Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Border Guard van Estland; Tallinn Airport, 13 september 2013

De Baltische Staten, deel 8; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Sinds de oprichting van de Estse Border Guard in 1990, zijn er diverse vliegtuigen en helikopters in dienst genomen bij de Border Guard Aviation Group (Piirivalve Lennusalk). De Border Guard is in de loop der jaren uitgegroeid tot een moderne organisatie die de grenzen en landsbelangen van Estland bewaakt.

De Border Guard Aviation group van Estland is sinds zijn oprichting in 1993 ge- baseerd op de internationale luchthaven van Tallinn. Het complex is gebouwd aan de noordkant van de startbaan van de luchthaven. Aan het begin van 1990 werd Estland onafhankelijk van de Sovjet-Unie die kort daarvoor gevallen was. Het land moest in een korte tijd zijn eigen verdediging en veiligheid gaan garanderen. Voor het bewaken van de Grenzen van Estland werd besloten om de Border Guard (Eesti Piirivalve) op te richten. De Border Guard werd opgericht als een onderdeel van het ministerie van binnenlandse zaken. De hoofdtaak van de nieuwe eenheid is het bewaken van de grenzen en de nationale veiligheid. Ook kreeg de eenheid een Nationale SAR taak. Voor het patrouilleren langs de grenzen en de SAR taak werd in februari 1993 de National Aviation Group (Riiklik Lennusalk) opgericht. De Border Guard kreeg in dezelfde maand al de beschikking over 2 Let-410UVP-T Turbolet vliegtuigen. Deze 2 toestellen werden door de Duitse regering gedoneerd aan de Estse regering in het kader van de wederopbouw van het land. De 2 Let-410 vliegtuigen waren afkomstig van de voormalige Oost-Duitse Luchtmacht en hadden in Duitsland geen functie meer sinds de hereniging. Een viertal Mil Mi-8 “Hip” helikopters werden in het begin van 1994 aangeschaft door de Border Guard. Ook deze helikopters waren van de voormalige Oost-Duitse Luchtmacht. In april 1997, werd de National Aviation Group (Riiklik Lennusalk) na een aantal hervormingen hernoemd naar Border Guard Aviation Group (Piirivalve Lennusalk).

In 2001 werd de Border Guard uitgebreid met 1 Schweizer 300C helikopter. Dit toestel werd ingezet op patrouille vluchten en tijdens zoekacties. De helikopter is een 2-persoons lichtgewicht helikopter en heeft slechts een klein vliegbereik. De Schweizer 300C heeft niet lang gediend, want het toestel werd in 2006 uitgefaseerd. Vanaf 2003 kreeg de Border Guard de beschikking over 1 Cessna Ce172R. De Cessna is een

ideaal vliegtuig voor patrouille vluchten langs de grenzen en zoekacties naar vermisten. De Cessna was daarmee een belangrijke aanvulling voor de Estse Border Guard. Het witte lichtgewicht vliegtuig is tegenwoordig nog steeds in gebruik bij de Border Guard. Naast de Cessna werd er ook een Enstrom 480B helikopter aangeschaft. Deze lichte helikopter wordt gebruikt voor diverse milieu-inspecties in het land. Het toestel is uitgerust met diverse sensoren om uitstoot en vervuiling te meten. In 2005 werd besloten om de bestaande helikoptervloot te moderniseren. De Mi-8 Helikopters waren al erg oud en werden langzaam uitgefaseerd. In 2005 werd besloten om de Agusta-Westland AW139 aan te schaffen. In augustus 2007 werd de eerste helikopter geleverd aan de Border Guard. Een tweede toestel werd in 2006 besteld en werd uiteindelijk in 2008 geleverd op Tallinn Airport. Tot slot werd er nog een derde helikopter besteld in december 2008. De laatste helikopter uit deze serie werd op 15 februari 2011 geleverd aan de Border Guard van Estland.

De AW139 is het belangrijkste instrument van de Estse Border Guard. Het is het meest veelzijdige toestel in de vloot. De AW139 werd ontwikkeld door het Itali- aanse/Britse Agusta-Westland en wordt gebouwd in Italië. Het toestel is een middelzware transporthelikopter die ook ingezet kan worden voor SAR taken. De AW139 is voor de SAR taak uitgerust met een winchlier aan de rechterzijde van het toestel. De helikopters van de Border Guard zijn ook uitgerust met een FLIR pod die onder de neus is bevestigd. De AW139 beschikt ook over een groot zoeklicht dat aan de linkerkant naast de cockpit bevestigd kan worden. De AW139 beschikt daarnaast over Night Vision Goggles (NVG) voor zoekacties tijdens de donkere uren. Ook is het toestel uitgerust met een aantal andere moderne systemen, zoals: Traffic Collision Avoidance System (TCAS), zoekradar, nooddrijvers die aan de romp kunnen worden gemonteerd, reddingsvlotten die boven zee kunnen worden gedropt en mogelijkheden voor fastrope activiteiten voor special forces. De Border Guard van Estland is erg blij met dit toestel omdat het voor alle mogelijke taken kan worden ingezet. De AW139 is een noodzakelijk instrument geworden sinds Estland een lidstaat van de Schengen overeenkomst is geworden in 2007. Sinds de AW139 in dienst is getreden, heeft het toestel al deelgenomen aan diverse succesvolle SAR operaties waarvan enkele bij slecht weer. De operationele capaciteiten van de Border Guard zijn met de komst van de AW139 meer dan verdubbeld vergeleken met de Mi-8 die voorheen werd gebruikt.

Vanaf 11 september 2013, beschikt de Border Guard van Estland over een nieuw complex op de luchthaven van Kuressaare. Dit vliegveld ligt op het eiland Saaremaa in het westen van Estland. Het is de bedoeling dat op dit veld permanent een AW139 komt te staan van de Border Guard. Het gebouw en het platform zijn nieuw en zijn speciaal voor de Border Guard gebouwd. In eerste instantie wordt de AW139 er een deel van het jaar gestationeerd, het is echter de bedoeling dat in de toekomst de helikopter hier permanent komt te staan. Het detachement van de Border Guard op dit vliegveld verlaagd de reactietijd die de Border Guard nodig heeft om op een oproep te reageren. Voorheen was er al een proef uitgevoerd met helikopters op dit vliegveld. De bouw van de nieuwe Border Guard hangaar werd gestart in 2010. Nu ruim 3 jaar later is het complex opgeleverd aan de Border Guard. Er kan door de organisatie nu veel efficiënter gewerkt worden, want de Border Guard voert veel activiteiten uit in deze regio. Vooral de SAR taken spelen in deze regio vlak bij de zee een grote rol. Het belang van een permanente detachering van een SAR helikopter in deze regio is dus van belang. Met een zeer moderne helikoptervloot en een aantal patrouille vliegtuigen is de Border Guard van Estland goed uitgerust voor de taken die de eenheid dagelijks moet uitvoeren om de veilighied van het land te garanderen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden