Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Kazachstaanse MChS Kazaviaspas; Astana, 22 - 25 mei 2014

De Kazachstaanse Strijdkrachten, deel 4; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Kazaviaspas is een onderdeel van de Kazachstaanse defensie dat snel kan handelen in noodsituaties in het land. De belangrijkste taken van de speciale redding eenheden zijn de Search and Rescue taak en hulp bieden bij rampen. De organisatie heeft in het hele land vliegtuigen en helikopters staan die kunnen worden ingezet.

De Kazachstaanse MChS Kazaviaspas (Министерство по Чрезвычайным Ситуа- циям Казавиаспас) is van oorsprong een Russische organisatie die in de Sovjet Unie was opgericht op 27 december 1990. In het Kazachstaans wordt de organisatie ook aangeduid als “Төтенше Жағдайлар Министрлігінің” dat afgekort wordt als “TЖМ”.MCHS betekent vrij vertaald “Ministerie voor Noodsituaties”. Na de val van Sovjet Unie, werd het Kazachstaanse deel van deze organisatie een zelfstandig onderdeel in Kazachstan. De Kazaviaspas is een onderdeel van de Kazachstaanse defensie dat snel kan handelen in noodsituaties in het land. De voortuigen, helikopters en vliegtuigen van de Kazaviaspas zijn te herkennen aan de witte kleur met de oranje/blauwe banden over de romp. De Kazaviaspas heeft door het hele land helikopters en vliegtuigen stand-by staan op de volgende vliegvelden: Aktau, Aktobe, Almaty, Astana, Atyrau, Balkhash, Chelkar, Kostanay, Kyzylorda, Shymkent en Ust-Kamenogorsk. Almaty is het vliegveld waar al het grote materiaal staat gestationeerd. Alle grote vliegtuigen en helikopters staan op deze basis waardoor Almaty de hoofdbasis van de Kazaviaspas is. Op de overige vliegvelden in het hele land staan lichte helikopters gebaseerd voor de Search and Rescue taak. Het grote materiaal op Almaty en Astana staat altijd paraat om uit te rukken als hun hulp ergens nodig is.

De taken van de Kazaviaspas zijn alleen nationale taken. De belangrijkste taak van de organisatie is de nationale Search and Rescue taak in Kazachstan. Voor deze taak staan er 24 uur per dag door het hele land heen helikopters op stand-by om in te grijpen waar nodig. Vaak zijn het mensen die in de onbewoonde gebieden van dit uitgestrekte land in de problemen komen. De SAR helikopters worden ook vaak ingezet om mensen uit deze gebieden snel te evacueren naar ziekenhuizen in de steden van het land. De Kazaviaspas wordt ook ingezet in gebieden waar grote natuurrampen hebben plaatsgevonden. De vliegtuigen en de grote helikopters kunnen

dan snel voedsel en materialen zoals tenten en dekens het gebied in vliegen. De vliegtuigen van de Kazaviaspas zijn allenmaal prima is staat om op onverharde landingstrips te landen om zo snel en efficiënt de hulpgoederen te leveren aan de getroffen gebieden. Ook heeft de organisatie een afdeling die gespecialiseerd is in het opsporen van vermiste personen in dergelijke situaties. Een derde belangrijke taak van de Kazaviaspas is het bestrijden van bosbranden die in sommige delen van het land regelmatig voorkomen. De grote helikopters van de organisatie kunnen worden uitgerust met enorme waterzakken van ruim 10.000 liter voor bosbrandbestrijding. De Kazaviaspas is met de ervaring die is opgedaan continue bezig met het verbeteren van rampenprocessen die bij een eventuele ramp de slachtoffers kunnen beperken.

Het gros van de vliegtuigen van de Kazaviaspas staat gestationeerd op Almaty. De grootste vliegtuigen van de organisatie zijn de Tu-134 “Crusty” en de Tu-154 “Careless”. Er zijn drie Crusty en twee Careless in dienst van de organisatie die allen worden ingezet voor het vervoer van manschappen en het uitvoeren van evacuaties. Deze vliegtuigen kunnen alleen opereren vanaf verharde startbanen, maar zijn in staat om veel mensen tegelijk te vervoeren. Voor het zware transport van materialen zoals voorraden en materialen voor reddingsteams, heeft de Kazaviaspas een Il-76TD in gebruik. Dit toestel is door zijn omvang in staat om enorme vrachten te vervoeren en is in staat om in alle uithoeken van het land te landen. Voor het vervoer van middelzware vrachten, heeft de organisatie een An-12BK “Cup” in dienst. Dit vliegtuig heeft het voordeel dat het ook op de kortere landstrips kan landen. De An-12 is een robuust vliegtuig dat in nagenoeg elk weertype kan worden ingezet. De Kazaviaspas heeft ook de beschikking over een An-30 “Clank” voor lichte transporttaken en observatie. Voor de zware transporttaken heeft de Kazaviaspas twee Mi-26T “Halo” helikopters in gebruik. Het zijn ideale toestellen om grote vrachtladingen naar gebieden te vliegen waar vliegtuigen niet kunnen komen. Op Almaty en Astana staan in totaal twee Kamov Ka-32A-11BC helikopters voor de SAR taak. Ook zijn deze helikopters prima in staat om te fungeren als vliegende ambulance, omdat het hele stabiele helikopters zijn.

Met het Europese Airbus Helicopters, heeft de Kazachstaanse regering de overeen- stemming bereikt voor de aanschaf van ruim 45 EC145 helikopters. De helikopters zullen allemaal in Kazachstan gebouwd en onderhouden worden. Er zijn ondertussen al meer dan 20 van deze helikopters geleverd aan de Kazachstanen. De Kazaviaspas heeft ondertussen al 16 helikopters van dit type mogen ontvangen. De EC145 is een lichte helikopter die geschikt is voor patiëntenvervoer en lichte SAR taken. Deze helikopter zal de meest ingezette helikopter bij de Kazaviaspas worden. De EC145 staat op alle Kazaviaspas vliegvelden door het hele land gestationeerd. Voor medische ondersteuning en SAR taken in moeilijk te bereiken gebied, heeft de Kazaviaspas vier Mil Mi-8T “Hip” en vier Mil Mi-171/172 “Hip H” helikopters in gebruik. Deze helikopters staan op de vliegvelden Atyrau en Kyzylorda, die in vergelijking met de andere velden in onherbergzaam gebied liggen. Dit zijn in Kazachstan vooral de gebieden in het zuiden en het zuid westen van het land. De Kazaviaspas heeft naast de huidige vloot aan helikopters en vliegtuigen nog eens vier Mil Mi-171E “Hip H” helikopters besteld. Deze helikopters zullen specifiek worden ingezet voor medische assistentie en SAR operaties na rampen zoals overstromingen, aardbevingen en bosbranden. Naar verwachting zullen deze helikopters in 2015 geleverd worden aan de Kazaviaspas. De Mi-171E is geschikt om apparatuur mee te voeren die nodig is om te opereren in bergachtige omgevingen. De helikopter kan 26 manschappen of twaalf stretchers en een medische staf vervoeren. Met deze helikopters krijgt de Kazaviaspas de beschikking over een moderne SAR helikopter die zeer goed presteert in de bergen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden