Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Ejército del Aire de España; Torrejón, 9-12 oktober 2014

De Spaanse Luchtmacht, deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens de festiviteiten van de Spaanse luchtmacht werd het 75 jarige bestaan van de Ejército del Aire de España gevierd. Alle typen van de Spaanse lucht- macht waren vertegenwoordigd op dit evenement. In het overzicht dat volgt, wordt bekeken welke type er actief zijn en op welke velden ze gebaseerd staan.

De Spaanse Luchtmacht (Ejército del Aire de España) is het belangrijkste onderdeel van de Spaanse luchtstrijdkrachten. Andere onderdelen van de luchtstrijdkrachten zijn de FAMET van de landmacht en de Arma Aérea de la Armada Española van de Marine. De Spaanse luchtmacht bestaat formeel sinds 1939 en viert dit jaar zijn 75 jarige bestaan. De Spaanse luchtmacht heeft een roerig verleden dat pas eindigde met de dood van de fascistische leider Franco in 1975. Snel na deze periode concentreerde het land zich op het westen en in 1982 werd Spanje lid van de NATO. De Spaanse luchtmacht werd drastisch gemoderniseerd in deze periode waarbij veel nieuwe moderne vliegtuigen werden aangeschaft. Vliegtuigen zoals de Franse Mirage III en de Mirage F1 vormden de ruggengraat van de luchtmacht in de jaren 70 en een deel van de jaren 80. De belangrijkste nationale taken van de Spaanse luchtmacht bestaan uit het bewaken van het nationale luchtruim tegen indringers, het redden van mensen in nood (SAR), bosbrandbestrijding en transporttaken. De SAR taak is een uitgebreide taak omdat het land een lange kustlijn heeft met de nodige eilanden ver van het land af. De komende jaren gaat de luchtmacht zich opnieuw moderniseren. De Eurofighter is een van de nieuwste aanwinsten van de luchtmacht. Ook zullen er nieuwe helikopters worden aangeschaft in de vorm van de NH90. Transportvliegtuigen van het type Airbus A400M komen in dienst.

De Spaanse Luchtmacht gebruikt voor de identificatie van de vliegtuigen een alfanumeriek system. De toegekende letters geven aan wat voor type vliegtuig het is. Zo staan de letter C voor Cazabombardero (jachtbommenwerper), A voor Ataque (aanval), P voor Patrulla (patrouille), E voor Enseñanza (training), H voor Helicóptero (helikopter) en U voor Utilidad (utility). Een voorbeeld is de aanduiding van de F/A-18 in Spanje welke wordt aangeduid met een nummer

zoals bijvoorbeeld C.15-25. De C in het nummer geeft aan dat het een jachtbommenwerper is (Cazabombardero). Het nummer 15 geeft aan dat de F/A-18 het vijftiende gevechtsvliegtuig is dat in dienst is getreden bij de Spaanse luchtmacht. De Bij het nummer van de F/A-18 is het nummer 25 het volgnummer van het in dienst genomen type in dit voorbeeld dus de vijfentwintigste F/A-18. Er zijn ook varianten van meerdere letters in een nummer van toepassing. Zo wordt de tweezits variant van de F/A-18 in Spanje aangeduid met een nummer zoals CE.15-05. De E van Enseñanza geeft aan dat deze tweezits variant van de F/A-18 bedoeld is voor trainingsdoeleinden waarbij het toestel ook ingezet kan worden voor gevechtsmissies. Naast deze manier van nummeren, hebben de Spaanse vliegtuigen ook nog een code op het vleigtuig staan die vaak op de neus staat. In de Code 12-16 staat het getal twaalf voor Ala 12 (12 Wing).

De initiële vliegeropleiding in Spanje start voor de aspirant vliegers op de Beachcraft F33C Bonanza. De toestellen staan gestationeerd op Vallodolid-Villanubla waar ze vliegen bij het 422 Escuadron dat deel uitmaakt van de 42 Gruppo. De Spaanse luchtmacht heeft van de 55 toestellen nog 22 vliegtuigen voor de training, de rest is verkocht aan civiele operators. Na de initiële opleiding gaan de vliegers naar Murcia-San Javier voor de vervolgopleiding op de ENAER T-35 Pillán. De luchtmacht heeft nog 37 van deze propeller aangedreven trainers in gebruik. Het toestel is van oorsprong ontwikkeld en gebouwd in Chili in Zuid-Amerika. De vliegtuigen vliegen bij het 791 Escuadron dat onderdeel is van de AGA (Academia General del Aire) welke de vliegacademie is. Het meest bekende trainingsvliegtuig in Spanje is de Casa 101 Aviojet. De basis opleiding op dit type staat op Murcia-San Javier en wordt uitgevoerd door het 793 Escuadron dat bij de AGA hoort. De bekendste eenheid is Patrulla Aquila dat ook deel uitmaakt van de AGA en bekend staat als het 794 Escuadron. De geavanceerde opleiding staat op Salamanca-Matacán bij het 741 Escuadron. De laatste fase van de opleiding vindt plaats op Badajoz-Talavera la Real waar de leerlingen trainen op de Northrop F-5. De 19 nog operationele F-5M trainers zijn daar ingedeeld bij Ala 23 dat uit het 231 en het 232 Escuadron.

De opleiding van de helikoptervliegers wordt gedaan op Granada-Armilla. Voor de opleiding van helikoptervliegers wordt er gebruik gemaakt van 15 Eurocopter EC120B Colibri helikopters. De helikopters zijn onderdeel van Ala 78 en vliegen bij het 782 Escuadron. De instructeurs van deze eenheid vormen ook het bekende Patrulla Aspa display team. De Sikorsky S-76C Spirit helikopters zijn ingedeeld bij het 781 Escuadron van Ala 78 op Granada-Armilla. Voor de SAR taak heeft de Spaanse luchtmacht no zes Aérospatiale SA330J Puma helikopters in gebruik. Deze helikopters staan allemaal op Mallorca-Son San Juan gestationeerd bij Ala 49 waar ze vliegen bij het 801 Escuadron. Voor het transporteren van zwaardere vrachten en grote groepen manschappen, heeft de Spaanse luchtmacht de Eurocopter AS332 Super Puma en de Eurocopter AS532 Cougar in gebruik. De vier AS332M1’s en de twee AS532L’s zijn geschikt voor VIP vervoer en staat op Madrid-Cuatro Vientos gestationeerd. De helikopters vliegen bij Ala 48 bij het 402 Escuadron. De acht AS332B’s vliegen in de SAR rol en staan verdeeld over drie vliegvelden, namelijk op Madrid-Getafe bij het 803 Escuadron Ala 48 en op Las Palmas-Gando bij het 802 Escuadron bij Ala 46. Voor het bestrijden van bosbranden beschikt de Spaanse luchtmacht over de Canadair CL215T en CL415 blusvliegtuigen. Er zijn nog 14 CL215T en drie CL415 vliegtuigen in gebruik. De gele blusvliegtuigen staan allemaal op Madrid-Torrejón de Ardoz gestationeerd bij het 431 Escuadron dat bij het 43 Gruppo hoort.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden