Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Kazachstaanse Luchtmacht; Astana, 22 - 25 mei 2014

De Kazachstaanse Strijdkrachten, deel 3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Kazachstaanse luchtmacht heeft diverse helikopter typen in gebruik. De belang- rijkste helikopter van deze luchtmacht is de Mi-24 “Hind” door zijn enorme slagkracht. Voor het transport worden de Mi-17 “Hip” en de Mi-26 “Halo” ingezet. De belangrijkste helikopters voor de training van vliegers zijn de UH-1H Huey’s.

Net als in veel voormalige Sovjet landen, is ook in Kazachstan de Aero L-39 Albatros de primaire trainer voor de opleiding van de luchtmachtpiloten. De L-39’s die in gebruik zijn in Kazachstan zijn allemaal van de variant L-39C. Deze variant van de L-39 is van oorsprong ontworpen als trainingsvliegtuig. De L-39 is al ruim 35 jaar in gebruik in dit land. De toestellen zijn overgedragen aan de Kazachstaanse luchtmacht na de val van Sovjet Unie. De Kazachstaanse luchtmacht heeft 20 van deze vliegtuigen in gebruik. De L-39 is een licht vleigtuig dat erg gemakkelijk te besturen is, daarom is dit vleigtuig in veel landen erg populair als trainer. De Kazachstaanse L-39’s zijn allemaal gespoten in een heldere blauwe kleur met een gele onderkant. Alle L-39’s staan gestationeerd op Balkhash dat in het zuid oosten van het land ligt. Balkhash wordt aangeduid als de 609th Air Base. Dit vliegveld is het belangrijkste trainingsveld van de Kazachstaanse luchtmacht. Naast de L-39 heeft de Kazachstaanse luchtmacht ok de beschikking over de An-2 “Colt” lichte vrachtvliegtuigen. Ook deze vliegtuigen staan op Balkhash gestationeerd. Vermoedelijk heeft de Kazachstaanse luchtmacht nog twee van deze vliegtuigen in gebruik op dit vliegveld. De An-2 wordt gebruikt om de vliegers voor de vrachtvliegtuigen van de luchtmacht te trainen. De An-2 wordt in diverse ex Sovjet landen ingezet als trainingsvliegtuig.

De Mil Mi-8 en Mil Mi-17 “Hip” helikopters zijn zonder twijfel de meest veelzijdige helikopters in het Kazachstaanse wapenarsenaal. De Kazachstaanse luchtmacht heeft ruim 40 helikopters van het type Mi-17V5. De Mi17V5 is de export versie van de Russische Mil Mi-8MTV-5. De Mi-17V5 is ten opzichte van oudere versies van de Mi-17 herkenbaar aan de platte deuren aan de achterkant. De Mi-8 en de Mi-17 hadden voorheen ronden deuren aan de achterkant. De Mi-17V5 helikopters zijn allemaal tussen 2009 en 2012 geleverd aan de Kazachstaanse luchtmacht. De Mi-17 wordt in Kazachstan gebruikt voor troepentransport en vrachtvervoer. De Mi-17V5 staat op drie

Kazachstaanse vliegvelden gestationeerd. Een kleine hoeveelheid Mi-17’s staat op de heliport van Almaty noord gestationeerd voor de opleiding van helikoptervliegers. Het tweede vliegveld waar de Mi-17V5 gestationeerd staat, is het vliegveld van Astana, dat aangeduid wordt als de 620th Air Base. De helikopters op Astana staan in een grasveld geparkeerd naast het militaire platform van het vliegveld. Het derde vliegveld waar de Mi-17V5 staat gestationeerd in Shymkent in het zuiden van het land dat wordt aangeduid als de 607th Air Base. De Kazachstaanse luchtmacht heeft ook nog zes mi-8MTV helikopters in dienst. Deze helikopters staan op Aktobe (604 AB), Aktau (605 AB), Shymkent (602 AB) en Astana (620 AB) gestationeerd. De Mi-8MTV is een verouderde variant van de Mi-17. De toestellen die nog in dienst zijn, worden gebruikt voor personen vervoer en het vervoeren van lichte vrachten.

De Mi-24 “Hind” is een zware aanvalshelikopter die een belangrijke rol speelt bij de Kazachstaanse luchtmacht. Het toestel heeft erg veel vuurkracht en is erg flexibel inzetbaar. De Hind staat op twee Kazachstaanse vliegvelden gestationeerd. Het eerste vliegveld dat ook de grootste Hind basis is, is Ucharal-Yenbekshi. Dit vliegveld ligt in het oosten van het land tegen de Chinese grens aan. Ucharal-Yenbekshi wordt in Kazachstan aangeduid als de 607th Air Base. De luchtmacht van Kazachstan heeft vermoedelijk nog 26 Hind helikopters in gebruik. Ook staan er op dit vliegveld aan de zuidkant van de basis nog 30 Hind helikopters in storage. Het tweede vliegveld waar de Hind gestationeerd staat is Shymkent, dat aangeduid wordt als de 602nd Air Base. De meeste Hinds zijn van de Mi-24V variant. Er zijn ook nog helikopters van de varianten Mi-24K, Mi-24P en Mi-24R in gebruik. De Mi-24 zal de komende jaren nog de belangrijkste aanvalshelikopter van de Kazachstanen blijven. De Mil-26 “Halo” is de grootste helikopter ter wereld die in operationele dienst. Het toestel is ontworpen om extreem zware vrachten te vervoeren. De Kazachstaanse luchtmacht heeft twee Mi-26’s in gebruik. De helikopters staan beide op Almaty Noord gestationeerd. Deze heliport ligt ten noorden van het vliegveld van Almaty. Op Taraz in het zuiden van Kazachstan staan minimaal veertien Mi-26 helikopters in storage. Taraz wordt in Kazachstan aangeduid als de 612th Air Base. Hoeveel er van de oorspronkelijk 26 helikopters nog bestaan is niet duidelijk.

De Kazachstaanse luchtmacht heeft in de laatste jaren twaalf Amerikaanse Bell UH-1H Huey helikopters ontvangen. De helikopters staan gestationeerd op Almaty noord. Deze militaire heliport ligt ten noorden van Almaty en heeft geen Air Base nummer zoals de overige velden. De UH-1 Huey helikopters worden gebruikt voor de piloten training. Na de training op de Huey zullen de vliegers naar de operationele eenheden gaan waar ze de zware helikopters zoals de Mi-8/17 en de Mi-24 zullen gaan vliegen. De Kazachstaanse luchtmacht heeft op dit moment zes EC145 helikopters in dienst. Deze helikopters zijn onderdeel van een deal met Eurocopter voor de levering van in totaal 45 helikopters die bij verschillende legeronderdelen zijn ingedeeld. De lichtgrijze EC145’s van de luchtmacht staan gestationeerd op het vliegveld van Astana. Het militaire deel van de luchthaven van Astana wordt aangeduid als de 620th Air Base. De EC145 zal bij de luchtmacht ingezet worden als lichte verkenningshelikopter. In totaal zal de luchtmacht 20 EC145 helikopters ontvangen die allemaal in Astana worden geproduceerd. Op het vliegveld van Astana heeft Eurocopter enkele jaren geleden als onderdeel van de deal een kleine productielijn geopend voor de Aziatische markt. Tijdens Kadex 2012 heeft de Kazachstaanse regering een overeenkomst bereikt met Eurocopter voor de levering van 20 Eurocopter EC725 Caracal helikopters. Deze toestellen zullen in Kazachstan geproduceerd worden en worden de komende jaren geleverd. Op welk veld ze gestationeerd gaan worden is nog niet bekend.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden