Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Helikopters van het 3 Tactical Airlift Wing; Deblin, 23 augustus 2015

De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 6; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Naast de transportvliegtuigen zijn er bij het 3. Tactical Airlift Wing ook diverse tran- sporthelikopters in gebruik. Deze helikopters worden gebruikt voor transporttaken en voor de inzet van de Poolse Special Forces. Ook wordt een deel van de helikoptervloot van de Poolse Luchtmacht ingezet voor VIP vervoer in Warschau.

Naast de transportvliegtuigen, vliegen er bij het 3.SLTr ook veel helikopters. De vloot VIP helikopters maken officieel geen deel uit van het 3.SLT, maar zijn wel erg nauw verbonden in de operaties met deze eenheid en rapporteert daarom ook aan het commando van het 3.SLT. De VIP transportvloot wordt in het Pools aangeduid als de 1 Baza Lotnictwa Transportowego (1.BLTr) (1 Air Transport Base). Het 1.BLTr werd in augustus 2011 na een hervorming opgericht op de internationale luchthaven van Warschau Okecie. Deen eenheid werd al in een verleden opgericht in 1918 als het 3 Eskadry Wywiadowczej (3 Intelligence Squadron). Tegenwoordig is het 1.BLTr onderdeel van het Poolse Dowództwo Sił Powietrznych RP (Polish Air Force Command). De eenheid vliegt tegenwoordig alleen nog maar met helikopters. Na de crash van de Tu-154 met aan boord de Poolse president, werd besloten om al deze vliegtuigen uit te faseren. De tweede Tu-154 werd per direct aan de kant gezet en de vier Yak-40’s werden uiteindelijk verkocht. Het vervoer van belangrijke personen van de regering werd vanaf dat moment uitbesteed aan de Poolse vliegmaatschappij LOT. Het 1.BLTr vliegt met een vijftal Mi-8 “Hip” helikopters en een tien W-3 Sokol helikopters. De Hips die in gebruik zijn bij het 1.BLTr zijn van het type Mi-8P, Mi-8T en Mi-8S. De Sokols die bij de eenheid vliegen zijn allemaal van het type W-3P en W-3WA. Het 1.BLTr is verantwoordelijk voor het transporteren van belangrijke personen van de Poolse regering. De helikopters worden vooral ingezet om deze belangrijke hoogwaardigheidsbekleders binnen de grenzen van Polen te vervoeren.

Op een aantal vliegvelden in Polen staan Search And Rescue (SAR) groepen gestationeerd. In totaal zijn er drie SAR groepen die verspreid staan door Polen. Deze SAR groepen rapporteren allemaal aan het commando van het 3.SLT. De SR groepen die in Polen staan, zijn: de 1 Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza (1.GPR) (Search and Rescue Group) op Swidwin, de 2 Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza (2.GPR) op

Minsk Mazowiecki en de 3 Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza (3.GPR) op Krakow. Deze eenheden zijn allemaal uitgerust met een aantal helikopters welke zijn geconfigureerd als SAR helikopters. Het 1.GPR op Swidwin is uitgerust met tweetal Mi-2RL “Hoplite” en een viertal W-3RL Falcon reddingshelikopters. De W-3RL is de redding variant van de Sokol voor boven land. Ook het 2.GPR op Minsk Mazowiecki is uitgerust met een tweetal Mi-2RL “Hoplite” en een viertal W-3RL Falcon reddingshelikopters. Het 3.GPR op Krakow is uitgerust met een enkele Mi-2RL “Hoplite” en een viertal Mi-8RL “Hip” reddingshelikopters. Als deze SAR groepen zijn aan het einde van 2008 en het begin van 2009 opgericht en zijn dus nog erg jongen eenheden. De taken van de redding groepen is het vervoeren van patiënten naar ziekenhuizen en het redden van mensen in nood in de bergachtige omgevingen. De SAR helikopters staan op deze drie vliegvelden 24 uur per dag klaar voor vertrek.

De jongste eenheid van de Poolse luchtstrijdkrachten zijn de Poolse Special Forces die aangeduid worden als Wojska Specjalne (WS) (Special Forces). De Specials Forces weden vanaf 24 mei 2007 opgericht door de Poolse regering als vierde krijgsmachtdeel van de Poolse strijdkrachten. Ook dit onderdeel van de Poolse defensie heeft een onderdeel dat beschikt over helikopters en enkele vliegtuigen. De vliegende tak van de Special Forces staat gebaseerd op Powidz en wordt aangeduid als het 7 Eskadra Działań Specjalnych (7.eds) (7 Special Operations Squadron). Het 7.eds is een onderdeel van de luchtmacht dat gespecialiseerd is in het geven van transportcapaciteit en vuursteun aan de Special Forces. Hoewel het 7.eds geen onderdeel is van het 3.SLT, heeft het wel een nauwe samenwerking met deze eenheid. Er worden regelmatig vliegtuigen of helikopters van het 3.SLTr ingezet voor de Special Forces. Voor de hele specifieke taken beschikt het 7.eds over een aantal helikopters met speciale configuraties. De Poolse Zadaniowy Lotniczy Zespół Bojowy (ZLZB) (Air Task Team Battle) van de Special Operations was aan het einde van 2013 operationeel. Een deel van de militairen van deze Task Force is afkomstig van de commando’s van de landmacht. Na hun eindkwalificatie in 2013, was het Air Force Special Operations team volledig inzetbaar in een operationeel scenario. De Poolse Special Forces hebben in hun korte bestaan al wel enkele belangrijke uitzendingen naar het buitenland voor hun rekening genomen. Zo werden er al operaties uitgevoerd in landen zoals Tsjaad, Irak en Afghanistan.

Het 7.eds beschikt voor het uitvoeren van zijn taken over diverse soorten helikopters en vliegtuigen. De enige vliegtuigen die het 7.eds gebruikt, zijn een tweetal M28B-TDII lichte transportvliegtuigen. De TDII variant van de M28 is geschikt voor nachtoperaties. Het toestel is uitgerust met nachtzichtapparatuur om dergelijke missies te kunnen vliegen. Naast de M28 heeft het 7.eds ook een vijftal Mi-17 “Hip” helikopters een enkele Mi-8MT “Hip” in gebruik. Deze helikopters zijn wat groter en hebben het vermogen om meerdere zwaarbewapende commandotroepen en hun apparatuur te vervoeren. De Mi-17 heeft net achter de cockpit een grote deur zitten waardoor de toestellen ideaal zijn om soldaten te laten afdalen met de fast rope techniek. De Mi-17 is ook in staat om zware sling loads mee te nemen onder de romp van het toestel zoals amfibische voertuigen die door de Special Forces vaak worden gebruikt. De Mi-17’s kunnen in de deuren worden uitgerust met M134G miniguns die een grote vuurkracht hebben voor korte intense aanvallen. Ook heeft het 7.eds een drietal W-3RL en W-3WA Sokol helikopters in gebruik. Deze helikopters kunnen gemakkelijk op moeilijk begaanbare plaatsen komen waar de grote helikopters zoals de Mi-17 te groot en te zwaar voor zijn. Tot slot heeft het 7.eds een enkele Mi-24V “Hind” in gebruik. Deze helikopter heeft een grote vuurkracht en kan ook militairen vervoeren.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden