Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Gevorderde Vliegeropleiding; Bacau, 15 september 2015

De Roemeense Luchtmacht, deel 4; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Nadat de vliegers hun initiële vliegeropleiding op Boboc hebben voltooid, zullen ze naar Bacau gaan voor de gevorderde operationele vliegeropleiding. De helikopter- piloten zullen hier leren vliegen op de IAR-330 Puma. De gevechtspiloten leren tactisch vliegen met de IAR-99 en later de MiG-21 bij de operationele eenheden.

Bacau is de Roemeense vliegbasis waar de gevorderde vliegeropleiding plaatsvind. Op deze vliegbasis worden de vliegers voorbereid op de MiG-21 LanceR. Bacau werd opgericht op 17 juni 1920 met het doel om de vliegopleiding te verbeteren. Pas vanaf 1968 zou de rol van de vliegbasis zich op de training gaan richten. Vanaf 25 augustus 1995 werd Bacau in de Roemeense structuur aangeduid als Baza 95 Aeriana Bacau. Als gevolg van een reorganisatieproces werd Bacau vanaf 1 mei 2001 tot en met 1 juli 2004 thuisbasis van het Centrul 95 Trecere pe Avioane Supersonice (95 centrum voor transitie naar supersonische vliegtuigen) voor de overgang naar supersonische vliegtuigen voor aspirant vliegers. Naast de trainingseenheid die met de MiG-21 LanceR B zou vliegen, stond er ook een operationele eenheid op de vliegbasis gestationeerd die met de MiG-21 LanceR A vloog. Ook werden op deze vliegbasis testen uitgevoerd met de MiG-21 LanceR door het bedrijf Aerostar dat op deze basis is gestationeerd. Tegenwoordig is de MiG-21 volledig uitgefaseerd op Bacau en vliegen er alleen nog maar IAR-99’s vanaf deze vliegbasis. De IAR-99C Soim’s vliegen op bij Bacau bij het Escadrila 951 Aviatia. De training op de MiG-21 wordt gedaan bij de operationele eenheden zelf op Campia-Turzii en Fetesti. Wel staat er op Bacau naast de IAR-99 ook het Escadrila 952 Elicoptere SOCAT gestationeerd op de basis. Deze eenheid vliegt met de IAR-330 Socat.

In 1975, begon het Aviation Institute (INCREST) in Boekarest met het ontwerp de eerste jet trainer zou worden die volledig ontworpen en gebouwd zou worden in Roemenië. Het toestel moest de Aero L-29 Delphin en de Aero L-39 Albatros vervangen bij de Roemeense luchtmacht. In 1979 werd er een go gegeven voor het project en werd er door IAR in Craiova het prototype van de IAR-99 gebouwd. De eerste IAR-99 vloog voor het eerst op 21 december 1985. In de periode van 1987 tot en met 1989 werden er 17 vliegtuigen geleverd aan de Roemeense luchtmacht.

Uiteindelijk zouden er 27 toestellen worden gebouwd waarvan twee prototypes. In 1990 zou de IAR-99 een grondige modernisering ondergaan. Het toestel werd gemoderniseerd door IAR in Craiova met de hulp van het in Texas gevestigde bedrijf Jaffe Aircraft Corporation. Er werden in eerste instantie twee toestellen opnieuw aangepast door het installeren van extra instrumenten en de toevoeging van Honeywell avionica. In 1992 werd nog een nieuw moderniseringsprogramma gestart in samenwerking met IAI Lahav uit Israël. De vleigtuigen werden met deze update naar de nieuwe IAR-109 Swift standaard gebracht. Met deze update moest het toestel ook geëxporteerd kunnen worden. Het vleigtuig werd op dat moment uitgerust met een HOTAS (Hands On Throttle And Stick) systeem. Beide cockpits ontvingen een groothoek Head Up Display (HUD) met een UFCP (UpFront Control Panel) in de voorste cockpit. Er werden twee toestellen gepresenteerd in 1993 op Le-Bourget, maar het project werd uiteindelijk een jaar later geannuleerd.

Na de succesvolle upgrade van de Roemeense MiG-21 vloot, besloot het Roemeense ministerie van defensie tot de aanschaf van IAR-99C Soim (valk) geavanceerd jet trainers. De toestellen werden net als de eerdere 17 vliegtuigen in Craiova gebouwd. Deze toestellen zouden dezelfde systemen gaan gebruiken die door Elbit Systems waren ingebouwd in de MiG-21 van de LanceR standaard. Het contract volgde op een eerdere order voor de upgrade van vier IAR-99 Standard vliegtuigen die werden omgebouwd tot een IAR-99C Soim. De eerste gemoderniseerde IAR-99C Soim was de 18e IAR-99 uit de standaard productie serie van deze van vliegtuigen. Dit toestel maakte zijn eerste vlucht op 22 mei 1997. Het eerste IAR-99C vliegtuig kwam in operationele dienst op Boboc voor de daar gevestigde vliegerschool op 25 oktober 1998. De IAR-99C wordt aangedreven door een enkele Turbomecanica/Rolls Royce Viper 632-41M turbinemotor. Het toestel heeft een tandem dual-control cockpit en is uitgerust met twee Martin Baker Mk 10 'zero-zero' schietstoelen. De cockpit is net als de MiG-21 voorzien van HOTAS controles en de voorste cockpit is voorzien van een multifunctionele display en een HUD met een upfront bedieningspaneel. De instructeur in de achterste cockpit is voorzien van twee CRT multifunctionele displays waarvan er een functioneert als instructeur controlepaneel.

Naast de trainingstaak kan de IAR-99C Soim ook worden ingezet als lichte aanvalsjager. Het toestel is in staat om diverse wapensystemen te dragen onder de romp en onder de vleugels. Voor de zelfbescherming in een vijandige omgeving is het toestel uitgerust met chaff en flare dispensers op de achterrand van de horizontale stabilisator. Voor het actief storen van vijandelijke apparatuur kan er een ECM (Electronic Counter Measures) pod worden bevestigd onder de romp. De IAR-99C heeft onder de vleugels in totaal vier ophangpunten voor een externe wapenlast van 250 kg per hardpoint. Bij de typische configuratie van de Soim hangt er onder de romp een GSH-23-twin loop gun pod met 200 23-mm patronen. Onder de centerline kan echter ook een laser designator pod (LDP), een ECM pod, een foto pod of een 225 liter brandstoftank worden bevestigd. De vleugel hardpoints kunnen bommen van 250 kg dragen of een bommenrack voor bommen van 50 kg per stuk. Ook kunnen er aan de binnenste pylonen vrije val bommen, lasergeleide bommen, infrarood-geleide bommen of 57-mm Raketten worden gedragen. Voor de zelfverdediging kan de IAR-99C worden uitgerust met luchtverdedigingsraketten op de buitenste pylonen. Deze raketten kunnen van het type Rafael Python 3, Vympel R-60 of ouder R-3S of R-13 air-to-air raketten zijn. De IAR-99 Standard en de IAR-99C Soim zullen naar verwachting nog vele jaren in gebruik blijven bij de Roemeense luchtmacht. Het toestel is echter nooit geëxporteerd naar andere landen en is dus uniek bij de Roemeense luchtmacht.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden