Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het Politie Luchtsteundetachement; Brussel-Melsbroek, 12 mei 2016

De Federale Politiediensten; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Directie Luchtsteun van de Belgische politie biedt de federale en lokale politie diensten gespecialiseerde steun aan vanuit de lucht waardoor de politie op de grond efficiënter kan werken. De vliegtuigen en helikopters van deze gespecialiseerde politie eenheid staan gestationeerd op de luchthaven van Zaventem.

Iedereen kent in België de witte helikopters van de Federale Politiediensten. De helikopters zijn een onderdeel van het luchtsteundetachement van de Federale Politie. De luchtsteuneenheid is in Brussel gestationeerd op het militaire deel (Melsbroek) van de luchthaven Zaventem. De eenheid zit gestationeerd in een grote hangaar naast de transportvloot van het 15 Wing van de Belgische Luchtcomponent. De helikopters en vliegtuigen van het luchtsteundetachement kunnen worden ingezet ter ondersteuning van de Federale Politie en de Lokale Politie in België. In de meeste gevallen zijn het de lokale politie korpsen die de inzet van de helikopters aanvragen. Het luchtsteun- detachement is geen eenheid die het politiewerk zelf zal uitvoeren. Omdat het luchtsteundetachement van de politie maar een kleine eenheid is, zullen de aanvragen van luchtsteun worden beoordeeld door nationale coördinator. Er zijn veel situaties te bedenken waarbij de helikopters ingezet kunnen worden. De nationale coördinator zorgt ervoor dat de eenheden maximaal efficiënt ingezet kunnen worden.

De luchtsteuneenheid heeft zich gespecialiseerd in het verzamelen van informatie ter ondersteuning van de eenheden op de grond. Een van de belangrijkste taken waarbij de observatiehelikopters worden ingezet is tijdens onoverzichtelijke situaties zoals tijdens files, kettingbotsingen, vliegtuigcrashes en massabijeenkomsten zoals festivals en sportwedstrijden. Naast deze taak kan de eenheid ook worden ingezet voor het opsporen van vermiste of gezochte personen en het vinden van vermiste of gestolen voorwerpen. De derde taak van de luchtsteuneenheid is het verlenen van ondersteuning bij achtervolgingen. De eenheid kan vluchtende auto’s vanuit de lucht eenvoudig en veilig volgen. Met de verzamelde informatie in de lucht kunnen de eenheden op de grond de auto of verdachte persoon tot stoppen dwingen en aanhouden. De vierde taak van de eenheid is het opsporen en vaststellen van inbraak bij bedrijven, het detecteren van illegale lozingen en storten van afval en illegale

drugslaboratoriums identificeren. Ook kan de luchtsteuneenheid worden ingezet voor het beschermen van belangrijke personen of goederen die vervoerd worden op de grond zoals geldtransporten. Een taak van een heel ander kaliber is het verlenen van steun bij gespecialiseerde interventies van anti terreureenheden en arrestatie teams. De helikopters kunnen worden ingezet om deze gespecialiseerde eenheden af te zetten op specifieke locaties zoals op daken van gebouwen. Ook kunnen de helikopters worden ingezet voor het bewaren van het overzicht tijdens deze missies.

De luchtsteuneenheid van de Federale Politie werd in 1953 opgericht in samenwerking met eenheden van het Licht Vliegwezen van de Landmacht. Door de jaren heen werden verschillende typen zoals de Allouette II, de SA330 Puma en de Britten Norman Islander gebruikt voor de politietaken. Vanaf 1993 is het Luchtsteun Detachement een volwaardig onderdeel van de Rijkswacht. De eenheid wordt vanaf dat moment gestationeerd op zijn huidige locatie op Brussel Zaventem. Tijdens deze transformatie werd er een Cessna Ce182Q observatievliegtuig aangeschaft met de registratie G-01. Later werden er ook drie Cessna Ce182R observatievliegtuigen aangeschaft met de registraties G-02, G-03 en G-04. Het grote voordeel van deze Cessna’s is dat deze vliegtuigen ’s nachts en onder slechte weersomstandigheden prima ingezet kunnen worden. De Cessna kan alleen worden gebruikt voor visuele waarnemingen vanuit de lucht. Het toestel heeft in tegenstelling tot de helikopters geen sensoren aan boord. In 2003 komen er twee agenten van de luchtsteuneenheid om bij een crash met de G-03. Tijdens de landing komt het toestel naast de baan terecht waardoor het toestel is verongelukt. De eerste MD900 wordt in 1997 in dienst genomen bij de eenheid, deze helikopter is geregistreerd als de G-10. De MD900 is een notar helikopter, wat betekend dat het toestel geen staatrotor heeft. Het is tevens ook de eerste helikopter van de luchtsteuneenheid die is uitgerust met een geavanceerd camerasysteem. Tijdens het voetbaltoernooi Euro 2000 werd de meerwaarde van deze helikopter aangetoond tijdens de inzet rondom de wedstrijden. Al snel werd besloten om nog eens twee van deze helikopters aan te schaffen die geregistreerd werden als de G-11 en de G12.

De MD900 bleek een uiterst belangrijke helikopter te zijn voor het luchtsteun- detachement. In 2010 werd daarom besloten om een vierde toestel aan te schaffen van het type MD902, dit toestel werd geregistreerd als de G-16. In tegenstelling tot de overige helikopters is het vierde toestel niet wit maar zwart van kleur. De overige drie helikopters G-10, G-11 en G-12 kregen na de aanschaf van het vierde toestel een drastische Mid Life Update. De helikopters zijn in staat om personen te winchen waardoor ze kunnen worden ingezet bij speciale operaties en reddingsacties. De laatste twee helikopters die in dienst zijn bij de luchtsteuneenheid van de politie zijn de twee MD520N helikopters. Deze twee toestellen werden in 1999 aangeschaft ter vervanging van de verouderde Allouette II. Ook de MD520N is net als de MD900 een notar helikopter. Het toestel is vergeleken met de MD900 een stuk kleiner. De MD520 is de notar versie van de beroemde Hughes 500 Defender die bij verschillende krijgsmachten in de wereld in gebruik is als de OT-6 Cayuse. Het grote voordeel van notar helikopters is eht feit dat ze erg stil zijn waardoor ze ideaal zijn voor inzet door de politie. Daarnaast produceren de helikopter ook geen geluidsoverlast boven stedelijk gebied bij politieacties. Aan het einde van 2015 neemt het Luchtsteun- detachement de eerste politiedrone in gebruik. Twee vliegers zijn getraind om dit toestel in te zetten voor het ondersteunende politiewerk. Het toestel zal vooral ingezet gaan worden voor fotoverkenning en ondersteuning van de verkeerspolitie en zoeken naar personen. De politie is met de huidige vloot hierdoor gereed voor de toekomst.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden