Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Lufttransportstaffel 3; Dübendorf, 24 januari 2015

De Zwitserse Luchtmacht, deel 8; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens de WEF speelt Dübendorf een belangrijke rol. De helikopters die op deze basis staan gestationeerd, moeten de WEF actief ondersteunen. Dit betekent dat de helikop- ters van Lufttransportstaffel 3 meer vluchten maken dan normaal. Het is dan ook continue af en aanvliegen met helikopters bij het militaire platform.

De geschiedenis van de Zwitserse vliegbasis Dübendorf begon in 1909. Op 22 oktober 1910 werd de eerste airshow op het vliegveld Dübendorf gehouden. Sinds 1914 is Dübendorf gebruikt als een luchtmachtbasis door de Zwitserse luchtmacht. Vanaf 1919 was Dübendorf ook een luchthaven voor civiele luchtvaartmaatschappijen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er vrijwel geen civiele vlieg activiteit. Na de Tweede Wereldoorlog werd de burgerluchtvaart verplaatst naar het vliegveld van Zürich en Dübendorf werd een militair vliegveld. Tijdens de Koude Oorlog was Dübendorf de thuisbasis van de Aerospatiale Allouette II en Aerospatiale Allouette III helikopters en gevechtsvliegtuigen zoals de Havilland Vampire, de Havilland Venom, Hawker Hunter, de Dassault Mirage III en de Northrop F-5 Tiger II. Ook de Zwitsers gebouwde straaljager FFA P-16 vertrok vanaf Dübendorf voor zijn eerste supersonische vlucht. De basis was het laatste vliegveld in Zwitserland waar de Mirage III opereerde in dienst van de Zwitserse luchtmacht. Dübendorf was de thuisbasis voor de Patrouille de Suisse totdat deze eenheid verhuisde naar Emmen. Met de verhuizing van Fliegerstaffel 11, dat met de F/A-18 Hornet vloog, naar Meiringen in 2005 werd het straaltijdperk op deze basis afgesloten. Vanaf dat moment bleef Dübendorf wel de thuisbasis van een aanzienlijk deel van de Zwitserse helikoptervloot.

Lufttransportstaffel 3 staat gestationeerd op de Zwitserse vliegbasis Dübendorf. Deze vliegbasis ligt op ongeveer 20km afstand van de internationale luchthaven van Zurich in het noorden van Zwitserland. Lufttransportstaffel 3 maakt samen met Lufttransport- staffel 4 deel uit Lufttransport Geschwader 3. In de jaren 60 toen in Zwitserland de Leicht Fliegerstaffels werden opgericht, was Lufttransportstaffel 3 een van de eenhe- den die werd opgericht. De eenheid werd in 1964 opgericht als Leicht Fliegerstaffel 3. In datzelfde jaar werd de eenheid uitgerust met de Amerikaanse Piper Super Cup. Dit vliegtuig werd ingezet voor luchtwaarnemingen voor de Zwitserse artillerie. De Piper

Super Cub was een licht vleigtuig dat met zeer lage snelheid een prima platform was om te dienen als observatiepost. De Piper Super Cub bleef bij de eenheid vliegen tot het begin van 1973. In 1968 werden de eerste Allouette II helikopters in gebruik genomen bij de eenheid. Vanaf dat moment werd Leicht Fliegerstaffel 3 omgenum- merd naar Lufttransportstaffel 3. De Allouette II kreeg ook de waarnemingstaak voor de artillerie. Ook konden deze helikopters gebruikt worden voor verkenningsvluchten in kleine gebieden. De Allouette II werd in de eerste jaren van zijn dienst ook gebruikt voor de SAR taak. De helikopters hadden echter een hele kleine capaciteit als het aankwam op het meenemen van gewonden die gered waren. De Allouette II bleef bij Lufttransportstaffel 3 in dienst tot half 1992.

Vanaf 1974 deed bij Lufttransportstaffel 3 ook de Allouette III zijn intrede. Deze helikopter was in principe een sterk doorontwikkelde variant van de Allouette II. De Allouette III zou in die periode de belangrijkste helikopter worden bij de Zwitserse luchtmacht. De Allouette III zou jaren lang de SAR taak in het bergachtige land op zich gaan nemen. De Allouette III was een helikopter die erg goed presenteerde in het Zwitserse hooggebergte wat de helikopter erg geschikt maakte om gestrande skiërs te evacueren. De Allouette III zou bij Lufttransportstaffel 3 blijven vliegen tot het einde van 2010 toen de Zwitserse luchtmacht in zijn geheel afscheid nam van de helikopters. In 2001 werd de SA332 Super Puma in gebruik genomen bij Lufttransportstaffel 3. Hiermee was deze eenheid een van de laatste transporteenheden die de Super Puma ging gebruiken. De Super Puma is tegenwoordig nog steeds in gebruik en wordt ingezet voor de SAR taak en de zware luchttransporttaken. Amper een jaar later werd ok de AS532 Cougar in dienst genomen bij de eenheid. De Cougar is een verlengde en verbeterde versie van de Super Puma. De eenheid was met deze helikopters in zijn arsenaal in staat om alle transport en reddingstaken uit te voeren die nodig waren. Tot slot kwam in 2009 de EC635 in dienst van de eenheid. Deze helikopters worden ingezet voor de lichte SAR taken en de lichte transporttaken en trainingsvluchten. De helikopters van Lufttransportstaffel 3 staan aan de noordzijde van de vliegbasis waar twee hangaars van de eenheden staan.

Tijdens de WEF speelt Dübendorf een belangrijke rol. De helikopters die op deze basis staan gestationeerd, moeten de WEF actief ondersteunen. Dit betekent dat de helikopters van Lufttransportstaffel 3 meer vluchten maken dan normaal. Het is op deze basis dan ook continue af en aanvliegen met helikopters bij het militaire platform. De EC635 vliegen nauwelijks tijdens de WEF. Het zijn puur en alleen de Super Puma’s en de Cougars die veel missies ondersteunen. Vaak worden de helikopters tijdelijk uitgeleend aan de politie van Zwitserland. De helikopters die aanvullend voor de politie optreden, dragen ook “Polizei” markings op de schuifdeuren van de helikopter. De helikopters worden rondom de WEF ingezet als pendeldienst voor de politici en hoogwaardigheidsbekleders. Deze gasten voor de WEF komen meestal met hun business jet aan op de luchthaven van Zurich. Dübendorf ligt praktisch tegen Zurich aan en is daarom een ideaal vliegveld voor deze ondersteunende operaties. Dit jaar tijdens de WEF is Dübendorf voor het eerst gebruikt om ook business jets te huisvesten wegens plaatsgebrek op de luchthaven van Zurich. De helikopters vliegen de allerbelangrijkste Vips vaak rechtstreeks naar Davos voor de WEF. Ook worden veiligheidstroepen naar de juiste locaties gevlogen met de helikopters van Dübendorf. De Super Puma’s en ook de Cougars van Lufttransportstaffel 3 zijn tijdens de WEF standaard uitgerust met de ski’s aan het landingsgestel. Op deze manier kunnen de helikopters op elk moment ingezet worden voor elke willekeurige taak die uitgevoerd moet worden ondanks de hevige sneeuwval in het land.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden