Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Drie Esquadrons van Ala 15; Zaragoza, 20 mei 2016

Tradities en Gewoonten van de Eenheden; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Het Spaanse Ala 15 is sinds 2008 is een volwaardig lid van de NATO Tiger Association. Ala 15 neemt om deze reden dan ook jaarlijks deel aan de NATO Tiger Meet en oefent hierdoor veel met de Europese partners. De eenheid heeft ook een opleidingstaak voor de voortgezette opleiding van nieuwe vliegers op de EF-18 Hornet.

Ala 15 is in Spanje met drie squadron de grootste F-18 eenheid van de Spaanse Luchtmacht. Na de oprichting van Ala 15 op 16 december 1985, werden de drie eenheden die in de jaren volgden een voor een opgericht. De drie eenheden die bij Ala 15 horen, zijn: het 151 Esquadron dat wordt aangeduid als Toro (Stier), het 152 Esquadron dat wordt aangeduid als Mars en het 153 Esquadron dat wordt aangeduid als Ebro (is een Spaanse rivier). Ala 15 is sinds 2006 een lid van de NATO Tiger Association. Tijdens de Tiger Meet van 2006 op Albacete, zou de eenheid voor het eerst deelnemen aan de Tiger Meet. De eenheid werd op dat moment een kandidaat lid. Pas vanaf de Tiger Meet van 2008 die aangeduid werd als Ocean Tiger op het Franse Ladivisiau, werd Ala 15 een volwaardig lid van de NATO Tigers. De reden waarom Ala 15 een lid wilde worden van de NATO Tigers was dat de nieuwe commandant van Ala 15 afkomstig was van Ala 41 welke ook een tijger eenheid was. Ala 15 zou de tradities van het opgeheven Ala 41 op deze manier uiteindelijk voortzetten. In het embleem van Ala 15 staat een tijger afgebeeld in een witte cirkel die met zijn klauwen naar voren in de aanval gaat. De eenheid heeft als slogan “Quien Ose Paga” wat staat voor “Wie Durft Betaald”. Deze slogan staat voor het lef wat de eenheid toont wanneer zij ten strijde trekken.

Het eerste squadron dat is ingedeeld bij Ala 15 is het 151 Esquadron. Deze eenheid wordt ook aangeduid als Toro (Stier). De eenheid werd in 1986 als eerste eenheid binnen Ala 15 opgericht onder de naam Ebro. In 1990 kreeg de eenheid de bijnaam Toro nadat de vliegers van de eenheid een bijbehorende batch hadden ontworpen. De naam Ebro die kwam te vervallen is later bij de oprichting van het 153 Esquadron opnieuw geïntroduceerd. In eerste instantie had Ala 15 de batch van de sabeltandtijger geërfd van het verwante Ala 41. Het 151 Esquadron droeg de batch van de sabeltand- tijger bij zijn oprichting zoals die nu in de batch van Ala 15 zichtbaar is. Uiteindelijk zou

deze tijger vanaf 1995 symbool staan voor Ala 15 in zijn geheel en niet alleen voor het 151 Esquadron. Tegenwoordig bestaat het embleem van het 151 Esquadron uit een stier in de aanvalshouding. De spreuk van het esquadron is “Cara A Cara” en betekend “Face to Face”. Het trotseren van de stier staat voor het karakter van de dappere gevechtspiloot. Met de term Face to Face willen de vliegers aangeven dat ze gespecialiseerd zijn in de luchtverdedigingstaak en dat ze hun mannetje staan in een tegen een gevechten met de EF-18 Hornet. Het 151 Escadron werd in eerste instantie opgericht om de nieuwe F-18’s vanuit Amerika naar de Canarische Eilanden te vliegen. Later werd pas besloten om Ala 15 op Zaragoza te stationeren waar het tegenwoordig nog steeds is gebaseerd. De naam Toro wordt vanaf 16 november 1995 ook onofficieel gebruikt als tactical callsign voor de vluchten van de eenheid tijdens een grote oefening. Pas na de oefening werd de term Toro officieel erkend door de Spaanse luchtmacht leiding.

Het tweede squadron dat deel uitmaakt van Ala 15 is het 152 Esquadron. Deze eenheid werd opgericht in juni 1988 als het tweede F-18 squadron van Ala 15. Deze eenheid zou net als Esquadron 151 een volledig operationeel inzetbare gevechtseenheid worden. Al snel werd voor het radioverkeer van de eenheid de term “Mars” als tactical gekozen voor deze eenheid. De meerderheid van de vliegers vond de naam Mars het beste passen bij de eenheid. Het embleem van de eenheid werd ontworpen in 1990. Een Romeinse strijder werd in het embleem afgebeeld met een bliksemschicht in zijn rechter arm. In de linkerarm heeft de strijden een schild vast waarop de tijger van Ala 15 is afgebeeld. De bliksemschicht staat voor de offensieve slagkracht van de eenheid terwijl het schild staat voor de verdediging van het Spaanse luchtruim. Op de achtergrond staat de rode planeet Mars afgebeeld met op de achtergrond de interstellaire ruimte. De Romeinse strijder is geplaatst tussen de hemel en de planeet wat het terrein van opereren aangeeft van het 152 Esquadron. Op de rand van het embleem is de term “Mars Vigila” te lezen. Vrij vertaalt betekend dit “Mars Observeert”. Deze term stond in de tijd van het Romeinse Rijk voor het aanroepen van de god mars wanneer men ten strijde trok met het leger. Men geloofde dat Mars tijdens de strijd zou waken over het welzijn van de soldaten zodat de aankomende slag gewonnen zou worden.

De derde en laatste eenheid binnen Ala 15 is het 153 Esquadron. Het squadron werd in 1995 opgericht als een afscheiding van het 151 Esquadron. Er werd besloten om een eenheid op vliegbasis Zaragoza te creëren voor de opleiding van alle piloten C.15 in Spanje. De nieuwe eenheid nam tevens ook de tradities van het 151 Esquadron over nadat deze eenheid verder zou gaan onder de naam Toro. Het 153 Esquadron zou onder de naam Ebro worden opgericht. De Ebro is een grote rivier die door het noordoosten van het land stroomt. De Ebro ontspringt in het Cantabrisch Gebergte en stroomt via Zaragoza naar de Middellandse Zee bij Tortosa. In eerste instantie heeft de eenheid de badge van de sabeltandtijger net zoals het 151 Esquadron in zijn begindagen had. Later zou de eenheid een batch krijgen waarin een grote vogel voor een kleine vogel zorgt. Deze batch symboliseert de trainingstaak van de eenheid. Het 153 esquadron is namelijk de opleiding eenheid voor de Spaanse EF-18 vliegers. Het embleem van deze eenheid is afkomstig uit de tijd van de Spaanse Burgeroorlog. De naam van het 153 Esquadron is “No Semos Naide” wat staat voor “Gebouwd uit het Niets”. De training die de vliegers ontvangen bij het 153 Esquadron is de operationele conversie training op de Hornet. De vliegers die klaar zijn met deze opleiding, zijn getraind tot de standaard LCR (Limited Combat Ready). De full Combat Ready status zullen de vliegers trainen bij de operationele eenheden.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden