Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Drohnenstaffel 7; Emmen, 23 januari 2015

De Zwitserse Luchtmacht, deel 6; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Drohnenstaffel 7 is de jongste eenheid van de Zwitserse luchtmacht. De eenheid is verantwoordelijk voor eht verkennen van terrein met de hulp van de ADS 95 Ranger. Dit toestel is een kleine radiografische bestuurde drone die in staat is om gedetail- leerde informatie van gebieden te verzamelen en live door te sturen.

Drohnenstaffel 7 is de enige Zwitserse eenheid die met onbemande vliegtuigen opereert. De eenheid is operationeel sinds 2001 en heeft 28 Drones van het type Aufklärungsdrohnensystem 95 Ranger (ADS 95 Ranger). De ADS 95 Ranger wordt geproduceerd door het Zwitserse RUAG Aerospace op Emmen. De Ranger werd in opdracht van de voormalige GRD (Arma Suisse) ontwikkeld als verkenningsdrone. De Ranger maakte zijn eerste succesvolle vlucht op 21 december 1988. Het kleine toestel werd in deze eerste versie aangedreven met een tweecilinder tweetakt lijnmotor van het type Gobler-Hirth F-31 met een vermogen van 28 kW (38pk). De drone heeft een maximum snelheid van 220 km/h. De Ranger kan optioneel met een conventioneel landingsgestel of in de standaard configuratie met skids worden uitgerust voor het landen van het toestel. In de Skids configuratie is de drone prima in staat om ver weg van vliegvelden te landen. De drone wordt gelanceerd met de hulp van een 16 meter lange katapult die oorspronkelijk werd gemonteerd op een grondvoertuig van het type Steyr "Pinzgauer 6x6". Het Zwitserse bedrijf RUAG Aerospace is gebaseerd in Emmen en is sinds 1983 werkzaam in de sector van drones. Zwitserland heeft in september 1988 besloten tot de ontwikkeling van een eigen drone. Hierbij werden de behoeften van de Zwitserse luchtmacht afgestemd op de te ontwikkelen verkenning drones. De experimenten met de eerste ontwikkelde drone van het type Scout waren niet veilig genoeg en zijn nooit in gebruik genomen. De latere Ranger ontving de militaire aanduiding Aufklärungsdrohnensystem 90 (ADS 90) en is getest in 1991.

De registraties van alle drones beginnen met de letter D gevolgd door een driecijferig nummer. De drones van het type ADS 90 Ranger ontvingen de registraties D-101 t/m D-106. De aanbesteding voor eht leveren van deze zes drones werd geleverd tijdens het Armor programma in 1992. Het ADS 90 systeem bestaat uit een controlestation en twee drones met infrarood camera’s en vier drones voorzien met tv-camera's voor

observatie in een vijandelijke omgeving. In eerste instantie werden vier drones voorzien van rocket pods met 40 kleien raketten. Dit systeem is echter nooit in gebruik genomen, omdat Zwitserland ervoor heeft gekozen om in eerste instantie met onbewapende drones te vliegen. Uiteindelijk werd de aanduiding van de drone na een serie van intense updates veranderd naar ADS 95 Ranger. Als onderdeel van het bewapening programma, heeft de Federale Raad een verzoek voor de aanschaf van vier drones met elk met zeven raketten goedgekeurd in 1995. De goedkeuring door de Zwitserse Senaat en het Huis van Afgevaardigden vond plaats in het najaar van 1995. De drones moesten geleverd worden in 1998 en 1999. Uiteindelijk werden ze pas op 10 december 2001 overgedragen aan de Zwitserse luchtmacht na een serie van complexe problemen. Uiteindelijk werden er 28 drones van eht type ADS 95 Ranger aan de Zwitserse luchtmacht geleverd. Deze drones zijn geregistreerd met de nummers D-107 t/m D-134.

De ADS 95 is een kleine drone met een lengte van 4,61 meter en een spanwijdte van 5,71 meter. Het toestel is vrij licht, want de drone weegt slechts 200kg. Het toestel kan gedemonteerd worden, zodat eht toestel in een opberg box gemakkelijk kan worden vervoerd op een vrachtwagen. De ADS 95 wordt in Zwitserland primair gebruikt voor taken, zoals: luchtverkenning zowel overdag als in de nacht, optische controle en verificatie van informatie uit andere nieuwsbronnen en ondersteuning van de vuur controle van de artillerie. Naast deze militaire taken heeft de Ranger ook secundaire taken, zoals: ondersteuning van de grenswacht, ondersteuning van de politie tijdens de bescherming bij conferenties en ondersteuning bij bosbranden en lawines en overstromingen. Naast de 28 drones van het type Ranger, heeft de Zwitserse luchtmacht ook een hele set aan grond apparatuur aangeschaft. De apparatuur die bij eht ADS 95 systeem horen, zijn: 28x optische sensoren, 8x grond controlestations, 8x communicatiemiddelen, 8x katapulten, 8x automatische landing systemen, 8x mobiele ontvangststations, 4x mobiele commandoposten en 1x een mission simulator. De ADS 95 drones zijn allemaal gespoten in een beige met groen camouflagepatroon en hebben een oranje neus met oranje staartvlakken. Onder de romp heeft de drone een multifunctionele camera hangen die afhankelijk van de configuratie een TV camera bevat met verschillende brandpuntsafstanden of een infrarood FLIR en TV camera bevat verschillende brandpuntsafstanden.

Ranger Autoland Positioning Sensor (RAPS) is verbonden met de Ground Control Station (GCS) en laat de Ranger automatisch landen. Het is een sensor die in eht veld op een statief kan worden gezet waardoor de drone weet hoe het moet aanvliegen, het is dus een mobiele ILS indicator. Het landing proces wordt gecontroleerd door de drone operators. Vanuit de GCS wordt het vliegtuig door de piloot gelanceerd en bestuurd. Naast de piloot zit de belast met de taak lading chirurg zit Nutzlastoperateur (NLO) die verantwoordelijk is voor eht bedienen van de camera’s tijdens de verkenningsvluchten. Ook is er een commandant aanwezig die in overleg met de artillerievuurleiding en de Intelligence Officer de piloot en de instrumenten operator opdrachten kan laten uitvoeren. Met behulp van de Remote Control Terminal (RCT) kunnen alle vluchtgegevens die verzonden zijn vanuit de drone meteen gekanaliseerd worden. De RCT operator verstuurd de verwerkte data en gemaakte opnamen meteen naar de intel afdelingen van de Zwitserse luchtmacht. De drones die in dienst kwamen van de Zwitserse luchtmacht werden ingedeeld bij het Drohnencommando 84 op de vliegbasis Emmen. Later zou deze naam worden veranderd in Drohnenstaffel 7. De eenheid is gestationeerd aan de noordkant van de vliegbasis Emmen. De eenheid heeft daar een compound waar alle drones en grondmaterieel worden opgeslagen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden