Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

59. Harcászati Repülőbázis; Kecskemét, 2 - 5 augustus 2013

Kecskemét Nemzetközi Repülőnap, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Het 59ste Tactische Wing (59. Harcászati Repülőbázis) is de enige wing in Hongarije dat nog over is en met gevechtsvliegtuigen is uitgerust. De eenheid was voorheen uitgerust met de MiG-21 “Fishbed” en later ook met de MiG-29 “Fulcrum”. Tegen- woordig vliegt het 59 Wing met de moderne JAS-39 Gripen vanaf Kecskemét.

Het grootste squadron dat op Kecskemét staat gestationeerd is het 1. Fighter Wing (1. Vadászrepülö Század). Deze eenheid was tot en met 2011 uitgerust met de Mikoyan-Gurevich MiG-29 “Fulcrum”. De MiG-29’s werden in 1993 geleverd door de Russen als afbetaling van de openstaande schulden aan de Hongaren. In totaal kreeg de Hongaarse luchtmacht de beschikking over 28 MiG-29’s ter vervanging van een deel van de MiG-21 vloot. In totaal ontving de Hongaarse luchtmacht 22 MiG-29A’s en 6 MiG-29UB’s van de Russische regering. Het 59 Wing vloog op dat moment nog met de MiG-21 op Kecskemét. Sinds de invoering van de MiG-29, zijn de MiG-21’s op deze basis uitgefaseerd. Veel toestellen staan nog wel in opslag op dit vliegveld. De vliegers werden in Rusland in Krasnodar getraind om te vliegen met de MiG-29. Na de levering van de MiG-29’s werd de schuld van $800 aan Hongarije kwijtgescholden. De eerste MiG-29’s werden in 1994 operationeel. De MiG-29 is een vleigtuig van de vierde generatie en is een all-weather gevechtsvliegtuig. Het toestel is ontworpen voor de luchtverdediging op korte en middellange afstanden. Kort na de Koude Oorlog was er niet veel geld meer over in de Oost-Europese landen. Dit had tot gevolg dat de MiG-29 piloten te weinig vlieguren maakten om goed voorbereid te zijn op een eventuele inzet. De meeste vliegers maakten in 1995 niet meer dan 50 tot 60 vlieguren. In 1996 daalde dit aantal zelfs tot 40 uur en sommige vliegers maakten maar net genoeg uren om hun vliegbrevet te behouden op de MiG-29. In het nieuwe millennium na de inkrimping van de luchtmacht, werd deze situatie sterk verbeterd.

De belangrijkste taak van het 1 Fighter Squadron van het 59 Wing is het bewaken en verdedigen van het Hongaarse luchtruim tegen ongewenste indringers. Naast deze taak, kan de eenheid ook worden ingezet voor offensieve taken zoals het aanvallen van gronddoelen en het escorteren van aanvalsjagers. Het leveren van close air support valt ook onder de taken van deze eenheid. Na een lange overweging werd op

23 november 2001, besloten om de Zweedse JAS-39 Gripen te kopen. De Zweedse Gripen moest de MiG-29 die ondertussen te duur werd gaan vervangen. De Hongaarse luchtmacht kreeg de beschikking over 12 single seat JAS-29C Gripens en 2 double seat JAS-39D Gripens. De Hongaarse Gripens zijn volledig op de NATO standaard gebracht door een aantal upgrades die op het toestel zijn uitgevoerd. De toestellen zijn in staat om in de lucht te worden bijgetankt en ze kennen de standaard NATO bewapening dragen. In de lente van 2006 werden de eerste Gripens in dienst genomen van de Hongaarse luchtmacht. Met de Gripen is de Hongaarse luchtmacht in staat om met beperkte middelen het land prima te verdedigen. De Gripen staan alle 14 gestationeerd op Kecskemét. De MiG-29’s die in 2011 zijn uitgefaseerd staan allemaal in storage op dit vliegveld. De toestellen staan er nog goed bij en staan officieel te koop. De Gripen zal naar alle verwachtingen de komende jaren een vaste waarde zijn binnen de Hongaarse luchtmacht.

Het 2. Fighter Squadron (2. Vadászrepülö Század) was in het verleden uitgerust met de Tsjechische Aero L-39ZO Albatross. Deze eenheid die deel uitmaakte van het 59 Wing op Kecskemét is sinds 2009 opgeheven. In november 1993 ontving de Hongaarse luchtmacht 24 Aero L-39ZO Albatross straaltrainers van de voormalige Oost-Duitse luchtmacht. Deze toestellen werden geleverd in het kader van de wederopbouw van het land na de val van de Sovjet-Unie in 1990. Van de 24 vliegtuigen die ontvangen werden, zijn er 20 vliegtuigen gemoderniseerd op Tököl door de Danubian Aircraft Company. Door deze update, waren de vliegtuigen niet alleen meer te gebruiken als straaltrainer, maar ook als lichte aanvalsjager. Deze serie gemoderniseerde vliegtuigen zouden de verouderde L-29 Delphine in deze rol gaan vervangen. De L-39ZO is uitgerust met 4 ophangpunten onder vleugels waar lichte wapens tot een gewicht van 500kg aan de binnenste pylon en een gewicht van 250kg aan de buitenste pylon kunnen worden bevestigd. Onder de romp van het toestel kan een gunpod worden bevestigd. De L-39 werden meteen na de aanschaf bij het 59 Wing ingedeeld op Szolnok. De L-39’s van het 2. Fighter Squadron hebben in de nadagen van hun carrière nog een tijdje bij het displayteam de Hungarian Sharks gevlogen. Uiteindelijk zijn de L-39’s aan het einde van 2009 in storage geplaatst.

Het derde squadron dat op Kecskemét bij het 59 Wing is ingedeeld, is het 3. Transport Squadron (3. Szallitó Repülö Század). Deze eenheid is momenteel uitgerust met 4 An-26 “Curl” middelzware transportvliegtuigen. De Antonov 26 was een doorontwikkelde variant van de An-24 die al succesvol in gebruik was bij veel landen. De An-26 kwam halverwege de jaren 70 in dienst van de Hongaarse luchtmacht als opvolger van de toen verouderde Lisunov Li-2 “cab” transportvliegtuigen. Er werden toen in totaal 12 nieuwe An-26’s in gebruik genomen waarvan er nu nog 4 in gebruik zijn. De Antonov 2 was de Russische tegenhanger van de Nederlandse Fokker F-27 Friendship in de jaren 70. De Hongaarse An-26’s werden op Szolnok ingedeeld bij het 89. Gevarieerd Transport Wing (89. Vegyes Szállito Repülo Ezred). De An-26 zou tot de komst van de C-17 het grootste transportvliegtuig bij de Hongaarse luchtmacht zijn. Door de jaren heen zijn er 2 vliegtuigen neergestort, en zijn er 3 verkocht aan civiele maatschap- pijen. Door gebrek aan geld moest de luchtmacht inkrimpen en kwam een deel van deze toestellen te koop in de jaren 90. Aan het begin van 2006 werden 4 An-26’s gemoderniseerd en uiteindelijk overgeplaatst naar het 59 Wing op Kecskemét. Zoals het er nu voorstaat, worden de Antonov An-26’s in Hongarije tussen 2015 en 2019 vervangen door een nieuw type. De kans is groot dat dit de C-27J Spartan gaat worden, maar die keuze is nog niet definitief gemaakt door de regering. Tot die tijd zal de An-26 nog gewoon blijven vliegen in Hongarije.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden