Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

25 Cavaleriebrigade van de Landmacht; Deblin, 23 augustus 2015

De Poolse Luchtstrijdkrachten, deel 9; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Het 25 Brygada Kawalerii Powietrznej (25.BKPow) is de luchtmobiele brigade van de Poolse Landmacht. De brigade is opgebouwd uit een tweetal helikopter eenheden die met de Mi-8/17 “Hip” en de W-3 Sokol vliegen. Daarnaast heeft de brigade ook een tweetal cavalerie bataljons in zijn organisatie structuur zitten.

De tweede brigade die bij de Poolse Landmacht is uitgerust met helikopters is de 25 Brygada Kawalerii Powietrznej (25 Air Cavalry Brigade) (25.BKPow). De brigade werd opgericht op 15 juni 1994 als de 25 Mazowiecka Cavalry Brigade van de Poolse Landmacht en eert de tradities van de Mazowsze Cavalerie Brigade uit de Poolse Tweede Republiek. Het 25.BKPow is de luchtmobiele brigade van de Poolse Landmacht. In deze periode werden overal in Europa luchtmobiele brigades opgericht, omdat dit soort eenheden zich hadden bewezen in Amerikaanse dienst tijdens de Eerste Golfoorlog. Uiteindelijk zou de divisie bestaan uit drie regimenten met een cavalerie lucht vliegbasis en veiligheidseenheden. De divisie onderging in het begin zware financiële tegenslagen. De brigade werd daarom hervormd tot het huidige 25.BKPow. De brigade rapporteert aan de commandant van het Gemechaniseerde Airborne Korps (Wojska Zmechanizowane Aeromobilne). Het hoofdkwartier van het 25.BKPow is gevestigd op de kazerne in Tomaszowie Mazowieckim ten zuidoosten van de stad Łódź. De eenheden die onder het commando van het 25.BKPow vallen, zijn: Het 25 Batalion Dowodzenia (25 Command Battalion) in Tomaszowie Mazowieckim, het 1 Batalion Kawalerii Powietrznej (1 Air Cavalry Battalion) in Leźnicy Wielkiej, het 7 Batalion Kawalerii Powietrznej (7 Air Cavalry Battalion) in Tomaszowie Mazowieckim, het 66 Dywizjon Lotniczy (66 Air Squadron) in Nowy Glinnik, het 37 Dywizjon Lotniczy (37 Air Squadron) in Leznica-Wielka en het 25 Batalion Logistyczny (25 Logistics Battalion) in Nowy Glinnik.

De 37 Baza Lotnicza (37.BLot) is Leznica-Wielka en is de eerste vliegbasis waar eenheden van het 25.BKPow staan gestationeerd. Leznica-Wielka ligt ten noordwesten van de stad Łódź in het midden van Polen. Op deze vliegbasis staat het 37 Dywizjon Lotniczy (37 Air Squadron) 37.dlot van het 25.BKPow gestationeerd. Op deze vliegbasis staan twee eenheden gestationeerd als onderdeel van het 37.dlot,

namelijk 1.Eskadra Śmigłowców (1.ES) (1 Helicopter Squadron) en het 2.ES. Beide eenheden vliegen met verschillende varianten van de Mi-8 “Hip” en Mi-17 “Hip”. De geschiedenis van het 37.DLot begon in 1971 toen het 37 Pułku Śmigłowców Transportowych (37 Transport Helicopter Regiment) werd opgericht. De belangrijkste taken van het 37.Blot is het vervoeren van troepen en materialen naar het slagveld, het leveren van luchtsteun aan grondtroepen en het evacueren van gewonde grondtroepen. De belangrijkste variant van de Mi-8 die in gebruik is bij het 37.Blot is de Mi-8T. Deze variant is de kale transportversie van de Hip en wordt ingezet voor troepen en materiaal transporten. Ook vliegt de eenheid met de Mi-8P welke herkenbaar is aan zijn grote vierkante ramen in de romp. Ook deze variant van de Hip wordt vooral gebruikt voor transporttaken. De gewapende versie van de Mi-8 is de Mi-8MTV die ook bij het 37.Blot in gebruik is. Deze helikopters kunnen worden uitgerust met rocketpods die aan beugels langs de romp kunnen worden gemonteerd.

De tweede vliegbasis die onderdeel is van het 25.BKPow is de 66 Baza Lotnicza (66.BLot) in Nowy Glinnik dat ten noorden ligt van Tomaszów Mazowiecki. Op deze vliegbasis staat het 66 Dywizjon Lotniczy (66 Air Squadron) 66.dlot gestationeerd. Deze eenheid bestaat uit drie kleinere eenheden die elk zijn uitgerust met verschillende varianten van de W-3 Sokol. Deze eenheden zijn het 1 Eskadra Śmigłowców (1.ES) (1 Helicopter Squadron), het 2.ES en het Eskadra Śmigłowców Rozpoznania Radioelektroniczwego (ESRR) (Helicopter Reconnaissance Squadron). De eenheid werd opgericht op 1 augustus 1999 waardoor het 66.Blot dus nog een erg jongen eenheid is in Polen. De taken van de helikopters van het 66.Blot zijn het geven van close air support aan grondtroepen, troepentransport, het veiligstellen van landing zones voor de luchtcavalerie en het evacueren van gewonden. Het 1.ES en het 2.ES gebruiken de PZL W-3W en W-3WA Sokol voor hun taken. De W-3W versie van de Sokol is gewapend met een GSZ-23L kanon aan de rechterzijde van de helikopter. Ook heeft deze helikopter vier ophangpunten voor wapens zoals draadgeleide raketten en rocketpods. De W-3WA Sokol is een variant van de W-3A Sokol die is geüpdatet naar de W-3W standaard en kan dus dezelfde taken uitvoeren. Het ESRR is uitgerust met de W-3A PPD-2 welke een vliegende commandopost is en de W-3A SSR-10 Procjon en W-3RR S-1RR Procjon welke verkenningsvarianten zijn van de Sokol.

In de loop der jaren heeft het 25.BKPow zich ontwikkeld tijdens veel tactische oefeningen tot een optimaal instrument voor de Poolse landmacht. De ontwikkelde methode voor oorlogvoering met moderne cavalerie helikopters en hun vermogen om ter plaatse vuursteun te leveren blijkt een succesformule te zijn. Deze aspecten komen samen tijdens de tactische luchtmobiele operaties in samenwerking met de grondtropen van het 25.BKPow. Deze gebieden waar getraind wordt, zijn rondom meren en moerassen, in de bergen en in stedelijke gebieden. Bij acties van de luchtmobiele brigade, worden helikopters en grondtroepen gezamenlijk onder een commando ingezet om een doel te halen. Daarbij zijn deze helikopters een integraal onderdeel van gevechtsgroep en niet alleen als een vervoermiddel, maar ook als een strijdmiddel. In april 2015, heeft het Poolse ministerie van defensie de Airbus Helicopters H225M Caracal gekozen als opvolger van de Mi-8 en Mi-17 helikopters bij het 25.BKPow. Deze helikopter werd verkozen boven de NH90 en de UH-60 Blackhawk. In totaal zal de Poolse Landmacht samen met de Poolse Marine 50 helikopters gaan ontvangen waarvan een aanzienlijk deel bij het 25.BKPow zal gaan vliegen. Ook zal een deel van deze helikopters de CSAR rol gaan vervullen bij het 1.BLWL. De Caracal is van oorsprong een Frans ontwerp en wordt in Frankrijk al veelvuldig ingezet in de rol van CSAR helikopter.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden