Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het 4 Flying Training Wing; Radom, 22 augustus 2015

De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 7; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Poolse vliegschool, wordt in Polen aangeduid als het 4. Flying Training Wing. Deze wing is voor de opleiding van alle vliegers van de Poolse Luchtmacht verantwoordelijk. De wing is gestationeerd op de vliegvelden Deblin en Radom. Op deze twee vliegvelden staan alle trainingsvliegtuigen gestationeerd.

De vliegeropleiding van de Poolse Luchtmacht, wordt door de 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego im. gen. bryg. pil. Witolda Urbanowicza (4.SLSz) (4 Wing Aviation School) uitgevoerd. De vliegschool werd in zijn huidige vorm op 14 oktober 2008 opgericht op de vliegbasis Deblin. De vliegschool is opgebouwd uit een aantal scholen en een aantal vliegvelden, namelijk: het Dowództwo 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego (hoofd- kwartier van de 4 School) in Deblin, de 41 Baza Lotnictwa Szkolnego (41.BLSz) (41 Aviation School Airbase) in Deblin, de 42 Baza Lotnictwa Szkolnego (42.BLSz) (42 Aviation School Airbase) in Radom, het Wojskowy Ośrodek Szkoleniowo (Military Training Center) in Zakopane en het Ośrodek Szkolenia Wysokościowo - Ratowniczego i Spadochronowego (Large Altitude and Height training Centre - Rescue and Parachute) in Poznan. Het eerste type dat bij de vliegschool van het 4.SLSz op Radom gebruikt wordt, is de PZL M28. Dit toestel wordt gebruikt voor de opleiding van de vliegers voor transportvliegtuigen. De varianten van de M28 die gebruikt worden voor de opleiding zijn de M28B-TD, M28B-TDIII en de M28B-TDIV. De M28 is een ideaal toestel voor de training van transportvliegers, want het toestel is klein, tweemotorig en krachtig. De vliegers die op de transportvliegtuigen bij de Poolse Luchtmacht gaan vliegen worden eerste getraind op de Orlik voordat zij aan hun training op de M28 beginnen. Na hun training bij het 4.SLSz, gaan de vliegers naar een van de operationele transporteenheden waar zijn het vervolg van hun training ontvangen. In totaal heeft het 4.SLSz acht M28 vliegtuigen in gebruik.

Het tweede type dat bij de vliegschool van het 4.SLSz op Radom gebruikt wordt, is de Poolse PZL 130 Orlik. De Orlik is een vliegtuig dat in Polen gebruikt wordt voor de initiële vliegeropleiding. De PZL 130 Orlik is een trainingsvliegtuig dat wordt aangedreven door een propeller en is ontworpen voor de initiële en geavanceerde opleiding van militaire vliegers. De Poolse luchtmacht heeft in totaal 50 Orliks

ontvangen. De eerste variant van de Orlik die in gebruik werd genomen was in 1985 de PZL 130T Orlik. Na een lange test periode met de nodige tegenslagen, werd uiteindelijk de PZL 130TM als eerste operationele variant in 1991 in gebruik genomen bij de Poolse Luchtmacht. Tegen het einde van 1998 waren alle geleverde Orliks omgebouwd naar de PZL 130TB standaard. Uiteindelijk werden alle toestellen in 2004 geüpdatet naar de PZL 130TC-I standaard. Later kwamen er nog een aantal updates bij waardoor de standaard zou worden opgewaardeerd naar TC-II. Er zijn na deze serie updates nog eens een aantal vliegtuigen bijbesteld en deze zouden worden opgeleverd op de PZL 130TC-III standaard. Naast de opleiding van vliegers, is de Orlik ook een bekend gezicht op veel vliegshows in Europa. Het beroemde Zespół Akrobacyjny Orlik (Aerobatics Team Orlik) bestaat uitsluitend uit instructeurs en vliegt met een formatie van zeven vliegtuigen. Het team werd geformeerd in 1998 en heeft sinds dien al veel optredens op airshows voor zijn rekening genomen.

De PZL TS-11 Iskra is een straaltrainer die geproduceerd is door WSK "PZL Mielec" door een team onder leiding van Tadeusz Soltyka (vandaar de aanduiding TS). De Iskra is het eerste Poolse ontwerp dat is aangedreven met een straalmotor. De Iskras zijn ingedeeld bij het 4.SLSz en staan op 41 Baza Lotnictwa Szkolnego (41.BLSz) (41 Aviation School Airbase) Deblin. Het eerste ongewapende prototype van de Iskra vloog op 5 februari 1960. Het toestel is dus la gedateerd op dit moment. Er zijn door de jaren heen echter veel varianten ontwikkeld. De meeste Iskras die nu in gebruik zijn bij de Poolse Luchtmacht zijn van het type TS-11 Iskra bis DF. De Iskra kan bewapend worden met een tweetal NS-23 (115P) kanonnen met een kaliber van 23 mm. Ook kan de TS-11 een maximale lading van 4x 100 kg aan bommen meevoeren of containers met machinegeweren. Tot slot kunnen er ook rocket pods van het type Mars-4 worden meegevoerd. De operationele Iskras zijn herkenbaar aan hun grijze glanzende kleurenschema. Het beroemdste demo team uit Polen is het Bialo-Czerwone Iskry (White-and-Red Sparks) Aerobatics Demo Team. Dit demonstratieteam van de Poolse Luchtmacht werd in 1969 opgericht bij het 60 Training Wing op vliegbasis Radom onder de naam Rombik. Het team vloog na de oprichting met een viertal TS-11 Iskras. Het team groeide tot een aantal van negen vliegtuigen tussen 1993 en 1998 en was ingedeeld bij het 1 Air Training Centre in Deblin. Tegenwoordig vliegt het team met zeven TS-11 Iskras.

Voor de initiële opleiding van de Poolse helikoptervliegers wordt er getraind met de Poolse PZL SW-4 Puszczyk (Uil). Ook de initiële helikopter vlieger opleiding maakt deel uit van het 4.SLSz. Deze opleiding staat gestationeerd op vliegbasis 41 Baza Lotnictwa Szkolnego (41.BLSz) (41 Aviation School Airbase) Deblin. De PZL SW-4 werd gebouwd aan het einde van de 20e eeuw door PZL Swidnik als de opvolger van de verouderde Mil Mi-2 “Hoplite”. De productie van de SW-4 vindt plaats in Swidnik sinds 2004. De enige militaire gebruiker van de SW-4 is de Poolse Luchtmacht. De luchtmacht gebruikt voor het opleiden van helikoptervliegers 24 SW-4 helikopters. Naast de SW-4 gebuikt de trainingseenheid op Deblin ook nog steeds de Mil Mi-2 “Hoplite”. De Mi-2 is na al die jaren nog steeds een perfect platform om vliegers op te trainen, omdat het een uiterst stabiele helikopter is die gemakkelijk te vliegen is. De Mi-2 wordt bij deze eenheid in gebruik gehouden, omdat de vliegers op dit type het beste worden voorbereid op de zware helikopters die vaak van Russische makelij zijn. De opleiding van de helikopter vliegers wordt op Deblin door de luchtmacht, de landmacht en de marine van Polen gezamenlijk uitgevoerd. De opleiding wordt echter wel gehost door de luchtmacht. Na hun training bij het 4.SLSz, zullen de vliegers verder getraind worden bij de operationele eenheden.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden