Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

CAP Operaties Tijdens de WEF; Meiringen, 21 & 22 januari 2015

De Zwitserse Luchtmacht, deel 3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens de WEF zijn er op Meiringen overdag continue vier gevechtsvliegtuigen in de lucht voor een CAP missie. Deze vliegtuigen bestaan doorgaans uit twee F/A-18C Hornets en twee F-5E Tigers en zijn allen bewapend met live wapens. In het donker in de avonduren vliegen alleen de F/A-18’s dergelijke WEF missies.

Aan het begin van de dag stijgen gebruikelijk eerst twee F/A-18’s op die vanuit de QRA shelter aan de kop van de startbaan op Meiringen zullen opereren. De twee toestellen worden gescrambled en zullen zo snel mogelijk opstijgen voor hun WEF missie. Naast het operationele aspect worden op deze manier ook andere aspecten gesimuleerd zodat men altijd voorbereid is. Het opstarten en uit taxiën van de vliegtuigen vind plaats in een periode van nog geen tien minuten. De F/A-18’s die de CAP missies vliegen zijn bewapend met live wapens onder de vleugels. Deze wapens bestaan uit twee AIM-120 AMRAAM radargeleide middellange afstand rakketten aan de intake ophangpunten en twee AIM-9 Sidewinder hittegeleide korte afstand raketten aan de vleugeltips. Onder de romp van de Hornets hangt een brandstoftank met daarop de tekst STBY 121.50. Deze tekst is de frequentie waarop de luchtverkeers- leiding en de Zwitserse nooddienst bereikbaar is voor de vliegtuigen die eventueel onderschept worden. Deze frequentie wordt in Zwitserland 24 uur per dag gemonitord om eventueel hulpdiensten naar calamiteiten te sturen. De QRA F/A-18’s vertrekken nog in het donker in de ochtend en worden kort hierna gevolgd door een tweetal F-5E Tigers. Ook de twee Tigers zijn bewapend met live bewapening. De Tigers zijn echter wel lichter bewapend dan de Hornets, omdat het lichtere vliegtuigen zijn. De F-5 is tijdens de WEF missies bewapend met twee AIM-9 Sidewinders aan de vleugeltips.

Alle gevechtsvliegtuigen die op Meiringen opstijgen, vertrekken met volle naverbrander omdat de startbaan op dit vliegveld slechts 2250 meter lang. Er zitten vanaf de eerste QRA missie in de ochtend de gehele dag lang continue vier gevechtsvliegtuigen in de lucht. Elke keer vertrekken er groepen van twee Hornets en twee Tigers voor een WEF missie. Pas na het vertrek van de volgende wave, zullen de eerste vliegtuigen van de vorige wave terugkeren op Meiringen. Dit patroon herhaalt zich elk uur, omdat een gemiddelde WEF missie ongeveer een uur duurt. Alleen tijdens de QRA scramble in

de ochtend, vliegen de F/A-18’s vanuit de QRA shelters. De rest van de dag zullen de Tigers gebruik maken van deze shelters. De F/A-18’s vliegen de hele dag door vanuit de caverne in de grotten aan de zuidkant van de vliegbasis Meiringen. Tijdens het opstarten van de Hornets klinkt er dan ook het karakteristieke geluid van een startende F/A-18 vanuit de luchtkanalen in de bergen. De grootte en de inrichting van de cavernes op Meiringen is een militair geheim. Zwitserland heeft over het algemeen een open air base policy, wat betekend dat men geen geheimen heeft op de basis. Echter de cavernes die een belangrijke schakel vormen in de verdediging van de vliegbasis en de bescherming van de vliegbasis is geheim. Het afchecken van de Hornets die klaarstaan voor vertrek gebeurd op het platform dat voor de ingang van de caverne ligt. Na het afchecken taxiën de toestellen rechtstreeks naar de startbaan waarbij ze een openbare weg kruisen.

De Tigers die vanaf Meiringen vliegen staan doorgaan buiten op het platform naast de verkeerstoren geparkeerd. De toestellen staan daar op een lijn opgesteld en zullen op roulatie basis diverse WEF missies vliegen. Naast de WEF vliegen de Tigers in deze periode ook de Wiederholungskurs (herhalingscursus) (WK). Tijdens de WK worden de vliegers getraind in het uitvoeren van de standaard procedures en worden ze stap voor stap weer opnieuw gekwalificeerd voor de F-5 Tiger. De militievliegers vliegen slechts acht weken per jaar met de Tiger vanaf Meiringen. De rest van het jaar wordt er op dit vliegveld alleen met F/A-18 Hornets gevlogen door de beroepsvliegers. Tijdens de nacht staan de Tigers deels in de caverne opgeslagen en deel in de hangaars die naast de verkeerstoren staan. In deze hangaars wordt doorgaans ook het onderhoudt gepleegd aan de F-5. Tijdens de nachtopslag worden de scherpe wapens verwijderd van de vliegtuigen en opgeslagen in een speciale munitie bunker. Kort na het vertrek van de Hornets vertrekken er continue twee Tigers voor een missie. De Tigers die terug keren na een missie, maken bij de landing standaard gebruik van de remparachute. Over de startbaan van Meiringen loopt ook een openbare weg die wordt afgesloten met een slagboom zodra er een vleigtuig vertrekt of binnen komt, ook gaat er op de verkeerstoren een oranje zwaailicht knipperen.

Tegen vijf uur in de middag komen de laatste F-5-en van de dag binnen. De F-5 is met zijn kleine radar niet in staat om veilig in het donker in het bergachtige gebied te vliegen. Ook zijn de militievliegers met slechts enkele weken training op de F-5 niet genoeg getraind om veilig te kunnen opereren in het donker. Na zonsondergang worden daarom de avondmissies alleen door de F/A-18’s gevlogen. Tijdens de avond vertrekken er slechts twee F/A-18’s per uur. De nachtpatrouilles zullen gevlogen worden tot 11 uur in de avond. Na dit tijdstip zijn er geen actieve vluchten meer op Meiringen tijdens de WEF. Op de grond zullen echter wel twee Hornets non-stop paraat staan om op een QRA te reageren. De F/A-18 is een vliegtuig dat prima in all-weather condities is in te zetten. Ook nachtoperaties in een bergachtige omgeving is geen probleem voor de Hornet. De piloten van de F/A-18 zijn uitgerust met nachtzichtapparatuur waardoor het vliegen in het donker een stuk eenvoudiger wordt. De F/A-18 heeft voor de zichtbaarheid op de grond niet alleen zijn neuswielverlichting als hulpmiddel. Naast deze sterke lamp heeft de F/A-18 op diverse plaatsen op de romp, staart en vleugels reflecterende strips. Deze strips kunnen in het donker ook actief verlicht worden, ze kleuren dan turquoise op. Deze manier van verlichten is een systeem dat door de Amerikaanse marine is bedacht voor de zichtbaarheid van vliegtuigen op de vliegdekschepen. Ook kunnen deze strips geactiveerd worden in een formatievlucht, omdat het licht niet intens is. De Hornets vliegen twee aan twee tijdens missies waardoor dit systeem een goed veiligheid hulpmiddel is.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden