Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Armada Espanola; Torrejon, 9-12 oktober 2014

De Spaanse Luchtmacht, deel 4; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De vliegende tak van de Spaanse marine wordt aangeduid als de Arma Aerea de la Armada Espanola. De Spaanse marine luchtvloot heeft een aantal typen in gebruik die specifiek voor de maritieme taken zijn aangeschaft. De vloot bestaat uit een vliegdekschip en een aantal fregatten voor de marine luchtvloot.

De Spaanse marine "Real Armada Espanola", is een van de oudste krijgsmacht onderdelen uit Spanje en is tevens een van de oudste marines ter wereld. De geschiedenis van de Spaanse marine begint ergens in de late middeleeuwen nog voor de Spaanse hereniging. De Spaanse marine is verantwoordelijk voor gebeurtenissen zoals de ontdekking van Amerika en de maritieme route naar Amerika via het verre oosten. De marine luchtvloot "Arma Aerea de la Armada Espanola" is een van de jongste onderdelen van de Spaanse marine. De belangrijkste havens van de Spaanse Armada, zijn: Rota, Ferrol, San Fernando en Cartagena. De marine voerde tijdens de Alhucemas Landing in 1925 de eerste maritieme landing uit met een vleigtuig op een schip. Vanaf dat moment ontwikkelde de machtige Spaanse marine een Maritieme luchtvloot op die werd aangeduid als de Aeronautica Naval. Alle vliegtuigen van de Spaanse maritieme luchtvloot staan op de vliegbasis Rota in het zuiden van Spanje gestationeerd. De belangrijkste taken van de Spaanse maritieme luchtvloot, zijn: SAR taken, onderzeebootbestrijding, anti piratenrij missies, close air support voor mariniers en AEW taken. De marine gaat in de komende jaren zijn voor een deel gedateerde helikopters vervangen voor nieuwere types zoals de NH90.

De Spaanse marine heeft een drietal scheepsklassen in gebruik waarop helikopters of vliegtuigen kunnen landen. Het gros van deze schepen zijn fregatten. Spanje heeft slechts een vliegdekschip, namelijk de Juan Carlos I. Dit schip wordt officieel aangeduid als de L61 SPS Juan Carlos I en is een Multi- purpose oorlogschip wat vergelijkbaar is met de rol van veel vliegdekschepen. Het schip heeft over de volledige lengte van het vaartuig een vliegdek met aan de voorkant een ski jump voor de lancering van STOVL vliegtuigen. In Spanje is de AV-8B Harrier II het vleigtuig dat gebruikt wordt in deze rol. Het schip is genoemd

naar de voormalige koning van Spanje Juan Carlos I. Naast de Harrier huisvest het schip ook helikopters zoals de SH-60B Sea-Hawk en de SH-3H Sea-King. De Spaanse marine heeft ook een vijftal schepen in de vaart van Álvaro de Bazán klasse. De vijf schepen van deze klasse, zijn: de F101 SPS Alvaro de Bazan (EBDA), de F102 SPS Almirante Juan de Borbon (EBDB), de F103 SPS Blas de Lezo (EBDC), de F104 SPS Mendez Nunez (EBDD) en de F105 Cristóbal Colón (EBDE). Ook zijn er nog een zestal schepen in de vaart van de F80 Santa Maria klasse. Deze schepen, zijn: de F81 SPS Santa Maria, de F82 SPS Victoria, de F83 SPS Numancia, de F84 SPS Reina Sofia, de F85 SPS Navarra en de F86 SPS Canarias. Al deze fregatten hebben een helikopteerdek achter op het schip. De helikopters die op deze fregatten staan, zijn van het type SH-60B Sea-Hawk.

Het eerste vliegende squadron dat op Rota staat gestationeerd is het 3 Escuadrilla. Deze eenheid vliegt met de Augusta Bell AB-212. Deze helikopters worden gebruikt voor de tactische inzet van troepen zoals de Spaanse mariniers. De Spaanse marine heeft in totaal 14 van deze helikopters ontvangen waarvan er nog zeven in operationele dienst zijn. De helikopters kunnen bewapend worden met rocketpods en kanonnen aan de zijkanten van de helikopter. In 2013 werd de eerste gemoderniseerde AB-212 in gebruik genomen. De AB-212's hebben tijdens de update een volledig glazen cockpit ontvangen. Bij het 4 Escuadrilla op Rota wordt er gevlogen met de Cessna Ce550 en Ce560 Citation. De Spaanse marine heeft nog drie Ce550 en een Ce560 in gebruik. De vliegtuigen worden gebruikt voor trainingsvluchten en voor het vervoer van personen en lichte vrachten. De Cessna’s worden ook gebruikt voor het vliegen van verkenningsvluchten en maritieme patrouilles. Een van de oudste helikopters van de Armada is de Amerikaanse SH-3 Sea-King. De helikopters vliegen bij het 5 Escuadrilla. De marine heeft twee SH-3AEW Sea-Kings in gebruik die aan boord van de Juan Carlos I als vliegende radarpost fungeren. De Sea-King AEW heeft voor deze taak een opblaasbare radar aan de zijkant hangen. Er zijn ook nog zeven SH-3H Sea-Kings in gebruik bij de marine. Deze De Sea-Kings zijn al erg oud en staan op de lijst om in de toekomst te worden vervangen door de NH90.

De Hughes H369M is de trainingshelikopter voor de vliegers die bij de Armada gaan vliegen op de diverse helikoptertypen. De helikopters zijn ingedeeld bij het 6 Escuadrilla op Rota. De helikopters worden gebruikt voor de elementaire helikoptertraining. Ook worden ze gebruikt voor korte verkenningsvluchten boven land en langs de kustlijn. De helikopters zijn niet geschikt om ver op zee te dienen aan boord van de schepen van de Armada. Het enige vliegtuig van de Armada dat op het vliegdekschip Juan Carlos I kan landen is de Amerikaanse McDonnell Douglas EAV-8B+ Harrier II. De Armada heeft twaalf EAV-8B+ en een TAV-8B in gebruik bij het 9 Escuadrilla. De Harriers zijn offensieve vliegtuigen die vooral in de rol van close air support jager goed tot zijn recht komt. De Harriers zijn sinds 1983 in gebruik bij de Armada en beginnen langzaam aan het einde van hun levensduur te komen. Een belangrijke kandidaat om de Harrier op te volgen bij de Armada is de Amerikaanse Lockheed F-35B Lightning II. De laatste eenheid op Rota is het 10 Escuadrilla. Deze eenheid is uitgerust met de Amerikaanse Sikorsky SH-60B Sea-Hawk. De Sea-Hawk is de maritieme variant van de UH-60 Blackhawk. De Sea-Hawk wordt gebruikt als primaire boordheli- kopter bij de Armada. Het toestel is geschikt voor SAR taken en onderzeeboot- bestrijding. De Armada heeft 12 SH-60B's in gebruik. Er zijn nog eens zes helikopters in bestelling waarvan de eerste twee snel geleverd gaan worden.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter