Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het 123rd FS, Oregon ANG; Leeuwarden 13-24 april 2015

Internationale Oefening Frisian Flag, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens de oefening Frisian Flag, worden er in twee weken tijd veel air-to-air en air-to-ground scenario’s geoefend door eenheden van de Nederlandse luchtmacht en zijn partners. Een van de meest opvallende deelnemers dit jaar aan de oefening zijn de Amerikanen die met maar liefst twaalf ANG F-15’s mee vliegen.

De jaarlijkse oefening Frisian Flag is op 13 april van start gegaan en duurt tot en met 24 april. Het doel van Frisian Flag is om piloten te trainen op samenwerking. Door dit soort internationale oefeningen maakt de luchtmacht het mogelijk dat de piloten en militairen samen kunnen optreden in crisis situaties. Vliegers kregen in gebieden zoals Libië, Afghanistan en Irak veelal te maken met een grote coalitie. Om de internationale procedures zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren zijn oefeningen zoals Frisian Flag van essentieel belang. De jachtvliegtuigen vliegen dagelijks vanaf vliegbasis Leeuwarden om een breed scala aan lucht-lucht en lucht-grond scenario’s te oefenen. Het oefengebied strekt zich uit boven het luchtruim van Nederland, Duitsland en Denemarken. Er zijn een aantal gebieden in het Nederlandse luchtruim waar gevlogen gaat worden. Deze gebieden zijn de TRA01 tot en met 10. Deze gebieden liggen boven de Noordzee en er geldt een maximale vlieghoogte van FL550 (16,8km). Tijdens de oefening worden er door de Nederlandse verkeersleiding geen andere vliegtuigen in het gebied toegelaten. Ook zullen de deelnemers trainen op de Cornfield op (Vlieland) en de Marnewaard ten noordwesten van Groningen). Het oefengebied rondom de Marnewaard wordt gebruikt voor diverse landmacht acties waarbij vliegtuigen steun bieden.

Zestig jachtvliegtuigen afkomstig uit Duitsland, Finland, Nederland, Polen, Spanje en de Verenigde Staten nemen deel aan deze oefening. Vanaf de Duitse vliegbasis Geilenkirchen zal de oefening worden gecoördineerd door een E-3 Sentry van de NATO. Vanaf vliegbasis Eindhoven, zal de oefening worden ondersteund met een viertal tankers uit Nederland, Italië, Duitsland en Frankrijk. De Duitsers doen mee met ruim tien EF2000 Eurofighters uit van TLG-31 op Nörvenich. De Spanjaarden vliegen mee met Zes EF-18 Hornets van Ala 12 uit Torrejón bij Madrid. De Polen komen uit Poznan en vliegen mee met zes F-16’s. Ook de Finnen vliegen mee tijdens deze editie

van Frisian Flag met zes F-18’s van alle Finse eenheden. De Nederlanders vliegen zelf mee met acht F-16’s van de vliegvelden Volkel en Leeuwarden. Het no 322 Squadron op vliegbasis Leeuwarden organiseert de oefening. De meest opvallende deelnemers zijn dit jaar de Amerikaanse F-15’s van de Florida Air National Guard en de Oregon Air National Guard. De Amerikaanse F-15’s van de ANG zijn tegenwoordig een zeldzame verschijning in Europa. De Amerikaanse eenheden zijn tijdelijk gesta- tioneerd in Europa als gevolg van de Operation Atlantic Resolve. De tweehonderd man en twaalf F-15Cs zijn van het 125th Fighter Wing uit Jacksonville, Florida en het 142nd Fighter Wing uit Portland, Oregon. De toestellen staken de Atlantische oceaan voor over om mee te kunnen doen aan deze jaarlijkse grote internationale oefening.

Het 123rd Fighter Squadron (123d FS) is een eenheid van de Oregon Air National Guard en is deel van de 142nd Fighter Wing, dat gestationeerd is op Portland Air National Guard Base, Oregon. Het 123rd FS is uitgerust met de McDonnell Douglas F-15C/D Eagle. Het squadron is een afgeleide organisatie van het 123rd Observation Squadron, dat werd opgericht op 30 juli 1940. Het squadron is een van de van oorsprong 29 originele National Guard Observation Squadrons van de United States Army National Guard die werden geformeerd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het squadron werd tijdens de Tweede Wereldoorlog aangeduid als het 35th Photographic Reconnaissance Squadron. Kort na de oorlog werd de eenheid omgenummerd naar zijn huidige aanduiding. De eenheid werd uitgerust met de P-51D Mustang kort na de oorlog. In 1951 werd de eenheid voor het eerst ingezet tijdens de Koreaanse Oorlog. De eenheid werd daar omgenummerd tot het 123rd Fighter Interceptor Squadron. Na de Koreaanse Oorlog werd de eenheid ingedeeld bij het 325th Fighter Interceptor Wing op McChord AFB, Washington. Ondanks deze overplaatsing, bleef het squadron officieel gebaseerd op Portland Municipal Airport. Vanaf 1952 zou de eenheid de F-86F Sabre ontvangen. Later in het jaar werd de eenheid terugverhuisd naar Portland waar het weer deel werd van de Oregon ANG. Vanaf 1955 kreeg de eenheid de beschikking over de F-94A Starfire all-weather interceptor. De eenheid zou nu naast dag vluchten ook structureel ’s nachts kunnen opereren. In 1966 zou de eenheid uiteindelijk overstappen op de supersonische F-102A Delta Dagger.

In 1972 kreeg de eenheid als een van de weinige Amerikaanse eenheden de F-101B Voodoo tot zijn beschikking. Het 123rd FS zou echter maar zeven jaar met de Voodoo vliegen, want al snel werd de McDonnell Douglas F-4C Phantom II geïntroduceerd bij de eenheid. De Phantom was de eerste allround fighter die de eenheid in zijn bezit kreeg. De F-4C Phantom werd gebruikt in de interceptor rol en werd uiteindelijk in 1985 uitgefaseerd bij de eenheid. De Oregon ANG kreeg vanaf dat moment de beschikking over de F-15A/B Eagle. De F-15A/B Eagle zou in 1995 worden vervangen door de F-15C/D Eagle. Deze variant van de F-15 is tegenwoordig nog steeds in gebruik bij het 123rd FS. De F-15’s van de Oregon ANG zijn tegenwoordig nog steeds gestationeerd op Portland Municipal Airport. Naast de Eagles op Portland, heeft de Oregon ANG ook nog het 114th FS dat deel is van het 173rd FW op Klamath Falls gebaseerd staan. Ook deze eenheid vliegt met de F-15C/D. De F-15’s van het 123rd FS zijn te herkennen aan de afbeelding van de Havik met de vlag van Oregon in zijn klauwen op de staart van het toestel. De toestellen hebben allemaal een rode startband met een dunnen zwarte rand. Aan de buitenkant van de staarten staat de tekst Redhawks en aan de binnenkant van de staarten staat de tekst Portland. De naam Redhawks is de bij naam van het 123rd FS. De belangrijkste taak van het squadron is het verdedigen van het Amerikaanse luchtruim aan de westkust van het land. De F-15 Eagle is een vliegtuig dat bij uitstek zeer geschikt voor deze taak.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden