Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Initiële Vliegeropleiding; Boboc, 16 september 2015

De Roemeense Luchtmacht, deel 3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Initiële vliegeropleiding van de Roemeense luchtmacht vindt plaats op Boboc. Op deze vliegbasis ondergaan zowel de helikopterpiloten als de jachtvliegers hun initiële vliegeropleiding. Voor de training van de nieuwe vliegers wordt er gebruik gemaakt van de IAK-52, de IAR-316 Allouette III en de IAR-99 Soim.

Op de Roemeense vliegbasis Boboc is de initiële vliegeropleiding gevestigd. De vliegschool is genaamd naar Aurel Valicu. Deze man was een vliegtuigconstructeur en pionier in de tijd dat de luchtvaart nog in de kinderschoenen stond. Zijn naam wordt eervol gekoppeld aan de school, omdat hij belangrijke uitvindingen heeft gedaan voor de Roemeense luchtvaart. De Roemeense luchtmacht Combat Training School is verantwoordelijk voor de opleiding van al het personeel van de Roemeense luchtmacht. De Romanian Air Force Combat Training School is sinds 1 april 1912 de belangrijkste school van de luchtmacht. De school werd destijds opgericht op het vliegveld van Cotroceni. Op 4 september 1953 werd voor het eerst de naam van Aurel Valicu gekoppeld aan de school. De belangrijkste doelstellingen van de school is het opleiden van de vliegers. Deze training bestaat uit de initiële en geavanceerde vliegeropleiding. De geavanceerde opleiding wordt uitgevoerd op de vliegbasis Bacau. Studenten zullen ook de primaire branchetraining ondergaan op de “Henri Coanda” Air Force Academy. Ook worden trainingen en cursussen van personeel in actieve dienst op deze school aangeboden. Een belangrijk punt hierbij is het bijbrengen van de Engelse taal voor het luchtmacht personeel. Deze training bestaat vooral uit het bestuderen van de procedures en technologieën die door de NATO worden gebruikt.

De vliegschool op Boboc is opgebouwd uit drie elementen en een technische school. Op de technische school wordt voornamelijk onderhoudspersoneel voor de diverse vliegtuigtypen opgeleid. Deze opleiding is specifiek en is geen eenvoudige opleiding voor het toekomstige onderhoudspersoneel. De elementen van de vliegschool op Boboc zijn de radar operator opleiding, de luchtverdediging opleiding en de vlieger opleiding. De radarspecialisten opleiding bestaat voornamelijk uit het leren bedienen, het onderhouden en communiceren met het informatie systeem SMCIS. De radarsystemen die de Roemeense luchtmacht gebruikt zijn zowel van Russische als

van westerse afkomst. De radarsystemen die gebruikt worden zijn de VCSS, de CPADD-A3X en de EXRAD CPADD-A41X. Hiernaast zullen de studenten leren omgaan met de commando en controlesystemen ASOC en het opereren met radiolocatie systemen. Ook zullen ze leren hoer ze de GAP FILLER en de FPS-117 moeten onderhouden en bedienen. De laatste stap die men leert tijdens deze opleiding is een radar specialisatie training en een elektronische oorlogsvoering opleiding. De luchtverdediging opleiding bestaat uit het bedienen en het onderhouden van diverse luchtafweerinstallaties. Deze opleiding bevat elementen zoals het onderhouden van op de grond gestationeerde luchtafweerbatterijen. De operators worden getraind in het gebruik van deze luchtafweerinstallaties. Deze installaties kunnen kanonnen of raketten bevatten.

Het derde element van de academie op Boboc is de luchtvaartbranche. De aspecten die geleerd worden tijdens deze opleiding, zijn: initiële training voor vlieginstructeurs en vluchtdirectors, civiele luchtvaartregels, de forward air controller opleiding, de opleiding voor wapenspecialisten, initiële training voor materieel onderhoud, de luchtverkeersleiding opleiding, de survival en weerstandstraining en to slot de vliegeropleiding. Het grootste deel van de vliegeropleiding is gebaseerd op Boboc. Het geavanceerde deel van de training waarbij met de IAR-99 Soim wordt gevlogen is gebaseerd op Bacau. Wanneer de toekomstige vliegers aan hun opleiding beginnen op Boboc, zullen ze eerst alle theoretische trainingen moeten voltooien voordat ze beginnen met de initiële vliegopleiding. De eerste eenheid die op Boboc is gestationeerd is het Ecadrila 1 Aviatie. Deze eenheid vliegt met de IAK-52 en de IAR-316 Allouette III en is de eerste eenheid waarbij de aspirant vliegers werkelijk het luchtruim kiezen. De vliegers die met een vliegtuig zullen gaan opereren, worden initieel getraind met de IAK-52. De IAK-52 is sinds 1976 in dienst bij de Roemeense luchtmacht. Het ontwerp van deze kleine propellertrainers is van oorsprong afkomstig uit Rusland. De toestellen zijn in licentie gebouwd door IAR in Roemenië. Met de IAK-52 leren de studenten alle basisaspecten van het vliegen. De vliegtuigen zijn allemaal in een rood-wit-blauw kleurenschema gespoten en vliegen meestal vanaf de grasbaan op Boboc. Er zijn op dit moment nog twaalf van de oorspronkelijke 30 IAK-52’s in gebruik bij de luchtmacht.

Het tweede type dat vliegt bij het Ecadrila 1 Aviatie op Boboc is de IAR-316 Allouette III. Deze helikopter is onder licentie gebouwd in Roemenië en wordt gebruikt voor de initiële vliegopleiding van de helikopterpiloten. In totaal heeft de Roemeense luchtmacht ruim 110 Allouettes ontvangen sinds het begin van de jaren 70. Tegenwoordig wordt de Allouette III uitsluitend gebruikt voor de initiële vliegeropleiding voor helikopter vliegers. Er worden nog zeven helikopters gebruikt voor de opleiding van vliegers. De Allouettes hebben allemaal een bijzonder kleurenschema, want de helikopters zijn allemaal geel met groen gevlekt en hebben een blauwe onderkant. Op Boboc vliegen de Allouettes vanaf de helipads die naast de grasbaan van het vliegveld. De Antonov An-2 waarvan er nog acht in storage staan, zijn vanaf 2010 uitgefaseerd nadat er een fataal ongeluk mee was gebeurd. Deze opleiding wordt tegenwoordig met de komst van de C-27 Spartan uitgevoerd in Italië en op Otopeni. De tweede eenheid op Boboc is Ecadrila 2 Aviatie. Deze eenheid vliegt met de standaard uitvoering van de IAR-99. Bij deze eenheid krijgen de vliegers voor het eerst te maken met een fast jet. Er zouden op Boboc nog vijf toestellen van deze variant van de IAR-99 vliegen. De IAR-99 toestellen staan aan de zuidkant van Boboc gestationeerd. Dit deel van het vliegveld heeft een verharde startbaan en een platform waar de toestellen staan. Na de training op de IAR-99 gaan de vliegers verder op hetzelfde type op Bacau voor de gevorderde training.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden