Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Roemeense Transportvloot; Bucuresti-Otopeni, 18 september 2015

De Roemeense Luchtmacht, deel 9; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Roemeense vliegbasis Otopeni is de thuisbasis van de transportvloot. Het grote werkpaard van deze vloot is de C-130 Hercules. Naast de Hercules beschikt de Roemeense luchtmacht ook over de C-27 Spartan. Deze kleine tactische transport- vliegtuigen nemen tegenwoordig het merendeel van de transporttaken op zich.

De thuisbasis van de Roemeense transportvloot is Baza 90 Transport Aerian Bucuresti-Otopeni. Deze vliegbasis is een onderdeel van de nationale luchthaven van Boekarest en is gelegen aan de zuidkant van het vliegveld. Op deze vliegbasis staan de C-130 Hercules, de C-27 Spartan en de An-30 Clank gestationeerd. De geschiedenis van het militaire gedeelte van deze luchthaven begon in 1949 toen de 49 Airlift Division werd opgericht. Er werd vanaf dat moment gevlogen met typen zoals de Li-2 “Cab”, de Il-14 “Crate” en de “Il-18 “Coot”. In 1971 werd een speciaal eskader gecreëerd dat in 1972 werd omgevormd tot de 50ste Airlift Wing van de 99 Airlift Division. Deze nieuwe eenheid zou gaan vliegen met de Il-18 “Coot”, de Il-62 “Classic”, de Boeing 707, de BAC 1-11, de An-2 “Colt”, de An-24 “Coke”, de An-26 “Curl” en de An-30 “Clank”. Na de Koude Oorlog werd als gevolg van organisatorische veranderingen, de 90 Airlift Base en de 76 Luchthaven technische groep opgericht in 1990. Na deze reorganisatie zou het 90 Transport Aerian gaan vliegen met de An-24 “Coke”, de An-26 “Curl”, de An-30 “Clank”, de IAR-330, de Mi-8 “Hip”, de Mi-17 “Hip” en de SA365 Panter gaan vliegen. In 1996 werd de naam van de eenheid veranderd in de Baza 90 Transport Aerian “Comandor Aviator Gheorghe Banciulescu”. Deze naam was gegeven ter ere van een beroemde Roemeense piloot die twee houten benen had en vloog met de SET-4 over een afstand van 9000 km over 15 Europese landen.

De Roemeense luchtmacht heeft op dit moment een vijftal C-130 Hercules transport- vliegtuigen in gebruik. De Hercules is het werkpaard van de Roemeense transportvloot zoals het dat is voor veel luchtmachten. In totaal heeft de luchtmacht een viertal C-130B’s en een enkele C-130H in gebruik. Roemenië was het eerste land uit het voormalige Warschaupact dat besloot tot de aanschaf van de Hercules. Op dit moment vliegen er nog drie van de vijf toestellen in operationele dienst. Twee C-130B varianten staan op Otopeni in storage. De Roemeense C-130 Herculessen vliegen bij het

Esc.901 Av. Transp. Strategic. De C-130B Herculessen zijn allen ex Amerikaanse toestellen. De eerste twee vliegtuigen werden op 23 oktober 1996 afgeleverd op Otopeni. De volgende twee toestellen werden op 16 februari 1997 geleverd aan de Roemenen. Met de ingebruikname van de Hercules wist Roemenië in een klap zijn transportcapaciteiten te verdubbelen. Nadat de Hercules in gebruik was genomen werd de stap naar integratie bij de NATO snel gemaakt. Al vanaf 2001 waren er plannen om met de transportvliegtuigen deel te nemen aan internationale operaties. De Hercules wordt vanaf 2002 veelvuldig ingezet in internationaal verband. In 2002 heeft Roemenië Ter ondersteuning van Operation Enduring Freedom (OEF) zijn C-130B Herculessen ter ondersteuning ingezet. De missie bestond uit het vervoeren van ruim 400 soldaten van een infanterie bataljon en een nucleaire, biologische en chemische oorlogsvoeringeenheid die gestationeerd op Kandahar in Afghanistan.

De Roemenen hebben aan het begin van 2005 de Hongaren gesteund met transport- capaciteit om een luchtbrug tussen Boedapest en Afghanistan te realiseren. De C-130 is tijdens deze missies veelvuldig ingezet. De Herculessen werden erg veel ingezet en daarom werd er besloten om een vijfde toestel aan te schaffen. Deze keer was het een toestel afkomstig uit de Italië en was van het type C-130H Hercules. Dit toestel werd aan de Roemenen geleverd op 14 februari 2007. Het toestel was door Lockheed Martin in de Verenigde Staten drastisch gemoderniseerd. Het personeel van de Roemeense luchtmacht werd naar de Verenigde Staten gestuurd om daar getraind te worden op de gemoderniseerde Hercules. Ook de vier oudere C-130B Herculessen werden drastisch gemoderniseerd. De toestellen werden allemaal op de laatste standaard gebracht waardoor ze weer jaren meekunnen bij de Roemeense transportvloot. De Herculessen zijn na deze update alle vijf op de C-130H Standaard. Het tweede type transportvliegtuig bij de Roemeense luchtmacht is de An-30 “Clank” en is in gebruik sinds 1976. De Roemenen hebben op dit moment nog twee van deze toestellen in gebruik van de oorspronkelijke drie toestellen. De An-30 is ingedeeld bij het Esc.902 Av. Tr. Oper. si Foto op Otopeni. De An-30 maakt niet veel vluchten meer en wordt alleen nog ingezet voor luchtfotografie. De An-30 is uiterst geschikt voor luchtfotografie omdat de cockpit van het toestel helemaal van glas is. De vliegtuigen worden door de luchtmacht ingezet voor het maken van kaarten en het fotograferen van installaties vanuit de lucht.

Het nieuwste transportvliegtuig dat bij de Roemen in gebruik is, is de Alenia C-27J Spartan. De C-27J Spartan is een vliegtuig dat is ontworpen en gebouwd door Alenia Aeronautica voor inzet als tactisch transportvliegtuig. De C-27J is een opmerkelijk toestel in zijn soort, omdat het een superieure capaciteit heeft en in staat is om moeilijke tactische manoeuvres uit te voeren. Het toestel is ontworpen om tactische missies uit te voeren tijdens vredesoperaties en humanitaire missies en is onder alle weersomstandigheden inzetbaar. Net als de An-30 vliegt de C-27 Spartan bij het Esc.902 Av. Tr. Oper. si Foto op Otopeni. De Roemeense regering besloot in 2007 om de Spartan te kopen om de verouderde An-26 vloot te vervangen. Het toestel moest er ook voor zorgen dat de transportcapaciteit van het land zou voldoen aan de NATO standaard. Er zouden in totaal zeven Spartans worden aangeschaft. Het eerste toestel van deze serie werd geleverd aan de Roemeense luchtmacht op Otopeni op 12 april 2010. Het laatste toestel werd aan de Roemenen overgedragen op 12 januari 2014 toen deze Spartan arriveerde op zijn thuisbasis Otopeni. Sinds de ingebruikname van de Spartan, heeft het toestel al meteen operationele missies gevlogen naar onder andere Afghanistan. Sinds de introductie heeft de C-27 vloot al meer dan 3500 vlieguren gemaakt voor de Roemeense luchtmacht.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden