Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het 1 Tactical Air Wing; Minsk-Mazowiecki, 21 augustus 2015

De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Het 1. Tactical Air Wing is een kleine op zichzelf staande luchtmacht binnen de Poolse Luchtmacht. De wing is in staat om alle gevechtstaken uit te voeren en bestaat uit de MiG-29 “Fulcrum” die verantwoordelijk is voor de luchtverdediging van het Poolse Luchtruim en de Su-22 “Fitter” die wordt ingezet voor offensieve doelen.

Het eerste tactische wing van de Poolse Luchtmacht wordt in het Pools aangeduid als 1. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego (1.SLT). Het 1.SLT is een kleine op zichzelf staande luchtmacht binnen de Poolse Luchtmacht en kan op zichzelf alle militaire taken uitvoeren. Het hoofdkwartier van het 1.SLT is gestationeerd op vliegbasis Świdwin. Het 1.SLT is uitgerust met de MiG-29 “Fulcrum” die wordt ingezet in de luchtverdedigingsrol en de Su-22 “Fitter” die wordt ingezet in de offensieve rol. Het 1.SLT is een afstammeling van de 3 Brandenburg Fighter Division uit de begintijd van de koude Oorlog. Vanaf 1998 is de divisie omgenummerd naar het NATO wing squadron systeem en ontving het de aanduiding 1.SLT. De belangrijkste taken van het 1.SLT zijn het verdedigen van het Poolse luchtruim tegen ongewenste indringers, het aanvallen van vijandelijke instellingen en gronddoelen, het verkennen van terrein en ondersteuning leveren aan grondtroepen of de marine. Het 1.SLT bestaat uit vier vliegvelden, namelijk Miroslawiec, Świdwin, Malbork en Mińsk Mazowiecki. Miroslawiec is de eerste vliegbasis van heet 1.SLT en wordt in Polen aangeduid als 11. Baza Lotnictwa Taktycznego (12.BLT) Miroslawiec. Op deze vliegbasis staan op dit moment geen operationele eenheden en dus is Miroslawiec een slapende vliegbasis. Het terrein is echter wel een uitwijkbasis voor andere vliegvelden. Tot het einde van 2010 heeft het 8. Eskadra Lotnictwa Taktycznego (8.elt) op Miroslawiec gestaan, daarna is de eenheid verhuisd naar Świdwin.

De tweede vliegbasis van het 1.SLT is 21. Baza Lotnictwa Taktycznego (21.BLT) Świdwin. Deze vliegbasis is de enige operationele Su-22 “Fitter” basis in Polen. Świdwin ligt in het noordwesten van het land niet ver van de kustlijn. Het 21.BLT is opgebouwd uit een tweetal eenheden, namelijk 8. Eskadra Lotnictwa Taktycznego (8.elt) en het 40. Eskadra Lotnictwa Taktycznego (40.elt). Beide eenheden vliegen met de Su-22M-4 en Su-22UM-3K “Fitter”. De Su-22 is een Russisch vliegtuig van de

derde generatie en wordt uitsluitend ingezet in de grond aanvalsrol. Het 8.elt is afgeleid van het voormalige 8 Fighter Bomber Regiment in de tijd van de Koude Oorlog. In het verleden vloog de eenheid met de Lim-2 en later de Su-22. Deze eenheid heeft in heet verleden altijd op Miroslawiec gestaan. Op 31 december 2010 werd deze vliegbasis niet ver van Świdwin vandaan officieel ontbonden als operationele vliegbasis. Het 8.elt verhuisde vanaf dat moment naar Świdwin waar het zijn operationele dienst met de Su-22 voortzette. De tweede eenheid op Świdwin het 40.elt is een afgeleide eenheid van het 40 Fighter Bomber Regiment. Het 40.elt werd in zijn huidige vorm opgericht op 23 augustus 1999. Deze eenheid was in zijn bestaan tot nu toe altijd op Świdwin gestationeerd. De Su-22 is een export variant van de Russische Su-17 “Fitter”. In totaal hebben de Polen ruim 108 Su-22’s in gebruik gehad. Er zouden op dit moment nog 32 Fitters in operationele dienst zijn op Świdwin.

Malbork ligt in het noorden van Polen in de buurt Gdansk en wordt aangeduid als 22 Baza Lotnictwa Taktycznego (22.BLT) Malbork. Op deze vliegbasis staat het 41. Eskadra Lotnictwa Taktycznego (41.elt) gestationeerd. Deze eenheid vliegt met de MiG-29 “Fulcrum”. Het 41.elt vliegt met drie varianten van de Fulcrum, namelijk de MiG-29A, de MiG-29G en de MiG-29GT. De MiG-29A variant zijn vliegtuigen die van oorsprong aan Polen zijn geleverd. Aanvankelijk was Mińsk Mazowiecki de enige MiG-29 basis in Polen. Echter door het uitfaseren van de MiG-23 “Flogger” in 1999 en de MiG-21 “Fishbed” in 2003, werd besloten om een serie ex-Duitse MiG-29’s aan te schaffen die in Duitsland ondertussen waren uitgefaseerd. Er werden in totaal 18 MiG-29G’s en vier MiG-29GT’s geleverd aan Polen. De MiG-29G(T) is een variant van de Fulcrum die in Duitsland is gemoderniseerd naar de NATO strandaard. Deze update is uitgevoerd door de MiG Moskou Aviation Productie Associatie (MiG MKB) en DaimlerChrysler Aerospace uit Duitsland in 1993. In totaal werden er 14 van deze MiG’s in gebruik genomen op Malbork bij het 41.elt vanaf 2004. Polen is sinds de ingebruikname van deze MiG’s de grootste Fulcrum gebruiker binnen de NATO. De MiG-29’s hebben op Malbork de verouderde MiG-21 “Fishbed” vervangen. De MiG-29 wordt voornamelijk ingezet in de luchtverdedigingsrol. De MiG’s van Malbork hebben de badge van het 41.elt en het voormalige 41 Fighter Regiment op de cockpit staan.

De vierde en laatste vliegbasis van het 1.SLT is 23 Baza Lotnictwa Taktycznego (23.BLT) Mińsk Mazowiecki. Deze vliegbasis ligt in het oosten van polen op een afstand van ongeveer 10km ten oosten van de hoofdstad Warschau. Mińsk is een van de twee MiG-29 basissen van de Poolse Luchtmacht en is de thuisbasis van het 1. Eskadra Lotnictwa Taktycznego (1.elt). Het 1.elt is een rechtstreekse afstammeling van het beroemde no 303 Squadron van de Poolse Luchtmacht bij de Britse RAF tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze beroemde eenheid is genoemd naar de Poolse en Amerikaanse held General Tadeusz Kościuszko. De MiG-29 varianten die gebruikt worden door deze eenheid zijn de MiG-29A eenzitter en de MiG-29UB tweezitter. De vloot MiG-29’s van het 1.elt bestaat uit vliegtuigen die afkomstig zijn van twee verschillende bronnen. Een deel van de Fulcrums is afkomstig van de oorspronkelijk geleverde vliegtuigen voor de Poolse luchtmacht. Dit waren in totaal 12 vliegtuigen waarvan negen van de variant MiG-29A en drie van de variant MiG-29UB zijn. Deze vliegtuigen werden door de Sovjet Unie geleverd aan polen tussen 1989 en 1990 en werden gestationeerd op Mińsk Mazowiecki bij het 1 Fighter Regiment. In de periode van 1995 en 1996 werden in totaal tien MiG-29’s overgenomen van de Tsjechische Luchtmacht waarvan er negen van de MiG-29A variant waren en slechts een van de MiG-29UB variant. Deze vliegtuigen werden ingedeeld bij de eenheid op Mińsk. De vliegtuigen op minsk zijn naar de MiG-29AM en MIG-29UBM standaard gebracht.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden