverdediging van het West-Duitse luchtruim. Tijdens de verhuis van het squadron, wordt de Lockheed F-104G Starfighter in dienst genomen als vervanging van de Sabres. De Starfighter zou slechts 10 jaar in dienst zijn van JG-71, want in mei 1974 is de eenheid op Wittmund het eerste squadron binnen de Duitse Luftwaffe dat de McDonnell Douglas F-4F Phantom II in gebruik neemt. De Richthofen Phantoms zijn sinds het begin herkenbaar aan de rode letter “R” die op de inlaat van het toestel is geschilderd. In 1979 werden de laatste Starfighters buiten dienst gesteld en was Wittmund volledig operationeel op de Phantom. Vanaf 1988 is JG-71 volledig belast met de luchtverdedigingstaak, want in dat jaar wordt de jachtbommenwerpertaak van de eenheid stop gezet. In 2008 en 2009 hebben de Phantoms van JG-71 deelge- nomen aan de Air Policing missies in de Baltische Staten. Vanaf 2010 ontving JG-71 zijn eerste EF2000 Eurofighters en vloog de eenheid met een gemengde vloot. Op 29 juni 2013 was JG-71 de laatste eenheid die in Duitsland afscheid nam van de Phantom. JG-71 werd met het uitfaseren van de Phantom ook meteen opgeheven.

Jagdgeschwader 72 (JG-72) is rechtstreeks ontstaan uit Jagdbombergeschwader 36 (JBG-36). JBG-36 werd in maart 1961 opgericht op de Duitse vliegbasis Nörvenich. De eenheid was destijds een onderdeel van JBG-31 welke was uitgerust met de Republic F-84F Thunderstreak. JBG-36 werd al snel op de nieuwe vliegbasis Rheine-Hopsten gestationeerd in het westen van Duitsland. Op 2 februari 1962 werd de Lock-

heed F-104G Starfighter in dienst genomen bij JBG-36. Op 13 maart 1963 kreeg JBG-63 de naam “Westfalen”. Het squadron op Rheine-Hopsten wordt vanaf 4 februari 1975 voor het eerst uitgerust met de F-4F Phantom. De Phantoms bij JBG-36 zijn in tegenstelling tot JG-71 en JG-74 meer gefocust op de offensieve rol. Deze rol zou de eenheid blijven vervullen tot aan de val van de Berlijnse muur. De offensieve rol speelde na de val van de muur een kleinere rol omdat West-Duitsland en de DDR sinds 1989 weer herenigd zijn. Vanaf 1 januari 1991, werd JBG-36 dan ook omge- nummerd naar JG-72. De eenheid bleef gewoon gestationeerd op Rheine-Hopsten. Vanaf dit moment kreeg de eenheid de QRA taak weer terug op Hopsten. Tot nu toe werd deze taak in het noorden van Duitsland uitgevoerd door JG-71 op Wittmund. Vanaf 1 februari 2002 wordt JG-72 omgenummerd tot Fluglehrzentrum F-4F (FLZ). Het FLZ houdt zich vanaf dat moment bezig met het trainen van F-4F vliegers. Door de Duitse bezuinigingen wordt vliegbasis Rheine-Hopsten uiteindelijk in 2005 gesloten, het FLZ wordt op dat moment opgeheven.

Jagdgeschwader 73 (JG-73) is ontstaan uit het voormalige Jagdbombergeschwader 35 (JBG-35). JBG-42 wordt op 1 april 1959 opgericht op de Duitse vliegbasis RAF Ahlhorn en later Oldenburg. De eenheid wordt later vanaf 1964 een eenheid die gespecialiseerd is in close air support, het squadron wordt op dat moment uitgerust met de Fiat G91. Ook ontving JBG-42 de rol van verkenningseenheid die later met de komst van de RF-4E weer wordt opgeheven. Vanaf 1 april 1975 wordt de eenheid uitgerust met de F-4F Phantom en wordt het omgenummerd tot JBG-35. De eenheid verhuisde op dat moment naar de vliegbasis Pfersfeld dat ten zuidwesten van Wiesbaden ligt. Na de val van de Berlijnse muur, wordt de eenheid in februari 1991 omgenummerd naar JG-73. In Preschen in het voormalige Oost-Duitsland, werden ook een testeenheid opgericht die met de MiG-29 vloog. In 1993 werd besloten om de MiG-29 eenheid samen te voegen met JG-73. JG-73 werd op dat moment verhuisd naar Rostock Laage in het voormalige Oost-Duitsland. Op 18 september 1997 ontving JG-73 de naam van de ace Johannes Steinhoff. De MiG-29 werd in augustus 2004 verkocht aan de Poolse luchtmacht. De Phantoms stopte ook met vliegen in deze periode. JG-73 was de eerste eenheid die met de EF2000 operationeel werd.

Jagdgeschwader 74 (JG-74) werd op 5 mei 1961 als laatste West-Duitse eenheid opgericht op de Duitse vliegbasis Leipheim. Het squadron werd onder de naam JG-75 uitgerust met de North American F-86K Sabre. Het squadron verhuisde al snel naar Neuburg an der Donau in het zuiden van Duitsland en werd actief onder de naam JG-74. In de periode van 1964 tot en met 1966, werd de Lockheed F-104G Starfighter in dienst genomen van JG-74. De Starfighter bleef nog tot laat in 1974 in dienst van JG-74. JG-74 switchte als tweede squadron over naar de F-4F Phantom. In september 1975 was de levering van de Phantom compleet op Neuburg. Op 22 november 1973 ontving JG-74 de naam van Werner Molders ruim 32 jaar na zijn dood. In 1998 werd echter deze naam weer afgenomen van de eenheid omdat de regering het toch niet gepast vond om een naam van een Nazi piloot aan een eenheid te verbinden. Toen in 1990 Duitsland een soevereine staat werd, was JG-74 de eerste eenheid die de geüpdatet versie van de F-4F ontving. Deze Phantoms waren van de ICE standaard en kon zwaardere air to air wapens meevoeren zoals de AIM120 AMRAAM. De eenheid ging zich vanaf dat moment volledig richten op de luchtverdedigingsrol. JG-74 bestaat tegenwoordig nog steeds uit 2 staffels, namelijk: Staffel 741 “Falcons” en Staffel 742 “Viva Zapata”. De laatste F-4F werd bij JG-74 op 12 juni 2008 buiten dienst gesteld. Het squadron was ondertussen de tweede eenheid in Duitsland die overgestapt is op de EF2000 Eurofighter.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden