Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Textron AirLand Scorpion; RAF Fairford, 19 & 20 juli 2015

The Royal International Air Tattoo, deel 3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

In 2011 werd door het consortium tussen Textron en AirLand een concept opgesteld voor een goedkoop vliegtuig. Het toestel zou bekend worden als de Scorpion en is geschikt voor de Interdiction, Surveillance & Reconnaissance rol. Het toestel moet een goedkoop alternatief zijn voor de vaak dure gevechtsvliegtuigen.

De Textron AirLand Scorpion is een Amerikaans lichtgewicht aanvalsvliegtuig dat ook voor verkenning en waarneming kan worden ingezet. Het toestel wordt ontwikkeld in een samenwerkingsverband tussen Textron en AirLand Enterprises. Er werd tussen april 2012 en september 2013 in het geheim een prototype gebouwd door Cessna in de Wichita fabriek in Kansas. Het prototype van de Scorpion maakte zijn eerste testvlucht op 12 december 2013. In 2011 werd door het consortium een concept opgesteld voor een tactisch vliegtuig dat zeer goedkoop zou zijn in aanschaf en onderhoud. Het initiƫle ontwerp van de Scorpion had in eerste instantie slechts een motor. Het uiteindelijke ontwerp zou een vliegtuig worden met twee motoren en een tandem cockpit. Het toestel werd gebouwd onder de codenaam SCV12-1. Het productieteam van het prototype bestond uit een team van 200 medewerkers. In tegenstelling tot veel andere vliegtuigen, werd bij het ontwerp van de Scorpion een marktonderzoek gedaan naar de behoeften van de mogelijke klanten. De productie van het prototype werd bewust geheim gehouden om concurrenten op deze markt op achterstand te houden. Er werden veel componenten en technieken van Cessna gebruikt in het ontwerp van de Scorpion. Het ontwerp van de Scorpion werd uiteindelijk getoond aan de wereld op 16 september 2013. In 2014 was de verwachting dat de tijd tussen ontwikkeling en productie ongeveer vier tot vijf jaar zou gaan duren.

De romp van de Scorpion is gemaakt van lichte composiet materialen. De productie- kosten zouden geminimaliseerd worden door bestaande technieken en componenten in te bouwen die in de Cessna business jets worden gebruikt. Textron AirLand noemt de Scorpion een ISR (Interdiction, Surveillance & Reconnaissance) toestel in plaats van een licht aanvalsvliegtuig. Het toestel is ontworpen om ongewone ISR vluchten te vliegen die in Irak en Afghanistan door gevechtsvliegtuigen werden uitgevoerd. De Scorpion is gebouwd om op een goedkope manier een gewapende verkenningsvlucht

te vliegen op een hoogte van 15000 ft. Het toestel is goedkoop in zijn inzet en kost slechts 3000 Dollar per vlieguur. De aanschafkosten van een Scorpion blijven door het goedkope ontwerp onder de 20 Miljoen Dollar per toestel. De Scorpion heeft een volledig glazen cockpit met moderne flat-panel displays. Het toestel heeft om de kosten te drukken geen fly-by-wire systeem. Het prototype wordt voortgestuwd door een tweetal Honeywell TFE731 turbofans met een vermogen van 3600 kg. De Scorpion is in staat om ruim 1400 kg aan wapens of verkenningsapparatuur mee te voeren in het interne wapencompartiment. De vleugels van het toestel zijn recht en hebben een spanwijdte van 14,4 m. De externe hardpoints onder de vleugels hebben een maximale capaciteit van 2800 kg. Het toestel heeft onder elke vleugel twee ophangpunten. Vanaf 23 augustus 2014 is de Textron AirLand Scorpion officieel opgenomen in het US Air Force T-X trainer programma.

De pre flight taxi testen werden op 25 november 2013 succesvol afgerond. De Scorpion maakte uiteindelijk zijn eerste vlucht op 12 december 2013. De eerste testvlucht duurde uiteindelijk 1,5 uur. De eerste testvlucht vond uiteindelijk plaats slechts 23 maanden nadat het toestel als concept was ontworpen. Het operationele certificatie programma gaat in totaal twee jaar duren. Tijdens de eerste twaalf maanden van het testprogramma, werden er ruim 500 vlieguren gemaakt met de Scorpion. Het toestel heeft onder andere al gevlogen op een hoogte van 9100 meter met een snelheid van 570 km/h. De topsnelheid die tot nu toe gemeten werd was ruim 800 km/h. Het toestel heeft aangetoond dat het G-krachten kan trekken van +3,7 tot en met -0,5G. Andere testen bevatte single-engine klimvluchten en een inflight motor uitval. De vliegers rapporteerden dat de Scorpion tijdens al deze acties goed bestuurbaar en krachtig bleef. De Scorpion heeft een goede bestuurbaarheid bij lage vliegsnelheden. Na een aantal kleine onderhoud problemen werden er een aantal kleine aanpassingen ingebouwd in het toestel. De Scorpion werd in 2014 voor het eerst publiekelijk getoond tijdens de Farnborough International Airshow. In augustus 2014, werd de Scorpion ingezet in een scenario waarbij de Search And Rescue operaties werden uitgevoerd.

De Scorpion heeft een aantal eigenschappen welke prima voldoen aan de eisen van de US Air National Guard. Het toestel is uitermate geschikt voor zoekacties na een natuurramp, voor soevereiniteit patrouilles en voor lichte aanvalsacties. Het toestel zou bij de Amerikaanse luchtmacht goed kunnen fungeren als een goedkope oplossing naast de dure Lockheed Martin F-35 Lightning II. Naast de JSF zou de Scorpion in de close air support role prima kunnen fungeren als de vervanger van de Fairchild A-10 Thunderbolt. Het is echter nog onzeker of de Scorpion een goedkopere oplossing is dan de diverse turboprops die voor deze rol worden aangeboden. Volgens critici heeft de Scorpion weinig kans op de markt, maar Textron gelooft in een markt voor een goedkope aanval jet die ingezet kan worden voor taken zoals grens patrouille, maritieme surveillance, rampenondersteuning, drugsonderscheppingen en air defense operaties. Op 18 mei 2014, werd door de Zwitserse stemmers de aanschaf van de Saab Gripen afgeketst. Voor de vervanging van de F-5 Tiger opperde Textron de Scorpion aan als een goedkope vervanger voor de Zwitsers. Het toestel zou goedkoper zijn dan de Gripen en kan ruim 90% van de taken van de F-5 Tiger overnemen. In november 2014 werd de Scorpion ook aangeboden aan de luchtmacht van Nigeria voor de strijd tegen de terreurgroep Boko Haram. Eerder werd de levering van gevechtshelikopters aan dit land al afgewezen, de levering van de Scorpion kan dus ook vastlopen op politieke bezwaren. Ook in Zuid Amerika kan de Scorpion potentieel in dienst worden genomen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden