Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Marinefliegergeschwader 3; Nordholz, 25 augustus 2014

De Duitse Marineflieger, deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De fixed wing eenheid van de Duitse marine is Marinefliegergeschwader 3. Deze eenheid is genoemd naar de beroemde Duitse pionier Graf Zeppelin die beroemd werd om de uitvinding van het luchtschip. De eenheid MFG-3 opereert met de P-3C Orion voor patrouillevluchten en de Dornier Do-228 voor inspectievluchten.

Commandant Stephan Schroeder werkt op Nordholz als de commandant van de Marineflieger. Schroeder is een voormalige Sea-Lynx helikopterpiloot. Hij licht de organisatie en de taken van de Marineflieger toe. De geschiedenis van de marine vliegbasis Nordholz begint in 1912 met het detacheren van de eerste Zeppelins op de vliegbasis. Vanaf 1913 wordt er op de vliegbasis een permanent luchtschip eenheid gestationeerd welke is uitgerust met Zeppelins. Naast de marine maakt ook de Duitse landmacht gebruik van de basis in deze periode. Deze eenheden blijven lang op de basis actief tot het einde van 1918. Tijdens de Eerste Wereldoorlog waren de Marine- flieger eenheden een onderdeel van de Kaiserliche Marine. Tussen de wereldoorlogen in werd de Marineflieger opgenomen in de Luftwaffe in 1935. De Duitsers hadden in 1936 bijna een operationeel vliegdekschip klaar, maar door een gebrek aan geschikte vliegtuigen, werd dit plan afgebroken. Vanaf 1943 werden alle anti-scheepsaanvallen door de Luftwaffe gevlogen. De Duitse marine hield na de Tweede Wereldoorlog op met bestaan tot 1950 toen de Bundesmarine werd opgericht. Kort hiernaar werd ook de Marineflieger opgericht in zijn huidige vorm. De eerste gevechtsvliegtuigen die in gebruik werden genomen waren Britse Hawker Sea Hawk straaljagers en Fairey Gannets. Pas vanaf 1957 wordt Nordholz weer in gebruik genomen als een actieve basis van de marine. Duitsland is op dat moment lid geworden van de NATO en wordt weer opgebouwd met een modern leger.

In het verleden heeft de Marineflieger bestaan uit vier wings vanaf 1975, de wings, zijn: MFG-1 op Schleswig-Jagel, MFG-2 op Eggebek, MFG-3 op Nordholz en MFG-5 op Kiel-Holtenau. MFG-1 en MFG-2 waren in de jaren 80 en 90 eenheden die met de Panavia Tornado vlogen. MFG-1 werd in 1993 opgeheven en heropgericht als AG-51 bij de Luftwaffe. Vanaf 2005 werd ook MFG-2 op Eggebek opgeheven en kwam er een einde aan het jet tijdperk voor de Duitse marine. Kiel-Holtenau werd gesloten in 2012

en de helikopters van MFG-5 werden overgevlogen naar Nordholz. MFG-3 dat met de patrouille vliegtuigen opereert stond al gestationeerd op deze basis en bleef hier ook actief. Op 13 augustus 2013, heeft de Duitse Marineflieger zijn 100 jarige bestaan gevierd. Het vlootcommando van de westelijke vloot van de Duitse marine is gestationeerd in Flensburg ten noorden van Kiel. Het commando van de oostelijke vloot is gestationeerd in Rostock. De marine heeft twee Flotilla’s operationeel. Een Flotilla is het onderdeel van de marine dat de schepen beheerd. Flotilla 1 heeft drie havens in gebruik, namelijk: Kiel, Eckernforde en Warnemunde. Flotilla 1 bevat de onderzeeërs en de kleinere schepen van de marine. Flotilla 2 heeft slechts een haven en is gestationeerd in Wilhelmshaven, de haven bevat de grote fregatten van de marine. De marine heeft ook enkele trainingsfaciliteiten in gebruik. De faciliteiten zijn gestationeerd in Flensburg, Bremerhaven, Neustadt en Parow.

Tegenwoordig is al het fixed wing materieel van de Duitse marine ondergebracht bij Marinefliegergeschwader 3 (MFG-3) op Nordholz. MFG-3 is genoemd naar de beroem- de luchtvaartpionier Graf Zeppelin. Zeppelin is de uitvinder van de luchtschepen die in de volksmond ook Zeppelins worden genoemd. MFG-3 is naast de fixed wing operaties ook verantwoordelijk voor de Base Group Nordholz welke het vliegveld onderhoudt, bewaakt en beheerd. De Duitse marine heeft twee Dornier Do-228 korte afstand patrouillevliegtuigen in gebruik. De twee vliegtuigen worden gebruikt voor het systeem voor overhead surveillance en maritieme vervuiling. De officiële eigenaar van de vliegtuigen is het federale ministerie voor transport, bouwwerkzaamheden en ongewone ontwikkelingen. De Dorniers worden gevlogen door de marine en staan onder het commando van het maritieme noodsituatie commando in Cuxhaven. De bemanning van het toestel bestaat uit twee vliegers en een sensor operator. De Dorniers zijn uitgerust met radar, infrarood sensoren, een UV camera, een microgolf radiometer, een laser fluorsensor en een apparaat dat lucht metingen kan verrichten. De twee Dorniers staan 365 dagen per jaar en 24 uur per dag gereed om metingen te verrichten. Ruim 40% van de uitgevoerde vluchten vinden plaats in de nacht. Op jaarbasis vliegen de vliegtuigen ruim 11000 missies waarbij er bijna 35000 vlieguren worden gemaakt. In het afgelopen jaar hebben de twee Dorniers ruim 4500 gevallen van vervuiling gemeten en doorgegeven aan de autoriteiten.

In 2006 heeft de Duitse marine acht ex Nederlandse P-3C Orion patrouillevliegtuigen overgenomen van de Nederlandse marine. In 2009 is als aanvulling hierop een P-3C simulator aangeschaft om de bemanning voor dit toestel te trainen. De P-3C’s zijn ingedeeld bij MFG-3 op Nordholz. De laatste Breguet Atlantic werd in 2010 uit dienst gesteld door de Duitse marine. Er zijn bij Nordholz nog twee Atlantics bewaard gebleven. Van deze toestellen staat er een als de gate guard bij de hoofdpoort van Nordholz en de andere Atlantic staat in het museum. De P-3C Orion van de marine wordt voornamelijk ingezet voor anti-onderzeeboot missies. Tijdens deze missies vliegen de Orions boven water en zullen ze met de sensoren aan boord onderzeeboten opsporen en volgen. Een tweede taak van de Orion is het supporten van tactische transport operaties. Deze missies bestaan vaak uit het fungeren als vliegende commandopost tijdens maritieme operaties. Tijdens de patrouille missies, kan de Orion gebruik maken van hulpmiddelen, zoals: radar, ESM, Sonarboeien en het MAD MX15 en MX20 systeem. Het belangrijkste systeem dan hierbij gebruikt wordt is het MAD (Magnetic Anomaly Detection) systeem dat zich kenmerkt door de lange staartboom aan de achterzijde van het vliegtuig. Naast de acht operationele Orions, heeft de marine ook nog een negende vliegtuig in gebruik. Dit toestel is afkomstig van de Amerikaanse marine en wordt voor trainingsdoelen op de grond gebruikt.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden