Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Kunst van Nachtfotografie; Beauvechain, 5 april 2016

Belgian Air Force Sunset Shoot 2016; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

In de avond van 5 april 2016, organiseerde de Belgische Luchtmacht in samenwerking met het 1 Wing op Beauvechain hun eerste Sunset Shoot. Tijdens deze shoot kreeg een groep van ruim 400 fotografen de kans om de vliegtuigen en helikopters van de Belgen tijdens zonsondergang en in het donker te fotograferen.

Nachtfotografie is een van de meest opwindende vormen van fotografie. De Sunset Shoot op Beauvechain was een gelegenheid waar alle geleerde lessen in de praktijk konden worden gebracht door de aanwezige fotografen. Nachtfotografie is leuk, maar ook een van de moeilijkste vormen van fotografie. Er zijn namelijk behoorlijk wat aspecten waar men rekening mee moet houden. De belangrijkste is het stabiel en trillingvrij houden van je opstelling. Nachtfotografie is en blijft een tak van sport die behendigheid en beheersing van de camera vereist. Voordat je aan de slag gaat met nachtfotografie is het belangrijk om je camera van te voren juist in te stellen. De belangrijkste keuze die je kunt maken is het fotograferen in RAW formaat. Fotograferen in RAW is altijd de standaard, maar bij nachtfotografie is het echt een must. ’s Nachts is vaak het enige licht dat beschikbaar is de reflectie van de maan of kunstlicht van lampen. Vooral het aanwezige kunstlicht is een grote factor in de belichting. Lampen hebben allemaal hun eigen kleur karakteristieken en hebben daarom een grote invloed op de witbalans. In de meeste gevallen zal de Auto White Balance setting van de camera niet de werkelijkheid weergeven in het eindresultaat. Het is echter wel aan te raden om in deze stand te blijven fotograferen, want je weet niet hoe het licht van het vliegtuig dat later voor je lens gaat verschijnen zich zal uiten in de witbalans berekening.

Naast de kleurinstellingen is ook het onder controle houden van ruis een hele belangrijke factor. Men werkt bij nachtfotografie nou eenmaal in het donker met erg lange sluitertijden. Het is dus niet verwonderlijk dat er zonder maatregelen ruis zal optreden in de foto’s. Probeer de ISO altijd zo laag mogelijk te houden. Een lage ISO is vergelijkbaar met een film met een fijne korrel en heeft een langere belichting nodig. Het nadeel is dat de sluitertijden langer worden. Door de sensor van de camera wordt ruis als eerste zichtbaar in de donkere partijen van de foto en die zijn er nu eenmaal

veel bij nachtfoto’s. Ook helpt het onder deze omstandigheden als je met een full frame camera werkt. De sensor van een full frame is veel minder gevoelig voor ruis dan die van een camera met cropfactor. Wanneer je fotografeert met een extreem lange sluitertijd van meer dan een minuut, moet je ervoor zorgen dat de ruisonderdrukking aan staat op de camera. Zelfs met een lage ISO setting ontstaat er met een extreem lange sluitertijd ontzettend veel ruis en ontstaan er soms zelfs dode pixels (dit zijn pixels in één kleur). Wanneer de ruisonderdrukking aanstaat wordt er nadat er een foto is gemaakt met de hele lange sluitertijd nog een foto gemaakt meteen na de originele afbeelding. Deze foto wordt door de camera software vergeleken met de eerste foto. Op de plaatsen waar de verschillen zijn, zit ruis die vervolgens digitaal wordt gecorrigeerd.

Het allerbelangrijkste instrument voor een serie goede nachtfoto’s is een degelijk statief. Hoe stabieler het statief is hoe beter de resultaten zullen worden. Een stabiele ondergrond is erg belangrijk door de soms erg lange sluitertijden tijdens een opname. Zorg ervoor dat het statief dat gebruikt wordt stevig en stabiel op de grond staat. Als het statief een kleine minimale beweging kan maken is dit al funest voor de nachtopnamen. Wanneer er geen zwaar statief beschikbaar is of een situatie ontstaat waarin het statief niet lekker kan staan, is het mogelijk om iets zwaars zoals je tas bijvoorbeeld onder het statief te hangen. Als je dit niet doet en je hebt een lichter statief, dan gaat de gehele opstelling trillen door de wind die tegen je lens aanwaait. Stabiliteit is dus de belangrijkste voorwaarde voor een goede nachtfoto. Om de trilling van de camera nog meer te reduceren is het aan te raden om de spiegel van de camera preventief op te klappen. De spiegel produceert dusdanig veel trilling in de camera dat de foto’s waardeloos zijn als je dit niet doet. De gemakkelijkste manier om te fotograferen met een opgeklapte spiegel is de live view functie. De zoeker wordt dan uitgeschakeld en het beeld dat je gaat vastleggen verschijnt op het schermpje aan de achterkant van de camera. De camera klapt de spiegel dan automatisch op omdat de live view functie deze niet nodig heeft, sterker nog de spiegel zit in de weg.

Scherpstellen van een vliegtuig voor je lens kan op twee manieren. Wanneer je met live view werkt, dan doet de autofocus het meestal prima als je even op verlichtte delen van het vliegtuig richt met de centrumspot. Wanneer je ervoor kiest om met de zoeker te fotograferen is het verstandig om de focus handmatig te doen. De autofo- cussensor van je zoeker krijgt ’s nachts te weinig licht om voldoende betrouwbaar te kunnen functioneren. Wanneer je een lens gebruikt met beeldstabilisatie is het raadzaam om die uit te zetten wanneer je de camera op een statief hebt staan. Als de camera op het statief staat, zal het objectief nog steeds proberen om lichte trillingen te corrigeren, ondanks dat deze er nu vanwege het statief niet zijn. Dit resulteert dan vaak in onscherpe foto’s omdat het objectief aan het over-corrigeren is. Het indrukken van de ontspanknop met de vinger levert net als de opklappende spiegel ook te veel trilling op. Om dit te voorkomen kan men een afstandsbediening gebruiken. De goedkoopste manier is het gebruik van de zelfontspanner van de camera. Zodra de knop indrukt wordt, gaat er een timer lopen en pas na een aantal seconden zal de sensor van de camera beginnen met de opname. Alle trilling die is veroorzaakt is dan weer weg waardoor de foto scherp is. De enige factoren die nu nog je foto kunnen verprutsen is dat het vliegtuig vertrekt voordat de belichting voltooid is. Dit heb je echter niet zelf in de hand dus daar moet je mee leren leven. Tijdens de Sunset Shoot op Beauvechain kregen de aanwezige fotografen de mogelijkheid om onder andere een vertrekkende NH90 en een Hercules te fotograferen.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter