Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Fliegerstaffel 8; Meiringen, 21 & 22 januari 2015

De Zwitserse Luchtmacht, deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Fliegerstaffel 8 is een van de Zwitserse militie-eenheden en is uitgerust met de Northrop F-5 Tiger. De eenheid staat gebaseerd op vliegbasis Meiringen en maakt deel uit van Fliegergeschwader 13. De militie-eenheid vliegt slechts een paar weken per jaar, omdat de vliegers van de eenheid allemaal reservisten zijn.

Fliegerstaffel werd in 1925 gesticht als Gründung der Fliegerkompanie 8. Hiermee is de eenheid een van de oudere eenheden bij de Zwitserse luchtmacht. Tegenwoordig is Fliegerstaffel 8 een typische militie eenheid van de Zwitsers. De eenheid staat gestationeerd op de vliegbasis Meiringen in het midden van het land. Fliegerstaffel 8 maakt samen met Fliegerstaffel 11 deel uit van Fliegergeschwader 13 (Fl Geschw 13). In de jaren die volgde na de oprichting in 1925, werd de eenheid van 1925 t/m 1933 uitgerust met de Haefeli DH-3 en van 1926 t/m 1934 met de Haefeli DH-5. De Haefeli DH-3 en DH-5 waren tweezits verkenningsvliegtuigen die in 1919 werden gebouwd door de afdeling vliegtuig van de Federale Bouw Werken (Eidgenoessische Konstruk- tionswerkstaette , (K+W)) in Thun, Zwitserland. In totaal heeft de Zwitserse luchtmacht 79 van deze vliegtuigen in gebruik gehad die onder andere bij Fliegerkompanie 8 waren ingedeeld. Vanaf 1934 werd de Fokker CV in gebruik genomen bij Flieger- kompanie 8. De Fokker CV werd aangeschaft als onderdeel van de mobilisatie door de groeiende Duitse dreiging voor de Tweede Wereldoorlog. De Fokker CV was een verkenner en bommenwerper die door Fokker werd gebouwd vanaf 1924. Het toestel was een doorontwikkeling van de Fokker CIV. Tijdens de Tweede Wereldoorlog waar Zwitserland geen deel aan nam, zou in de periode van 1940 tot 1949 na de oorlog de Messerschmitt Me-109E in dienst zijn bij Fliegerkompanie 8. De Me-109E was een zeer moderne luchtverdedigingsjager voor die tijd.

Fliegerkompanie 8 werd kort na de Tweede Wereldoorlog vanaf 1945 omgenummerd naar de huidige naam Fliegerstaffel 8. De eenheid zat in zijn laatste jaren van het propeller tijdperk, want het zou niet lang meer duren voordat ook Fliegerstaffel 8 het straaltijdperk in zou gaan. De Messerschmitt Me-109E werd in 1949 vervangen door de De Havilland DH-100 Vampire. De Vampire was het eerste straalvliegtuig dat bij de Zwitserse luchtmacht in gebruik werd genomen. Het toestel was in het Verenigd

Koninkrijk ontwikkeld en was bij meerdere luchtmachten in Europa in gebruik geno- men. De Vampire was een veelzijdig vliegtuig dat veel records neerzette zoals het eerste Britse toestel dat meer dan 800 km/h vloog. Bij de Westerse strijdkrachten werd het tot 1955 ingezet voor gevechtsfuncties en daarna werd het tot 1965 gebruikt als trainingstoestel. Bij Fliegerstaffel 8 bleef de Vampire in gebruik tot het einde van 1959. De Vampire werd in dat jaar bij de eenheid door de moderne Hawker Hunter vervangen. De Hawker Hunter is een subsonisch straalvliegtuig dat ontwikkeld is in de jaren 1950. De Hawker Hunter in dienst kwam als een wendbare straaljager en werd later ook gebruikt als jachtbommenwerper en verkenningsvliegtuig. Toen Fliegerstaffel 8 het toestel ontving in 1959, werd de eenheid verhuisd naar Meiringen. De Hunter werd in deze periode als een luchtverdedigingsjager gebruikt bij de eenheid. In 1975 zou Fliegerstaffel 8 verhuizen naar Alpnach dat niet ver van Meiringen ligt. De eenheid bleef op zijn nieuwe onderkomen met de Hawker Hunter vliegen tot 1980.

Vanaf 1980 schakelde de eenheid over naar de Northrop F-5E/F Tiger. De eenheid zou vanaf dat moment weer terug verhuizen van Alpnach naar Meiringen. Ook de rol van Fliegerstaffel 8 zou veranderen. De eenheid zou een militiestaffel worden. De Zwitserse milities zijn eenheden die alleen in tijd van oorlog een operationele taak hebben. Het is een soort van reservistenleger dat slechts een aantal weken per jaar traint. Van de ongeveer 400 Zwitserse militaire piloten is maar de helft van hen professional. De vliegers van Fliegerstaffel 8 trainen slechts een paar weken per jaar tijdens de zogenaamde Wiederholungskurs (WK). Het feit dat de vliegers van deze eenheid slecht een paar weken per jaar trainen is ook de reden waarom er niet meer F-5 activiteit is op Meiringen dan in deze weken. Het trainingsprogramma voor de militievliegers bestaat uit minimaal 50 vlieguren op de F-5 per jaar. Een groot deel van de militievliegers zijn in het dagelijks leven piloot bij een civiele luchtvaartmaatschap- pij. Er zijn echter ook mensen bij die gewoon een normale kantoorbaan heb ben en dus helemaal niet vliegen buiten de WK weken om. De militievliegers trainen een aantal keer per jaar een tot twee weken lang. Elke week een uur trainen op de F-5 is niet genoeg om een succesvolle jachtvlieger te zijn. Tijdens de WK worden er scenario’s gevlogen die in de werkelijkheid ook voorkomen.

De militievliegers hebben voordat ze bij de luchtmacht vlieger werden allemaal de luchtmachtopleiding en de volledige vliegeropleiding doorlopen. De milities van de luchtmacht vliegen allemaal op de F-5 Tiger en niet op de F/A-18 Hornet. De Hornet is een te complex vliegtuig om te vliegen met slechts 50 vlieguren aan training per jaar. Daarom wordt dit type alleen door de fulltime professionele vliegers gevlogen. Naast de WK, vliegen de vliegers van Fliegerstaffel 8 jaarlijks ook operationele CAP missies tijdens de WEF. Tijdens de WEF patrouilleren de toestellen met live bewapening onder de vleugels in de regio van Davos om het luchtruim veilig te stellen. De militiestaffels van de Zwitserse luchtmacht zijn allemaal kleine eenheden die over maximaal acht tot negen vliegtuigen beschikken. Dit geldt ook voor Fliegerstaffel 8. De milities hebben daarom ook een beperkt aantal vlieger in dienst van de eenheid. Fliegerstaffel 8 bestaat uit slechts een commandant, twee inlichtingenofficieren en dertien vliegers. Wanneer de vliegtuigen van deze eenheid niet worden gebruikt, hangen ze in de caverne op Meiringen aan speciale haken aan het dak. Op deze manier kan men hier goed omgaan met de beperkte ruimte die in de caverne beschikbaar is. Het is nog niet duidelijk of Fliegerstaffel 8 in de toekomst zal voortbestaan als de opvolger van de F-5 in gebruik wordt genomen. De Zwitserse luchtmacht wil de Saab JAS-39 Gripen aanschaffen voor de milities. Echter is in een referendum de keuze voor dit toestel door het volk afgewezen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden