Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

58000 Vlieguren en 3185 Scrambles; Koksijde, 2 maart 2016

58000 Vlieguren Sea-King, deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Ruim 40 jaar geleden op 8 november 1976, arriveerden de vijf Sea-King helikopters voor de Belgische Luchtmacht op de vliegbasis Koksijde. De helikopters werden tijdens de overdracht van de Engelse autoriteiten naar de Belgen overgevlogen van het Engelse RNAS Culdrose naar Koksijde in België.

Kolonel vlieger Georges Franchomme is tegenwoordig de korpscommandant van het 1 Wing op Beauvechain en herinnerd zich zijn tijd op de Sea-King nog als de dag van vandaag. Hij startte zijn carrière in 1997 als piloot op de Sea-King en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld van vlieger tot operatie officier tot CO (Commanding Officer) van het 40 smaldeel tot aan zijn huidige functie toe. De formatie van vijf Sea-King helikopters wordt door Franchomme liefkozend aangeduid als de pokerformatie. In oktober 2014 is er met deze mensen nog een groot feest gehouden ter ere van het 40 jarige bestaan van het 40 smaldeel dat tijdens zijn oprichting een afscheiding was van het 15 Wing. Dit jaar is het de bedoeling dat deze mensen en alle andere oud gedienden weer in een reünie worden samengebracht tijdens de SAR meet. De SAR meet zal in de week van 10 tot 14 oktober 2016 worden georganiseerd ter ere van het 40 jarige dienstverband van de Sea-King en het 45 jarige dienstverband van de Allouette III. Op 12 oktober zal de reünie van alle oudgedienden plaatsvinden ter ere van de jubileums van de beide helikoptertypen. Franchomme zegt dat het een unieke situatie is die tekenend is voor de reddingseenheid van de Luchtcomponent dat er gestart is met vijf helikopters en dat er nu jaren later geen enkele verloren is gegaan.

Het is volgens Franchomme onmogelijk om alle belangrijke feiten op te noemen waar de Sea-Kings in al die jaren bij betrokken waren. Het waren aldus Franchomme simpelweg teveel scrambles die hij heeft meegemaakt met behulp van deze helikopter. De scramble die hem persoonlijk het meeste is bijgebleven is dat ze moesten uitrukken om drie vermiste duikers (twee mannen en een vrouw) op te sporen. Deze mensen gingen wrakduiken in de Noordzee terwijl het weer nogal onstuimig was waarbij een vierde persoon op de boot achterbleef. De duikers hadden geen koord gespannen van het wrak naar de boot en zijn hierdoor door de sterke stroming op de bodem afgedwaald van het wrak. Toen zij boven kwamen waren ze zo ver weg van de

boot dat ze geen contact meer konden leggen met de vierde persoon. Na enkele uren heeft de vierde persoon met de radio de MRCC in Oostende gecontacteerd om een noodoproep af te geven. De Sea-King die arriveerde heeft een duiker laten zoeken, maar vond rondom het scheepswrak niemand. Er is toen besloten om een tweede Sea-King mee te laten zoeken. Er werd een zoekpatroon gevlogen waarbij berekend was door de operator in de Sea-King waar ze eventueel in twee uur tijd door de stroming heen zouden kunnen zijn gevoerd. De tweede Sea-King waar Franchomme de piloot van was had binnen vijf minuten deze duikers gesignaleerd en gered.

Majoor Vlieger Peter Vandenbroucke was de commandant van het 40 smaldeel. De vijf Belgische Sea-Kings hebben in de laatste 40 jaar gezamenlijk meer dan 58000 uren gevlogen. Om exact te zijn staat de teller op het moment van de briefing op 58012 uren. Van de oorspronkelijke vijf helikopters zijn er op dit moment nog drie in operationeel gebruik bij het 40 smaldeel. De eerste helikopter met registratie RS01 heeft 10585 uren gevlogen in dienst van de Belgische Luchtcomponent. Deze helikopter is sinds 17 december 2008 uitgefaseerd. Het toestel staat nu in het Luchtvaartmuseum in Brussel. Het toestel is daar vliegend aangekomen toen het aan de collectie van het museum werd toegevoegd. De landing van de Sea-King vond plaats op het plein voor het museum midden in het centrum van Brussel. De RS02 is op dit moment nog steeds operationeel bij het 40 smaldeel en heeft met exact 12000 vlieguren de meeste tijd op de teller staan van alle Belgische Sea-Kings. Het derde toestel de RS03 heeft in totaal 11851 vlieguren op de teller staan. Deze helikopter is op 29 augustus 2013 uit dienst genomen en staat op dit moment in storage op Koksijde in de maintenance hangaar. De RS03 is op deze locatie in een cocon geplaatst om het toestel te beschermen tegen de elementen. De RS04 heeft op dit moment ruim 11950 vlieguren gemaakt voor de luchtmacht. De laatste helikopter die nog in operationele dienst is, is de RS05. Deze helikopter is de welbekende zwarte Sea-King die op vele airshows te zien is geweest. Op dit moment heeft de zwarte Sea-King nog de markings van 25 jaar Sea-King op de staart staan. De RS05 heeft op dit moment 11623 vlieguren op de klok staan.

Voor een relatief klein land met een relatief korte kustlijn, ontvangt het 40 smaldeel best veel scrambles op jaarbasis. Landen zoals Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben allemaal een lange kustlijn. Volgens Vandenbroucke vliegen de Britten ruim 12000 scrambles per jaar. Wanneer men een vergelijking maakt met de UK waar men tien SAR stations heeft, heeft het Belgische 40 smaldeel het drukker, omdat er meer schepen langs de Belgische kust varen dan langs de kust van Schotland bijvoorbeeld. Door de jaren heen heeft de Sea-King 3185 scrambles gehad. Deze scrambles zijn als volgt gevlogen door de verschillende toestellen: 523 door de RS01, 694 keer door de RS02, 618 keer door de RS03, 680 keer door de RS04 en tot slot 670 keer door de RS05. Er werden in totaal 1712 mensen uit het water of vanaf boten gelift met de hoist of vervoerd naar ziekenhuizen. Ruim 75% van alle scrambles vonden plaats boven de zee, deze worden aangeduid als de SAMAR (Scramble Maritime). In totaal is ongeveer 12% van de reddingen verricht boven land wat wordt aangeduid als SATER (Scramble Terre). Deze bevatten ook de militaire reddingen zoals het recoveren van F-16 piloten die hun schietstoel hebben moeten gebruiken of vliegtuigen die een crashlanding hebben gemaakt. Net als de SATER bevat ook de Medevac (Medical Evacuation) ongeveer 12% van de scrambles. De Medevac taak bestaat niet alleen uit het vervoeren van personen van het ene naar het andere ziekenhuis of vanuit een crashsite naar een ziekenhuis, maar ook het vervoeren van organen die snel naar een ziekenhuis moeten worden gevlogen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden