Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Roemeense Luchtmacht; Bucuresti, 18 september 2015

De Roemeense Luchtmacht, deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Roemeense luchtmacht heeft een lange geschiedenis met als hoogtepunt de Koude Oorlog. Tegenwoordig is de Roemeense luchtmacht een moderne Europese luchtmacht die opereert in een internationaal verband. Sinds 2004 is het land lid van de NATO waarvoor het een lange weg heeft moeten afleggen sinds 1990.

De Roemeense Luchtmacht, welke in het Roemeens wordt aangeduid als de Forţele Aeriene Române, is de luchtmacht tak van de Roemeense strijdkrachten. De Roemeense luchtmacht is tegenwoordig een moderne luchtmacht waarin de laatste jaren fors is geïnvesteerd. De Roemeense luchtmacht heeft een lange en rijke geschiedenis sinds zijn oprichting. Onder het communistische bewind van Gheorghe Gheorghiu-Dej en Nicolae Ceaușescu was de Roemeense luchtmacht een onderdeel van het Warschau Pact tijdens de Koude Oorlog. Sinds de val van de Sovjet-Unie in 1989 heeft de Roemeense luchtmacht een lange weg afgelegd naar de westerse wereld. Tegenwoordig is Roemenië een van NATO lidstaten en voert het zijn taken uit op een Europees internationaal platform. De luchtmacht van Roemenië vliegt op dit moment met de MiG-21 LanceR. Dit vliegtuig is het belangrijkste gevechtsvliegtuig dat het land op dit moment heeft. De MiG-21 zal in de toekomst vervangen worden door de F-16 Fighting Falcon. Naast de MiG-21 vliegen de trainingseenheden met de IAK-52, de IAR-316 Allouette III en de IAR-99 Soim. De transportcapaciteit wordt geleverd door de C-130 Hercules, de C-27 Spartan en de An-30 “Clank”. Tot slot bestaat de helikoptervloot uit de IAR-330L Puma voor SAR doeleinden en transport en de IAR-330M Socat als aanvalshelikopter. De belangrijkste taken van de Roemeense luchtmacht zijn het bewaken van het nationale luchtruim tegen ongewenste indringers en het controleren van de vliegbewegingen het luchtruim.

Roemenië was een van de eerste landen in de wereld die vliegtuigen ging gebruiken voor militaire doeleinden. In 1818, tijdens het bewind van John Caradja (de vorst van Walachije) werd een onbemande luchtballon opgelaten in Dealul Spirii in Boekarest. Op 7 juli 1874, vloog kolonel Nicolae Haralambie samen met Ion Ghica en een derde persoon over Boekarest in een waterstof ballon met de naam "Mihai Bravul". Op 20 november 1909, werd de vliegschool Chitila Piloting opgericht als een joint venture van

Mihail Cerchez. De vliegschool werd geopend op 9 juli 1910, toen de chef vlieginstructeur en directeur van de school René Guillemin crashte met een Farman III tweedekker van een hoogte van 40 meter tijdens een demonstratie vlucht. Guillemin werd opgevolgd door Michel Molla die de eerste vlucht over Boekarest maakte op 7 september 1910. Molla werd opgevolgd door twee anderen voordat de school gesloten werd aan het einde van 1912 als gevolg van financiële problemen. In november 1909, werd in opdracht van de Roemeense minister van Oorlog door Aurel Vlaicu het A. Vlaicu I vliegtuig gebouwd. Het toestel vloog bij de Boekarest Leger Arsenaal voor het eerst op 17 juni 1910. Op 28 september, tijdens een militaire oefening in de herfst, vloog Vlaicu vloog zijn vliegtuig van Slatina naar Piatra Olt om een boodschap af te leveren. Roemenië was hierdoor het tweede land na Frankrijk waar vliegtuigen voor militaire doeleinden werden ingezet.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog had Roemenië 322 vliegtuigen uit Frankrijk en Groot-Brittannië gekocht. Deze vliegtuigen waren van het type Nieuport 11 en 17 eenzits gevechtsvliegtuigen en Morane-Saulnier LA en Nieuport 12 tweezits gevechtsvlieg- tuigen. Ook werden er Caudron G.3, Henry Farman HF.20, Farman MF.11 en Farman F.40 & 46 artillerie, observatie en verkenningsvliegtuigen aangeschaft. De bommen- werpers die gekocht werden waren van het type Caudron G.4, Breguet-Michelin BLM en Voisin LA. Op 16 september 1916, werd door een Roemeense Farman F.40 een Duitse jager neergehaald in de buurt van Slobozia; dit was de eerste Roemeense luchtmacht overwinning in de geschiedenis. Tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog hadden de Roemeense piloten ongeveer 11.000 vlieguren gemaakt en ruim 750 missies gevlogen. Ondanks deze cijfers slaagde de luchtmacht er niet in om de slag om Arges te winnen in december 1916. Het gevolg hiervan was dat Roemenië bezet werd door de Duitsers tot aan de wapenstilstand van 6 december 1917. Tijdens het interbellum had de Roemenië na Polen de sterkste luchtmacht van alle landen van het toekomstige Warschaupact. Er werde veel vliegtuigen in Roemenie gebouwd, dit waren zowel militaire als burgervliegtuigen. De IAR-80 serie was een bijzonder vliegtuig, omdat het de eerste was met een versterkte romp en werd later gebruikt in grote aantallen aan het Oostfront.

De Roemeense luchtmacht werd gereorganiseerd gedurende een periode van 18 jaar. Meer dan 2000 militaire en civiele vliegtuigen werden gebouwd in Roemenië op basis van inheemse of in licentie verkregen ontwerpen. Tijdens het interbellum werden er ook veel vliegtuigen van Duitse makelij aangeschaft. Deze vliegtuigen waren gevechtsvliegtuigen van het type Messerschmitt Bf-109 en Heinkel He-112, bommenwerpers van het type Heinkel He-111 en Junkers Ju-88, duik bommenwerpers van het type Junkers Ju-87, transportvliegtuigen van het type Junkers Ju-52 en watervliegtuigen van het type Heinkel He-114. De Roemeense luchtmacht had 621 vliegtuigen toen het land als bondgenoot van nazi-Duitsland ten strijde trok tegen de Sovjet-Unie op 22 juni 1941. De Roemeense luchtmacht vloog honderden missies wat uiteindelijk resulteerde in het heroveren van de noordelijke provincies Bucovina en Basarabia dat door de Sovjet-Unie een jaar eerder bezet was. Tot aan de Odessa Oorlog behaalden de Roemeense vliegers ruim 661 luchtoverwinningen. De Roemenen speelden een belangrijke rol bij de gevechten in Stalingrad, de Krim, en de Oekraïense fronten. Tussen 1941 en 1944 behaalden Roemeense vliegtuigen ruim 2000 lucht overwinningen. Uiteindelijk zou Roemenië zich tegen de Duitsers keren toen in augustus 1944 koning Michael's staatsgreep plaatsvond. In deze periode werden de banden met de Sovjet-Unie aangehaald en werden de Duitsers uiteindelijk verslagen aan het Oostfront. Dit leidde het einde in van de Tweede Wereldoorlog.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden