Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

NH90 Initial Operational Capable; Beauvechain, 20 mei 2015

De THPU 2015, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens de Tactical Helicopter Procedure Update (THPU) op vliegbasis Beauvechain, werd de NH90 in België initieel operationeel verklaard. De helikopters zijn vanaf dit moment volledig inzetbaar voor alle nationale en internationale taken in vredestijd. Er werd een demonstratie gegeven met de NH90 tijdens de ceremonie.

De oefening Tactical Helicopter Procedures Update (THPU) werd gehouden in de week van 18 t/m 22 mei 2015. Deze oefening is een opfrissingscursus voor de helikop- ter bemanningen in het toepassen van de al bestaande internationale procedures. De THPU wordt gehouden als voorbereiding voor de oefening Italian Blaze die later in het jaar zal plaatsvinden in Viterbo in Italië. De deelnemers aan de THPU oefening die dit jaar op de Belgische vliegbasis Beauvechain werd gehouden, kwamen uit België, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië. Nederland en ook Groot-Brittannië, deden alleen mee aan de oefening als waarnemers en deden dus niet actief mee met helikopters. De Tsjechen vlogen tijdens de THPU mee met twee Mi-24 Hind helikopters en een Mi-171 Hip helikopter. De fransen participeerden met twee SA330 Puma’s en twee SA342 Gazelles. De Duitsers vlogen mee met twee UH-1D Huey helikopters. Tot slot vlogen de Belgen als organisator van de THPU mee tijdens de oefeningen met een viertal NH90’s en een viertal A-109’s. De Tsjechen hebben aan het einde van 2014 een Helicopter Tactics Symposium georganiseerd waarbij de laatste real time situaties worden geëvalueerd en eventueel omgezet in trainings- onderwerpen. Op diverse helikopter trainingen zoals de CJPRSC, THPU en de Blaze oefeningen worden scenario’s uit werkelijkheid geoefend en worden internationale procedures gecreëerd of geüpdatet. Tijdens de THPU worden scenario’s gevlogen die ook bij de andere oefening worden geoefend. Deze scenario’s kunnen zowel personell recovery als aanval van vijandelijke doelen bevatten.

Tijdens een officiële bijeenkomst op vliegbasis Beauvechain in België op woensdag 20 mei 2015, verklaarde generaal-majoor vlieger Frederik Vansina commandant van de luchtcomponent het 18 Smaldeel van het 1 Wing officieel Initial Operational Capable (IOC). De NH-90 helikopters van deze vliegbasis kunnen vanaf dit moment voortaan ingezet worden voor transporttaken. Deze taken houden in het vervoeren van

materieel en personen in binnen- en buitenland. Dit stadium van initiële operationele beschikbaarheid houdt ook in dat de laatste trainingsfase van de bemanningen van de NH90 gestart kan worden met het oog op de uiteindelijke ‘Full Operational Capability’ status. Tijdens deze laatste trainingsfase specialiseren de vliegers zich in het uitvoeren van de complexere manoeuvres en missies. Na deze laatste trainingsfase kunnen de helikopters ook tijdens tactische missies en eventueel met andere grond- en luchtwapensystemen ingezet worden. De nieuwe NH90 helikopters van de Belgische Defensie zijn op dit moment klaar om operaties uit te voeren in een vriendelijke omgeving. Dit betekend in de praktijk dat de helikopters uitsluitend kunnen worden ingezet voor alle nationale taken en internationale taken zoals ondersteuning bij rampen. Vansina gaf aan dat men in België erg tevreden is over het feit dat de luchtcomponent vanaf nu over een nieuwe operationele capaciteit beschikt. Met de Sea Kings konden we enkel reddingen op zee uitvoeren aldus Vansina.

Tijdens de THPU op Beauvechain hebben de vliegers van de NH90 TTH een demonstratie gegeven over de inzet van het toestel. Er werd voor een select publiek een fictief scenario geschetst waarbij de helikopters ingezet werden door de Belgische luchtcomponent. Een aantal terroristen hielden in een drietal oranje containers een belangrijke politicus gevangen. Een van de NH90s kwam plotseling laag over het gras aangevlogen en ging op een meter hoogte boven het gras hangen. Er sprongen ruim tien militairen van de Belgische landcomponent uit het toestel. Nadat de militairen het gebied veilig hadden gesteld, verscheen er een tweede helikopter. Deze helikopter ging in een hover boven de oranje containers. Er werden een aantal Belgische commando’s neergelaten op de containers. Deze militairen gebruikten de zogenoemde fast rope techniek om snel en effectief uit de helikopter af te dalen. Na een kort vuurgevecht werd de politicus bevrijd om vervolgens met hoisting techniek snel te worden opgehesen in de helikopter. De commando’s hielden ondertussen het gebied onder controle zodat de evacuatie soepel kon verlopen. Een van de NH90 kwam aangevlogen met een artilleriekanon on der de romp als sling load. De zware vrachtcapaciteiten van de NH90 werden op deze manier getoond aan het publiek. Het kanon werd snel een efficiënt in het gras voor de oranje containers geplaatst. Nadat de missie was geslaagd, werden alle militairen en ook het kanon weer opgepikt. Ook deze snelle evacuatie van materialen en manschappen hoorde bij het scenario. De helikopters zijn namelijk op het moment dat ze hoveren of in het gras staan kwetsbaar.

Met de NH90 kunnen we gemakkelijk mensen droppen op plaatsen waar het onmogelijk is om te landen zoals op daken of schepen bijvoorbeeld, legt kapitein vlieger Bart Vanhauwaert uit. Hij is een van de tien vliegers die op dit moment met de NH90 TTH kan vliegen bij de Belgische luchtcomponent. We kunnen ook zware ladingen tot vier ton onder de helikopter vervoeren wat een handig is bij humanitaire hulp. Momenteel zijn er geen operaties gepland, maar indien de politiek in België een beslissing neemt tot inzet, zijn de helikopters beschikbaar. De verwachting is dat de eerste NH90’s pas tegen het einde van volgend jaar volledig operationeel zijn. Op dit moment is de helikopter slechts Initial Operational Capable. Het komende jaar zal voor de eerste lichting van de bemanning de volgende trainingsfase gestart worden. De bewapening van de helikopters moet eerst volledig in orde worden gebracht voordat de toestellen fysiek klaar zijn voor inzet in een vijandelijke omgeving. De bewapening zal vooral bestaan uit kanonnen die in de deuropening gemonteerd kunnen worden. Deze wapens kunnen in een vijandelijke omgeving worden gebruik om de helikopter tijdens de landing te beschermen tegen vijandelijke grondtroepen. Op dit moment kan de NH90 helikopter al mensen en militairen transporteren of zware lasten vervoeren.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden