Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het Plannen van de TLP Missie; Albacete, 7 & 8 oktober 2014

Tactical Leadership Program, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De voorbereidingen voor de TLP bestaan uit een grote logistieke operatie die alle deel- nemende vliegtuigen en bemanningen naar Albacete brengen. De missievoorbereiding voor de missies is elke dag een proces dat enkele uren duurt. Ook na de missies worden de toegepaste tactieken en procedures uitvoerig besproken.

Elke eenheid die deelnemende aan de TLP stuurt over het algemeen twee en soms vier bemanningen met twee tot vier operationele vliegtuigen naar de oefening. Ook stuurt de eenheid een onderhoudsploeg mee die kan bestaan uit 30 mensen. Ook nemen de eenheden veel grondmateriaal mee zoals service apparatuur en reserveonderdelen mee naar de TLP. Het is erg belangrijk voor de cursisten dat de vliegtuigen altijd beschikbaar zijn. De vliegbemanningen nemen tijdens de eerste twee TLP dagen deel aan de academische trainingen. De vliegtuigen moeten vanaf de derde dag beschikbaar zijn voor de oefening. Alle deelnemende vliegtuigen moeten voor 1430LT aanwezig zijn op Albacete tijdens de tweede dag. De voorbereiding voor de TLP missie start elke dag rond 1000LT. Meestal vliegen de piloten de vliegtuigen zelf naar Albacete voor de aanvang van de TLP. Het is echter ook mogelijk dat de vliegtuigen worden ingevlogen door andere bemanningen. De deelnemende vliegers worden dan vaak met een transportvliegtuig op een later tijdstip ingevlogen naar Albacete. Meestal arriveren veel van de vliegtuigen op de vrijdag voor de eerste week van de TLP. De eenheden naar de Albacete transporteren is een grote logistieke onderneming. Op de maandag en dinsdag tijdens de eerste week van de TLP arriveren veel transportvliegtuigen op Albacete. Veel gebruikte vliegtuigtypen voor deze logistieke acties zijn de C-130 Hercules, de C-160 Transall, de CN-235 en C-295 en de C-27 Spartan.

De TLP 2014-5 was een oefening met veel deelnemers. De TLP was maximaal bezet, want alle beschikbare slots waren verkocht. De Fransen hadden twee Mirage 2000N’s naar de TLP gestuurd. De Italianen deden mee met maar liefst negen EF2000’s afkomstig van drie verschillende eenheden. Daarnaast waren ook twee Italiaanse AMX vliegtuigen aanwezig bij deze TLP. De Tsjechen participeerden met vier L-159 Alca’s die in de close air support rol deelnemen. De Spanjaarden waren de grootste deel-

nemer aan de TLP. Er deden maar liefst tien F-18’s uit Spanje mee aan de TLP afkomstig van alle eenheden die hiermee vliegen. Ook vlogen er zes EF2000’s mee aan de TLP en nog eens drie toestellen als external assets. Ook deden er een tweetal Casa C101’s, een AS332 Super Puma en een tweetal S-3H Sea-Kings uit Spanje mee aan de oefening als external assets. De Spaanse KC-130 Hercules die meevloog ondersteunde de missie tijdens de tankvluchten. Ook vloog er een Spaanse CN-235 mee die de transporttaken tijdens de missies zou ondersteunen. De Grieken waren aanwezig met vier Mirage 2000’s en de Denen vlogen mee met vijf F-16’s. De Duitse Luftwaffe had vijf Eurofighters van Nörvenich en vier Tornado’s van Schleswig-Jagel naar Albacete gestuurd. Ook deden de Duitsers mee met een Airbus A310MRTT om de tankmissies te ondersteunen. De Zwitsers vlogen met vier F-18’s mee als external assets tijdens de TLP. De Turkse luchtmacht participeerde tijdens de TLP met zes F-16’s. De RAF deed mee met twee Hawks van het no 100 Squadron die in de rol van agressor meededen.

De TLP cursus bestaat naast een viertal academische dagen uit vijftien vliegdagen die in vier weken tijd worden uitgevoerd. De eerste TLP missie vindt over het algemeen plaats op woensdag tijdens de eerste week. De laatste missie vindt meestal plaats op donderdag tijdens de laatste week van de TLP. De TLP organisatie zorgt voor het leveren van scenario’s voor alle missies die gevlogen worden. Op Albacete worden de missies over het algemeen later gevlogen dan ze in het verleden op Florennes werden gevlogen. Op Florennes werd vaak de TLP opgestart rond 1200LT terwijl dit op Albacete vaak gebeurd tussen 1500LT en 1600LT. De TLP missie begint elke dag met een meteo briefing die gevolgd wordt door een missie briefing met de details van het scenario van deze dag. De eenheden die moeten aanvallen worden gebriefd over de targets die ze moeten uitschakelen. De luchtverdedigingseenheden krijgen tijdens de briefing te horen hoe ze de aanvalsvliegtuigen moeten beschermen en hoe ze de vijandelijke vliegtuigen moeten bestrijden. Het plannen en briefen van de grondaanval eenheden neemt over het algemeen ruim twee uur in beslag. Tijdens deze bespreking wordt aangegeven welke doelen de prio hebben en welke vliegtuigen welke doelen zullen aanvallen. Ook worden routes en tactieken besproken die later zullen worden uitgevoerd. De inzet van ECM en AWACS vliegtuigen spelen een sleutelrol tijdens het coördineren van de acties.

Voor de luchtverdedigingseenheden is de tijdfactor meestal niet cruciaal. Vaak krijgen deze eenheden een zone aangewezen die ze moeten patrouilleren tijdens de missie. Een typische TLP missie zal ongeveer 100 minuten duren. De gehele TLP missie kan inclusief het opstijgen en landen ruim 80 tot 120 minuten duren. De missie zal afgestemd worden op de deelnemende typen vliegtuigen, omdat niet alle vliegtuigen evenveel brandstofcapaciteit hebben. Tijdens de air to air refuelling missies kan het vliegbereik van de vliegtuigen aanzienlijk worden verlengd. Er kan op deze manier getraind worden in gebieden die verder van Albacete af liggen. Soms kunnen deze missies ruim drie uur duren voordat de deelnemers terug keren op Albacete. Het analyseren van de missie is na de vlucht een van de belangrijkste lessen die die geleerd worden tijdens de TLP cursus. De deelnemende vliegtuigen dragen standaard de Air Combat Measurement Instrumentation (ACMI) pod mee die de vlucht van de toestellen volledig in 3D opneemt. Met deze pods kan achteraf bekeken worden welke aanvallen en manoeuvres succesvol waren en welke tactieken het meest efficiënt waren. De debriefing na een TLP missie kan soms meer dan een uur duren. Rond 1900LT zal de eindbriefing plaatsvinden met alle deelnemers tegelijk. Deze briefing duurt ruim een uur en alle conclusies en geleerde lessen worden doorgenomen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden