Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het laatste Mirage F1 Schietkamp; Cazaux, 22 november 2013

Campagne de Tir, deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

In de derde week van november 2013, werden de laatste operationele Mirage F1 gevechtsvliegtuigen van de Franse luchtmacht voor de laatste keer op schietkamp gestuurd. Tijdens deze laatste Campagne de Tir op de Franse vliegbasis Cazaux werd er getraind met live wapens tijdens de media dag rondom deze gebeurtenis.

Na een imposante carrière van bijna 40 jaar zit de Dassault Mirage F1 tegenwoordig in de nadagen van zijn loopbaan. In de derde week van november gingen de laatste operationele Mirage F1’s voor de laatste keer op schietkamp. Dit schietkamp staat in Frankrijk bekend als Champ de Tir en bevat aspecten als het droppen van live bewapening. De commandant van Escadron de Reconnaissance 2/33, ook bekent als “Savoie”, Luitenant-Kolonel Benjamin Souberbielle staat de pers te woord tijdens een bezoek aan dit allerlaatste schietkamp. Souberbielle is sinds 5 september 2013 de commandant van de eenheid en heeft ondertussen al ruim 2800 vlieguren op zijn naam staan waarvan hij ruim 1500 op de Mirage F1 heeft gevlogen. Na de uitfasering van de Mirage F1, gaat hij aan de slag bij de Bombe De Guerre (BGD) op Cazaux. Savoie heeft tegenwoordig nog 23 piloten, en een 70 tal mecaniciens waarvan er een 50-tal mee zijn gegaan naar Cazaux. Er zijn 20 Mirage F1’s in dienst die gebruikt worden voor verkenning en bombardementen. Het is de laatste ‘Champ de Tir’ met echte bommen voor de Mirage F1 bemanningen. Deze campagne is bedoeld om de piloten te kwalificeren voor het werpen van echte bommen. De vliegbasis Cazaux is gekozen voor dergelijke schietkampen omdat het groot genoeg is om elk jaar alle squadrons van de Franse luchtmacht te laten oefenen met het afwerpen van echte wapens. Cazaux is qua oppervlakte de grootste vliegbasis in Frankrijk omdat op het terrein van het vliegveld een enorme schietrange ligt.

De Dassault Mirage F1 is het laatste vliegtuig dat specifiek voor verkenningsvluchten was ontworpen. Het toestel heeft geïntegreerde camera’s en sensoren, de Rafale bijvoorbeeld doet dit met de hulp van externe pods die meegevoerd kunnen worden. De F1 is het laatste vliegtuig dat niet volledig elektronisch bestuurd wordt. De F1 is een veelzijdig vliegtuig vergeleken met de verschillende versies van de Mirage 2000. Zijn veelzijdigheid is onvergelijkbaar met die van de Rafale, maar het toestel is prima

in staat om alle typen missies zoals verkenning, grond aanval en luchtverdediging uit te voeren. Het is een zeer robuust vliegtuig dat is bestand is tegen zware omstandigheden zoals in bijvoorbeeld Afrika. De Mirage F1 is een toestel dat voor de vliegers een bijzonder aangenaam vliegtuig is om te vliegen. Veel Franse piloten kiezen liever andere typen jagers als hun favoriet. Dat komt volgens Souberbielle omdat ook deze toestellen hun goede eigenschappen hebben die de vliegers blij en trots maken als zij worden toegewezen op dit type. De gelimiteerde grenzen die de Mirage F1 kan bereiken zijn bekend, maar is dit geen belemmeringen voor de vliegers die hun toestel moeten leren waarderen. De F1 behoord bij de Franse luchtmacht tot de oudere generatie vliegtuigen. De Rafale heeft bijvoorbeeld meer stuwkracht en meer capaciteit om vele wapens te dragen, ook heeft het toestel een grotere wendbaarheid. De vliegers van de Mirage F1 passen hun vlucht aan en gebruiken een andere tactiek die aangepast is aan de prestaties van het vliegtuig. Dit is voor de vlieger een interessante uitdaging tijdens zijn werkzaamheden aldus Souberbielle.

De tactieken en de wapens die worden gebruikt tijdens Campagne de Tir op Cazaux worden door het Centre d'Expertise de l'Armement Embarqué (Expertisecentrum voor luchtwapens) bedacht en getest. Het C.E.A.E. 00.331 is ook verantwoordelijk voor de training van vliegers en grondpersoneel als het aankomt op omgang met wapen- systemen. Tijdens de Campagne de Tir zullen de vliegers van EC02.033 oefenen met live wapens. Elk jaar gaan alle squadrons van de Franse luchtmacht voor 1 a 2 weken op oefening bij de BDG (Bombe De Guerre) op Cazaux. De Mirages zullen de bommen afwerpen op de Captieux Range, gelegen op 100km afstand van Cazaux. Het doel van de oefening is het leren van afwerpen van live munitie. Voor de aankomende missie werden de vliegers gebriefd door Kapitein Rudolph die ruim 2200 vlieguren op zijn naam heeft staan. De 2 vliegers die gebriefd werden, waren Luitenant Julien en Aspirant Raoul, zij hebben beide respectievelijk 650 en 230 vlieguren op hun naam staan. De kapitein leidt de briefing, hij staat voor het bord en geeft de instructies van de missie aan de Luitenant en de aspirant die beide aandachtig luisteren. Het weer is goed vandaag, we kunnen alle missies uitvoeren, terwijl het gisteren nog stormde aldus Rudolph. De 3 vliegers geven aan dat het nog niet duidelijk is op welk typen ze gaan vliegen volgend jaar, waarschijnlijk deMirage 2000 of Rafale gaat het worden.

Tijdens de briefing zorgt de grondploeg ervoor dat de juiste wapens volgens het vluchtplan onder de toestellen worden gemonteerd. Kapitein Romain is de leider van de grondploeg en geeft een toelichting op de gebruikte wapens tijdens het schietkamp. Romain legt uit dat de Mirage F1 verschillende varianten aan ongeleide bommen en lasergeleide bommen kan meevoeren in de ground attack rol. De standaard gebruikte ongeleide bommen zijn van het type Mk82 (500 pond), Mk83 (1000 pond) en Mk84 (2000 pond). De Laser geleide wapen zijn in de basis ongeleide bommen die zijn geüpdatet tot lasergeleide bommen. De bommen krijgen vinnen gemonteerd aan de achterzijde voor de besturing tijdens de val. Aan de voorkant hebben de wapens een laser gevoelige sensor zitten voor de detectie van de laser designator die aan het vliegtuig zit, dit systeem is het Paveway systeem. De meest gebruikte typen lasergeleide wapens, zijn: de GBU-12 Paveway, de GBU-16 Paveway II en de GBU-22 Paveway III. Deze bommen zijn respectievelijk gebaseerd op de Mk-82, Mk-83 en Mk-84 ongeleide bommen. De bommen die onder de Mirages hangen tijdens het trainingskamp op Cazaux zijn Mk-82 ongeleide bommen en GBU-12 Lasergeleide bommen. De Mirage F-1CR heeft een beperkte capaciteit als het aankomt op zijn zelfverdediging. Het toestel kan voor zijn zelfverdediging worden uitgerust met de Franse Matra R550 Magic raket.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden