Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Roemenië in de Koude Oorlog; Bucuresti, 18 september 2015

De Roemeense Luchtmacht, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens de Koude Oorlog was Roemenië een van de lidstaten van het Warschau Pact. Deze militaire organisatie was de tegenhanger van de Westerse NATO en bestond uit de Oost-Europese landen. Deze periode waren de hoogtijdagen voor de luchtmacht waarin er veel type vliegtuigen in actieve dienst waren.

Tijdens de Koude-Oorlog zou er veel veranderen in de structuur van de Roemeense luchtmacht. De gehele organisatie van de luchtmacht werd ingericht volgens de organisatie structuur van de Sovjet-Unie. In 1946, werd het voorvoegsel 'Koninklijk' geschrapt uit de naam van de luchtmacht en ontving de luchtmacht de naam “Fortele Aeriene ale Republicii Populeenre Romane” (luchtmacht van de Volksrepubliek Roemenië). Nieuwe Sovjet vliegtuigen zoals de Yakovlev Yak-18, de Polikarpov Po-2, de Lavochkin La-9, de Tupolev Tu-2, en de Ilyushin Il-10 werden in dienst genomen. Tussen 1951 en 1960 heeft de Roemeense luchtmacht zich versterkt tijdens een typische naoorlogse fase in Oost Europa. In 1951 werden er acht regimenten (Regimentul Aviatie de Vanatoare Reactie) opgericht onder het commando van in totaal drie divisies (Divizia Aviatie de Vanatoare Reactie). Deze divisies werden ondersteund door een aantal trainingsregimenten. Er werden 77 IAK-17’s en IAK-23s toegevoegd aan de luchtmacht inventaris en in 1952 arriveerde er ook nog eens 88 vliegtuigen in de vorm van de MiG-15, de MiG-15bis, de Avia S-102S (in Tsjechië gebouwde MiG-15s) en de MiG-17. De MiG-15 en MiG-17 waren op dat moment gevechtsvliegtuigen dat hun tijd ver vooruit waren. In 1955 zou Roemenië net als veel andere Oost Europese landen lid worden van het Warschaupact. In 1958 werd tijdens het bewind van Gheorghe Gheorghiu-Dej in overleg met de Russen besloten om de Sovjet troepen terug te trekken uit het land. Roemenië was een van de eerste landen die openlijk de Sovjet toepen de deur wees.

Wel bleef Roemenië een nauwe band houden met de Sovjet Unie. In 1956 werd in Roemenië de eerste helikoptereenheid opgericht. De eenheid zou gaan vliegen met een viertal Mil Mi-4 helikopters die uit de Sovjet-Unie kwamen. In 1958 werd het eerste supersonische gevechtsvliegtuig geleverd in de vorm van de MiG-19. De MiG-19 was het eerste tweemotorige toestel uit de MiG serie. De MiG-19 was het eerste Sovjet

gevechtsvliegtuig dat in staat was om op een horizontale vlucht supersonische snelheden te bereiken. Drie jaar later in februari 1962, werd een nieuw gevechts- vliegtuig toegevoegd aan de orbat van Roemenië. Het ging hier om de MiG-21 welke een van de meest effectieve gevechtsvliegtuigen van die tijd was. De MiG-21 was een concept dat nog nooit eerder was gebouwd en was in die tijd als zijn tegenstanders de baas in een luchtgevecht. De eerste MiG-21 variant die bij de Roemen in gebruik werd genomen was de MiG-21F-13. Het eerste MiG-21 squadron dat werd uitgerust was het 91 Fighter Aviation Regiment op de vliegbasis Deveselu. De MiG-21 zou in Roemenië het meest gebruikte gevechtsvliegtuig worden. Er werden later nog veel meer varianten aangeschaft zoals de MiG-21PF, MiG-21PFM, MiG-21UM, MiG-21M en MiG-21 MF. In 1962 werd naast de MiG-21 ook de in Polen gebouwde de PZL-Swidnik SM-2 in gebruik genomen. Deze helikopters zijn een in Polen gebouwde variant van de Mil Mi-1 en is een stuk groter dan zijn voorganger.

In de jaren 60 en 70 slaagde de Roemenen er in om hun nationale vliegtuigindustrie die sinds de Tweede Wereldoorlog niets meer voorstelde opnieuw te herstellen. Aan het begin van de jaren 70 zouden er naast de vliegtuigen uit de Sovjet-Unie ook vliegtuigen in dienst treden bij de Roemeense luchtmacht van Roemeense makelij. Een van de belangrijkste vliegtuigen die in dienst trad bij de luchtmacht was de IAR-93 die zijn eerst vlucht maakte op 31 oktober 1974. Het toestel was door IAR ontwikkeld in samenwerking met de Joegoslaven waar het toestel in dienst trad als de J-22 Orao. De ontwikkeling van dit toestel was een enorme stap voorwaarts voor de Roemeense luchtvaartindustrie. De IAR-93 was op dat moment de enige straaljager binnen het Warschau pact dat niet van Sovjet makelij was. De IAR-93 zou bij het 67 Fighter-Bomber Regiment Craiova en bij het 49 Fighter-Bomber regiment op Ianca de verouderde MiG-15’s en MiG-17’s gaan vervangen. Tussen 1971 en 1985 werden de prototypes van meer vliegtuigen die door de Roemeense luchtvaartindustrie waren ontwikkeld in gebruik genomen bij de luchtmacht. De helikoptervloot zou worden opgebouwd met helikopters die door IAR onder licentie waren gebouwd naar diverse Franse concepten. Deze helikopters waren de IAR-316 Allouette III en de IAR-330 Puma. Door de invoering van deze types zouden er in Roemenië weinig helikopters meer vliegen die van Russische makelij zijn. Ook werd de IAR-823 ontwikkeld voor trainingsdoeleinden. Dit toestel zou later bekend worden als de IAR-99 Soim.

Ook de vloot gevechtsvliegtuigen van Russische makelij werden gemoderniseerd. Naast de IAR vliegtuigen die in gebruik werden genomen, werden ook een twaalftal MiG-23 “Flogger” gevechtsvliegtuigen in gebruik genomen in de periode van juli tot september 1979. De MiG-23’s werden gestationeerd op Timisoara bij het 93 Fighter Regiment in het zuidwesten van het land waar ze de MiG-19 en de oudere generaties MiG-21’s vervingen. Er werden in totaal 46 MiG-23’s geleverd aan de Roemeense luchtmacht. Deze vloot bestond uit 36 MiG-23MF onderscheppingsjagers en 10 MiG-23UB trainers. De MiG-23 vloot zou na de val van het Sovjet-Unie in 1989 in gebruik blijven bij de Roemeense luchtmacht. Uiteindelijk werden de vliegtuigen in 2003 uitgefaseerd en werd Timisoara gesloten. Het laatste Sovjet gevechtsvliegtuig dat werd geleverd aan de Roemeense luchtmacht was de MiG-29 “Fulcrum”. De toestellen werden in de periode van 1989 en 1990 geleverd aan de Roemenen. Er werden 17 MiG-29A’s en 5 MiG-29UB’s geleverd. De eerste MiG-29’s werden slechts enkele dagen voor de val van Nicolae Ceaușescu en de Roemeense Revolutie geleverd. De MiG-29 werd gestationeerd op Mikhail-Kogelnichanu in het oosten van het land. De MiG-29 is tot nu toe het laatste vliegtuig van Russische makelij die geleverd is aan de Roemenen. Na de val van de Sovjet-Unie zou Roemenië zich volledig op het westen gaan richten. De MiG-29 heeft bij de Roemeense luchtmacht gevlogen tot 2003.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden