Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Hervormingen in de Transportcapaciteit; Gilze-Rijen, 18-23 juni 2014

Operatie Luchtsteun 2014, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

In de afgelopen tien jaar is er organisatorisch veel veranderd bij de transportvloot van de luchtmacht op vliegbasis Eindhoven. De Fokker 60 vloot is afgestoten en vervangen door twee additionele Herculessen. De komende jaren zullen er nog meer vliegtuigen gaan verdwijnen zoals de Fokker 50 en de G1159 Gulfstream.

De twee Fokker 50 vrachtvliegtuigen werden samen met vier Fokker 60 vrachtvlieg- tuigen aangeschaft als opvolgers van de drie Fokker F-27-100 Friendships en negen Fokker F-27-300M Troopships aan het begin van de jaren 90. De luchtmacht zette de Fokker 60 in voor troepen- en materieeltransport, paradroppings en medevac (gewondenvervoer). In 2005 zijn twee Fokker 60-vliegtuigen omgebouwd tot Fokker 50 Maritieme Mk.2 maritieme patrouillevliegtuigen door de uitfasering van de P-3 Orion van de Koninklijke Marine. Dit was een tussenoplossing tot het moment van contracteren van een derde partij voor de MPA-taak voor de Kustwacht op de Nederlandse Antillen en Aruba. De Fokker 6o is het eerste vliegtuigtype dat bij de luchtmacht werd wegbezuinigd. De Fokker 50 en 60 waren ingedeeld bij het no 334 Squadron op de Vliegbasis Eindhoven. De vier Fokker 60’s zijn in 2010 verkocht aan Peru. Nadat eerder de Fokker 60 werd verkocht, worden nu ook beide Fokker 50’s in de vloot van de Koninklijke Luchtmacht afgestoten. Deze maatregel is een gevolg van de bezuinigingen op defensie die in de nota van 2010 werd voorgesteld. Beide Fokker 50 vliegtuigen zijn afgeleverd in 1996 en worden ingezet voor passagiersvervoer binnen de luchtmacht. Tot het moment waarop de toestellen werkelijk verkocht worden, zullen ze een minimaal aantal vlieguren maken om de toestellen luchtwaardig te houden. De beide Fokker 50’s staan te koop op het vliegveld van Lelystad.

Door de uitfasering van de Fokker 50 zijn er twee extra Lockheed C-130 Hercules transportvliegtuigen in gebruik genomen bij defensie. De twee Herculessen zijn beide ex Amerikaanse Marine vliegtuigen en hebben jarenlang in opslag gestaan in de woestijn in de Verenigde Staten. Beide toestellen zijn in Engeland geprepareerd en zijn ondertussen in gebruik bij de luchtmacht. De twee Herculessen waren beide in een erg slechte staat en werden in Engeland dan ook drastisch vernieuwd. Het eerste toestel maakte zijn eerste testvlucht vanaf Eindhoven op 1 december 2009. In tegen-

stelling tot de twee Herculessen die al jaren in gebruik zijn, zijn deze toestellen van het type C-130H. De andere twee toestellen zijn van het type C-130H-30. Deze vliegtuigen hebben een verlengde romp. De nieuwe vliegtuigen hebben deze verlenging niet. Vanaf de levering van deze extra vliegtuigen is ook het no 336 Squadron opgericht op vliegbasis Eindhoven. Deze eenheid bevat alle vier de toestellen. Door de bezui- nigingen op het defensiebudget werd op 10 april de DC-10 (T-255) afgestoten. Deze derde DC-10 was enkele jaren geleden voor veel geld gekocht als aanvulling van de huidige vloot tankers. Het toestel is ondertussen al gescrapped in Engeland omdat niemand deze zwaar aangepaste versie van de DC-10 wilde kopen. Naast de DC-10 zal in de nabije toekomst ook de Gulfstream op Eindhoven worden afgestoten.

Het EATC is gebaseerd op de Vliegbasis Eindhoven en is op 1 september 2010 opgericht. Het European Air Transport Command (EATC) is een internationaal samenwerkingsverband tussen België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en Spanje. Het EATC is een gezamenlijk transport commando dat de militaire transport vliegtuigen van de deelnemende landen efficiënt inplant waar ze nodig zijn. Als er een Duits vliegtuig in de buurt is voor een transporttaak van Nederland dan zal het Duitse vliegtuig deze taak op zich nemen. Op deze manier hoeft men dan niet een Nederlands vliegtuig in te vliegen. Deze manier van samenwerken is jaarlijks een besparing van miljoenen Euro’s voor de deelnemende landen. Op 15 oktober 2010 werd de operationele controle over de transportvloot van de Duitse Luchtmacht overgenomen en is het EATC daarmee verantwoordelijk voor de planning, taakverdeling en controle van de missies van de 69 Duitse C160 Transall en vijf Airbus A310 toestellen. Op 26 november 2010, zijn de Nederlandse vliegtuigen aangesloten bij de EATC kort daarna op 30 november 2010 is de Franse vloot toegevoegd. Op 28 april 2011, heeft het EATC ook de operationele controle over van de Belgische vloot overgenomen. De totale transportvloot die onder het EATC valt is ongeveer 160 tot 170 vliegtuigen groot. Op 3 juli 2014 is als zesde land ook Spanje aangesloten bij het EATC. De verwachting is dat er in de toekomst meer Europese landen zich zullen aansluiten bij het EATC voor het vervoer van vrachten.

Naast het EATC neemt Nederland ook deel aan de gezamenlijke Heavy Airlift Wing (HAW). De Hongaarse vliegbasis Pápa AFB is tegenwoordig de thuisbasis van de NATO C-17 vloot. Deze vliegbasis ligt in het noordwesten van het land bij de stad Pápa. Vanaf 1 juli 2001, werd Pápa Air Base officieel weer in gebruik genomen door de Hongaarse luchtmacht. De basis kreeg toen de status NATO reserve basis. Pas op 27 juli 2009 werd het veld officieel in operationeel gebruik genomen door het Multinationale Strategic Airlift Capability Consortium. Op vliegbasis Pápa in Hongarije is tegenwoordig de Heavy Airlift Wing (HAW) gestationeerd. De HAW heeft drie Boeing C-17A Globemaster III transport vliegtuigen in gebruikt en wordt beheerd door 12 NATO landen. Het internationale samenwerkingsverband, bestaat uit: Bulgarije, Estland, Finland, Hongarije, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Slovenië, de Verenigde Staten en Zweden. De luchtmachten van deze landen kunnen vlieguren met deze C-17’s inkopen om hun zware transportaken mee te vervullen. Op deze manier worden de torenhoge kosten van het onderhouden van de C-17’s gedeeld met de partnerlanden. Naast het EATC wordt er op dit moment ook nagedacht over een Europees Air Refuelling Commando. Dit commando moet dan een gezamenlijke vloot aan tankers gaan opleveren die vanaf vier vaste locaties gaan opereren in Europa. De locaties waarover wordt nagedacht, zijn: Nederland, polen, Noorwegen en Spanje. Hoe concreet deze plannen zijn, is op dit moment niet duidelijk. Ook is het niet duidelijk of er nieuwe tankers worden aangeschaft.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden