Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Luchtverdediging Tijdens de WEF; Meiringen, 21 & 22 januari 2015

De Zwitserse Luchtmacht, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens de WEF is het in Zwitserland gebruikelijk dat een vliegveld de verhoogde vlieg activiteiten voor zijn rekening neemt. Welk vliegveld dit is, rouleert per jaar. Dit jaar is het Meiringen in Luzerne dat de CAP missies organiseert. Er staan 24 uur per dag gevechtsvliegtuigen klaar om op een alarm te reageren.

Het World Economic Forum (Wereld Economisch Forum of WEF) is een jaarlijkse bijeenkomst van de CEO's van de grootste bedrijven ter wereld. De deelnemers aan het forum zijn internationale politici zoals presidenten, ministers-presidenten en andere politici, intellectuelen en journalisten. In totaal nemen ongeveer 2500 officials jaarlijks deel aan de WEF. Het WEF organiseert jaarlijks in de winter een grote jaarvergadering in Davos in het oosten van Zwitserland en diverse ook regionale conferenties op alle continenten. De WEF is een invloedrijke meeting voor veel partijen, omdat er veel staatshoofden en invloedrijke personen van grote bedrijven samen komen. De WEF is in 1971 opgericht door Klaus M Schwab. Deze man waas een Zwitserse hoogleraar en een succesvolle zakenman. Het hoofdkantoor van de WEF bevindt zich in Genève waar de organisatie geregistreerd staat als een non-profit stichting. Op deze locatie werken ruim 400 mensen van ruim 50 nationaliteiten. De hoofdtaak van de Zwitserse krijgsmacht is het ondersteunen van het kanton Graubünden met security operaties tijdens de WEF. Deze civiele operatie omvat in eerste instantie de bescherming van faciliteiten en personen. Echter is de bescherming van de lucht soevereiniteit en het veiligstellen van het Zwitserse luchtruim de hoofdtaak van de Zwitserse luchtmacht. Ruim 5.000 manschappen van de strijdkrachten zullen dienen in deze civiele missie dit van 12 t/m 26 januari 2015 zal duren.

Een goed werkende commando structuur is van groot belang tijdens een grootschalige operatie zoals de WEF. Het Commando Ondersteuning & Organisatie (CSO) verzekert tijdens de WEF de communicatie tussen de veiligheidsdiensten van de kantonnale politie en de strijdkrachten. Dit vereist beveiligde netwerken zoals het nationale commando and controle netwerk. Hiermee kunnen de gegevens van knooppunt naar knooppunt worden verzonden in gecodeerde vorm. Dit netwerk zal de radio systemen van de politie en de systemen van de landmacht en de luchtmacht zoals de lucht

surveillance radar koppelen. Ook op logistiek vlak moet er veel gebeuren om de WEF goed te laten verlopen. Zo zal de politie voor de WEF missie worden voorzien van beveiliging materiaal. Er is veel grondmateriaal nodig op de locatie van de WEF, zoals: ongeveer 700 hek-elementen met een totale lengte van ongeveer 42 kilometer, en acht kilometer van prikkeldraad. Ook heeft de politie de beschikking over bewakings- apparatuur zoals camera’s en kantoor containers. De Graubünden kantonnale politie zal ook worden voorzien van materiaal zoals brandblussers, radio's, omheining elementen, kogelvrije vesten en voertuigen.

Het luchtverkeer in heel Zwitserland, Oostenrijk, Liechtenstein en het noorden van Italië zal worden beperkt binnen een straal van 25 nautische mijl (ongeveer 46 km) van het centrum van Davos in Zwitserland. Arrivals en departures op de regionale luchthavens en helihavens zijn onderworpen aan specifieke regels en procedures die de Zwitserse luchtmacht in samenwerking met het Zwitserse Federale Bureau voor de burgerluchtvaart heeft opgesteld. Visuele vluchten (VFR flights) worden uitgevoerd op vooraf bepaalde routes en vereisen een voorafgaande vergunning en accreditatie voor de piloten en hun vliegtuigen. Vanaf 8 januari 2015 moet de toegepaste accreditatie minimaal 24 uur voor de geschatte take-off tijd ingediend worden bij de luchtmacht. Vanaf 20 januari 2015 moet deze aanvraag 72 uur voor take-off plaatsvinden. Vluchten die niet volgens gedefinieerde routes gaan en vluchten naar Davos zijn onderworpen aan vergunning. Nadat de accreditatie in de WEF periode is verleend, moet een verzoek voor elke vlucht naar de luchtmacht. De luchtmacht beslist dan in overeen- stemming met de operationele eisen en veiligheidsoverwegingen of het verzoek wordt ingediend. De gedetailleerde procedures voor een aanvraag zijn vastgelegd in officiële publicaties voor de luchtvaart. De Zwitserse luchtmacht zal ter ondersteuning van de civiele autoriteiten het luchtruim bewaken en vluchten ondersteunen, met behulp van hun helikopters, propeller vliegtuigen en straaljagers. In deze periode zal de Zwitserse luchtmacht intensief vliegen en er zal daarom ook meer geluid geproduceerd worden in de omgeving van de Zwitserse militaire vliegvelden. Vanaf 19 januari 2015, zijn de beperkingen op vliegoperaties van toepassing op alle gebruikers van het luchtruim.

Tijdens de WEF is het in Zwitserland gebruikelijk dat een vliegveld de verhoogde vlieg activiteiten voor zijn rekening neemt. Welk vliegveld dit is, rouleert per jaar. Dit jaar is het Meiringen in Luzerne dat de CAP missies organiseert. Ter ondersteuning van de verhoogde vliegactiviteiten, zijn er verschillende F/A-18 Hornets en F-5E Tigers van de vliegbasis Payerne overgevlogen naar Meiringen om deel te nemen aan de WEF. Kort voor de WEF werd bekend dat veel F-5 Tigers problemen hadden met de vleugelophanging. De toestellen zijn al oud en vertoonden diverse haarscheurtjes in de vleugelbevestiging. Het gevolg van dit probleem was dat alle Tigers in Zwitserland grounded waren tot dat de toestellen grondig geïnspecteerd waren. Dit probleem kwam qua timing erg slecht uit voor de Zwitserse luchtmacht. Om die reden waren er slechts 17 Tigers beschikbaar in heel Zwitserland om deel te nemen aan de WEF. Toch hebben de Zwitsers het voor elkaar gekregen om alle 17 geïnspecteerde en goedgekeurde vliegtuigen naar Meiringen te krijgen voor de WEF. Alle beschikbare Tigers werden dus ingezet voor de WEF. Tijdens de WEF vliegen er continue vier vliegtuigen tegelijk rond in Zwitserland. De vluchten bestaan doorgaans uit twee F/A-18 Hornets en twee F-5E Tigers. De gevechtsvliegtuigen die patrouilleren tijdens de WEF in groepen van twee vliegtuigen in het Zwitserse luchtruim. De toestellen zullen na de start naar grote hoogte klimmen om vervolgens CAP patrouilles te vliegen. Zodra een ongeïdentificeerd vleigtuig het luchtruim binnenkomt of zodra een bekend vliegtuig afwijkt van zijn vliegplan, zullen de gevechtsvliegtuigen ingrijpen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden