Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Lufttransportstaffel 8; Alpnach, 23 januari 2015

De Zwitserse Luchtmacht, deel 5; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Eurocopter EC635 is een multifunctionele helikopter die ontwikkeld is door de Eurocopter Group als een militaire versie van de Eurocopter EC135. Bij Lufttransport- staffel 8 wordt de EC635 naast de operationele militaire taken ook gebruikt voor de training van nieuwe helikopter piloten bij de Zwitserse luchtmacht.

Lufttransportstaffel 8 is een van de twee eenheden die gebaseerd zijn op de Zwitserse vliegbasis Alpnach. Alpnach ligt in de regio Obwalden in het midden van het land. De basis ligt vrij hoog en ligt aan de noordkant van de Zwitserse Alpen. Lufttransport- staffel 8 maakt samen met Lufttransportstaffel 6 deel uit van het Lufttransport Geschwader 2. De vliegbasis Alpnach werd officieel geopend met 18 medewerkers op 15 januari 1964. Deze datum kan worden aangeduid als de werkelijke oprichting van de helikopterbasis Alpnach. Hiervoor vlogen er alleen vliegtuigen vanaf de vliegbasis. In maart 1964, werd de eerste reddingsoperatie uitgevoerd met een Allouette II vanaf Alpnach. In de jaren 60 en 70 werden er in Zwitserland verschillende Leightfleiger- einheiten (Lichte Vliegereenheden) opgericht. Het was in de tijd dat er voor het eerst structureel helikopters in gebruik werden genomen in verschillende landen in Europa. Ook Zwitserland deed hierin mee en richtte hiermee in 1974 Lufttransportstaffel 8 op. Deze eenheid was de laatste helikopter eenheid die in Zwitserland werd opgericht. Toen de eenheid eenmaal opgericht was, ontving Lufttransportstaffel 8. Vanaf 1991 ontving de eenheid de AS332 Super Puma voor de zwaardere transporttaken. Later in 2001 werd deze vloot aangevuld met de AS532 Cougar. De Cougar is een verbeterde variant van de Super Puma en heeft ook een grotere capaciteit dan de Super Puma. De Allouette III helikopters voor transport en SAR taken. De Allouette III bleef in dienst bij de eenheid tot het einde van 2010. De vervanger van de Allouette III bij de Zwitserse luchtmacht is de Eurocopter EC635.

De Eurocopter EC635 is een multifunctionele helikopter die ontwikkeld is door de Eurocopter Group als een militaire versie van de Eurocopter EC135. De helikopter kan worden ingezet voor troepentransport, medische evacuatie, vrachtvervoer, verkenning, bewaking en ondersteuning missies. De Eurocopter EC635 is ontwikkeld om aan een Portugese eis te voldoen voor lichte vuursteun en medische evacuatie. De EC635

werd voor het eerst publiekelijk getoond op de Aviation Africa Exhibition in mei 1998. Het Portugese ministerie van Defensie tekende vervolgens een overeenkomst voor de levering van negen EC635T2 helikopters die waren uitgerust met de Turbomeca Arrius 2B2 motoren. De levering van de eerste Portugese helikopters werd verwacht in 2001. Echter voortdurende vertragingen in het productieproces hebben ertoe geleid dat het Portugese ministerie van Defensie de overeenkomst heeft verbroken in augustus 2002. De belangrijkste reden die gegeven werd, was dat Eurocopter niet alle toestellen kon leveren tussen augustus 2001 en april 2002. Eurocopter beweerde echter dat meningsverschillen over de integratie van wapensystemen op de helikopter de reden waren voor de annulering. De Royal Jordanian Air Force kocht uiteindelijk de negen Portugese helikopters in oktober 2002 en het eerste toestel werd in juli 2003 geleverd. Jordanië bestelde tweede serie van vier helikopters in januari 2006.

De EC635 is gebaseerd op de Eurocopter EC135. De helikopter is een verbetering van het ontwerp voor militaire operaties en kan daarnaast ook wapensystemen dragen. De helikopter kan worden uitgerust met verschillende typen motoren afhankelijk van de eisen van de klant. De helikopter kan worden uitgerust met de Pratt & Whitney Canada PW206B2 (EC635P2+) of met de Turbomeca Arrius 2B2 (EC635T2+). De motoren zijn over de bagageruimte gemonteerd en zijn voorzien van een volledig zelfstandig digitale Engine Control System. De motoren drijven een vierbladige rotor aan met bladen van fiber composiet. Deze rotor is specifiek ontwikkeld om trillingen en geluid in het airframe tegen te gaan. De trillingsniveaus worden ook verminderd door een ingebouwde Anti Resonance Isolation System (ARIS). Er zijn vier configuraties ontwor- pen door Eurocopter voor de EC635. De eerste versie is de Troop Transport versie en kan worden uitgerust met extra zetels om tot zeven passagiers te vervoeren. De Medische Evacuatie versie kan een tot twee brancards meevoeren en maximaal vijf medische hulpverleners. De transportversie heeft 4,9m³ capaciteit voor vrachtvervoer. De laatste versie is de gewapende aanvalsversie die bewapend kan worden met lichte wapens. Deze helikoptervariant kan worden uitgerust met militaire apparatuur zoals FLIR, camera’s, een weerradar en elektronische apparatuur voor verkenning.

In april 2006, heeft de Zwitserse Defense Procurement Agency (Arma Suisse) 20 EC635’s besteld voor de Zwitserse luchtmacht. De helikopters moesten in Zwitserland de verouderde Aérospatiale Allouette III gaan vervangen. De helikopters zouden gebruikt gaan worden in de rol van transport en geavanceerde training missies. Twee van de helikopters werden in gebruik genomen in de rol van VIP transport. De eerste vier helikopters werden gebouwd door Eurocopter, maar de overige 16 zijn gebouwd door RUAG Aerospace in Alpnach in Zwitserland. De levering van alle helikopters werd afgerond in 2009. Vanaf eind 2010 heeft de EC6335 de taken van de Allouette III volledig overgenomen in Zwitserland. Op 14 mei 2012 werd er begonnen met de renovatie van de hallen twee en drie op Alpnach, omdat deze hallen al ruim 40 jaar oud waren. In deze hallen staan normaal de helikopters van Lufttransportstaffel 8 gestationeerd. Ook werd er voor de eenheid een nieuwe hal bijgebouwd. In hal nummer vier staan tegenwoordig de EC635 helikopters van de eenheid gestald. Lufttransportstaffel 8 heeft ent als de andere helikoptereenheden in Zwitserland een operationele SAR taak. Er staan op Alpnach voor de hallen van de eenheid altijd een Super Puma of Cougar stand-by voor een noodoproep. Ook staat er standaard een EC635 klaar die in de SAR configuratie is uitgevoerd. Deze helikopters worden vaak ingezet op plaatsen waar de grote helikopters niet kunnen opereren. De helikopters van de eenheid worden ook op Alpnach onderhouden. Op Alpnach zit ook een vestig- ing van RUAG, die verantwoordelijk is voor het helikopteronderhoud in Zwitserland.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden