Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het 2 Tactical Air Wing; Minsk-Mazowiecki, 21 augustus 2015

De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 4; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Het 2. Tactical Air Wing is de modernste wing van de Poolse Luchtmacht. De een- heden bij deze wing zijn uitgerust met de Lockheed F-16 Fighting Falcon. Net als het 1. Tactical Air Wing is ook het 2. Tactical Air Wing in staat om zowel in de offensieve rol als de luchtverdedigingsrol te opereren met behulp van de F-16.

Het tweede tactische wing van de Poolse luchtmacht wordt in het Pools aangeduid als 2. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego (2.SLT). Net als het 1.SLT is ook het 2.SLT een volledig op zichzelf staande mini Luchtmacht. Ook deze wing is in staat om zowel de offensieve rol als luchtverdedigingsrol op zich te nemen. Het 2.SLT is operationeel met de Amerikaanse Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon. De F-16 is een multirole vliegtuig dat door de eenheden in verschillende configuraties voor verschillende taken gevlogen kan worden. Het hoofdkwartier van het 2.SLT is gestationeerd op 31 Baza Lotnictwa Taktycznego (31.BLT) Poznań-Krzesiny. Het 2.SLT werd opgericht door het Poolse ministerie van defensie op 24 oktober 1997. De taken van het 2.SLT zijn variërend en bestaan hoofdzakelijk uit de luchtverdedigingsrol, de grond aanvalsrol voor landdoelen en het vernietigen van doelen op zee. Enkele andere taken die ook worden uitgevoerd door de eenheden van het 2.SLT zijn onder andere het uitvoeren van lucht verkenningen, deelname aan vredesoperaties, leveren van ondersteuning aan troepen op de grond en ondersteuning bieden aan activiteiten van de landmacht en de marine. De badge van het 2.SLT is te herkennen aan een blauwe valk in de aanval in een blauwe cirkel.

Het meest moderne gevechtsvliegtuig dat in Polen in gebruik is op dit moment is de Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon. De beslissing voor de aanschaf van de F-16 werd door de Polen gemaakt in 2002. De F-16 zou in Polen de rol van een multirole gevechtsvliegtuig op zich gaan nemen en moest de sterk verouderde MiG-21 vloot van de Polen vervangen. Naast de F-16 zijn er ook andere vliegtuigtypen bestudeerd voordat het besluit voor de F-16 werd gemaakt. Een van de concurrenten waren onder andere de Franse Mirage 2000 en de Zweedse Saab JAS-39 Gripen. Polen tekende in 2002 het contract voor de levering van 48 gevechtsvliegtuigen. Deze serie zou bestaan uit 36 vliegtuigen van het type F-16C-52CF en 12 vliegtuigen van het type

F-16D-52CF. De Poolse F-16’s kregen een afwijkend kleurenschema ten opzichte van de standaard kleuren die voor de F-16 worden gehanteerd. De Poolse F-16 ontvingen een lichtgrijs met donkergrijs camouflage patroon dat ook wordt gehanteerd bij de Poolse MiG-29’s. Er zouden in totaal drie squadron worden uitgerust met de F-16, namelijk het 3.elt, het 6.elt en het 10.elt. Alle eenheden zouden ieder 16 vliegtuigen ontvangen waarvan twaalf maal F-16C en vier maal F-16D. Deze F-16’s kunnen worden uitgerust met elektronische systemen zoals de APG-68(V)9 (Terrain Mapping Radar System) en de ALQ-211(V)4 (Electronic Warfare Suite). De Poolse F-16’s kunnen ook worden uitgerust met de modernste Amerikaanse geleide bommen zoals de JDAM/JSOW en de AIM-120C-5 AMRAAM en AIM-9X Sidewinder air-to-air raket.

De eerste vliegbasis dat onderdeel is van het 2.SLT is 31 Baza Lotnictwa Taktycznego (31.BLT) Poznań-Krzesiny. Deze vliegbasis ligt in het westen van polen. Poznań is de grootste F-16 basis in Polen en is de thuisbasis van twee F-16 squadrons. Deze twee squadrons zijn het 3 Eskadra Lotnictwa Taktycznego (3.elt) en het 6 Eskadra Lotnictwa Taktycznego (6.elt). De vliegbasis werd in zijn huidige vorm aangeduid vanaf de reorganisatie van 1 april 2008. De beide squadrons die op Poznań staan gestationeerd vliegen beide met de F-16C-52CF en F-16D-52CF Fighting Falcon. Heet 3.elt is een eenheid die is ontstaan uit het voormalige 3 Regiment Fighter en kent zijn oorsprong als het GC 1/145 Escadrille van de Franse Luchtmacht in de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1 januari 2001, werd de eenheid aangeduid als het 3.elt. Het squadron vloog in het verleden met de Russische MiG-21MF en MiG-21UM. Vanaf 2002 werden de MiG-21MF’s omgewisseld voor de modernere MiG-21bis. Uiteindelijk zou de eenheid vanaf 2006 als eerste binnen de Poolse Luchtmacht de F-16 ontvan- gen. De tweede eenheid op Poznań is het 6.elt. Dit squadron is een afstammeling van het 7 Pułku Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego (7 Bomber Aviation Reconnais- sance Regiment) en het i 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego sformowana została (6 Fighter Bomber Regiment). Het squadron heeft toen het in zijn huidige vorm werd opgericht op 1 januari 2001 de tradities van het 6 Regiment overgenomen. De eenheid vloog net als heet 3.elt met de MiG-21MF “Fishbed”. Het 6.elt zou vanaf 2007 als tweede eenheid in Polen gaan vliegen met de F-16C-52CF en F-16D-52CF.

De tweede vliegbasis die onderdeel is van het 2.SLT is 32 Baza Lotnictwa Taktycznego (32.BLT) Łask. Deze vliegbasis ligt in het midden van Polen ten zuidoosten van de stad Łódź. Op deze vliegbasis staat op dit moment een F-16 squadron gestationeerd, namelijk het 10 Eskadra Lotnictwa Taktycznego (10.elt). Dit squadron werd vanaf 1 januari 2001 opgenomen in de huidige Poolse organisatie structuur. Het squadron was vanaf 31 maart 2001 voor het eerst volledig operationeel in zijn huidige vorm. De historie van het 32.BLT begint met die van de oprichting van het 10 Fighter Regiment, 2 Fighter Regiment en het 31 Training Combat Regiment in de tijd van de Sovjet Unie. Deze regimenten zouden samen het 10.elt vormen na de nodige hervormingen. Toen het 10.elt in 2001 operationeel werd in de nieuwe structuur, vloog het squadron met de Russische MiG-21 “Fishbed”. De MiG-21 was op dat moment het meest ingezette toestel voor de Poolse luchtverdediging. De MiG-21’s die toen bij de eenheid waren ingedeeld, waren van het type MiG-MF en MiG-21UM. Ook had de eenheid voor trainingsvluchten enkele TS-11 Iskra’s in gebruik. De Fishbed’s van het 10.elt werden uiteindelijk in 2003 uitgefaseerd bij de Poolse Luchtmacht. Na het uitfaseren van de MiG-21 werd Łask een inactieve vliegbasis. Vanaf het najaar van 2008, werden de eerste F-16’s op Łask gestationeerd. Het 10.elt heeft met komst van de F-16C-52CF en F-16D-52CF het meest moderne gevechtsvliegtuig van de Poolse luchtmacht in gebruik.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden