Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

30 Jaar Gilze-Rijen Aviation Society; Gilze-Rijen, 7 september 2016

Het 30 Jarige Jubileum van de GRAS; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

In 30 jaar tijd is de Gilze-Rijen Aviation Society uitgegroeid tot een van de grootste spottersverenigingen van Nederland. Het is tevens ook de enige vereniging die het voor elkaar krijgt om een spottersdag zoals deze te organiseren. Voor alle vrijwilligers zat er natuurlijk een hoop vrije tijd in de organisatie van deze dag.

Op woensdag 7 september, vond de spottersdag plaats die door de Gilze-Rijen Aviation Society (GRAS) werd georganiseerd in samenwerking met het Defensie Helikopter Commando (DHC). De spottersdag werd georganiseerd in het kader van het 30 jarige jubileum van de GRAS. In 1986 werd de Gilze-Rijen Aviation Society officieel opgericht door een groep mensen uit de buurt van de basis. In het begin was deze groep meer een vriendenclub dan een spottersvereniging. Vanaf maart 1988 startte de groep met het uitgeven van een eerste nieuwsbrief. Dit sloeg goed aan bij mensen uit de omgeving, want vanaf april 1988 verscheen het eerste deel van het blad “Runway 28”. De naam van dit blad was simpel te verklaren, want de startbaan op Gilze-Rijen is de Runway 28. Deze locatie is ondertussen een van de meest bekende spots in Nederland om te fotograferen. Het blad is een succes en al snel begint de groep uit te groeien tot een vereniging. Helaas werd begin jaren 90 het uitgeven van het blad gestaakt. Dit zou echter niet van lange duur zijn, want vanaf 1994 werd het werk door een nieuwe groep enthousiaste mensen voortgezet. Deze doorstart heeft uiteindelijk geleid tot de vereniging die de GRAS hedendaags is. Het blad de Take-Off is ondertussen een bekende verschijning geworden onder de leden van de vereniging. De organisatie van de spottersdag rondom dit jubileum werd door een aantal betrokken vrijwilligers bij de GRAS opgepakt. De Koninklijke Luchtmacht zou tijdens deze dag faciliteren door Gilze-Rijen beschikbaar te stellen voor deze spotterdag.

Na een periode van ruim 3 maanden voorbereiden, zouden op dinsdag 6 september de eerste deelnemers binnenkomen. Het betrof hier twee helikopters van de Franse Landmacht (ALAT) in de vorm van een SA341 Gazelle en een SA330 Puma. Beide helikopters waren afkomstig van de noord Franse vliegbasis Etain-Rouvres waar de toestellen vliegen bij het 3RHC. Beide helikopters arriveerden aan het einde van de middag. Op woensdag 7 september begon het verzamelen van de spotters al in de

ochtend. Er werd vandaag gevlogen via de baan 10 aan de kant van Molenschot. De weg langs deze landing is aan de smalle kant, en het was daarom niet verwonderlijk dat het er meteen erg vol stond tijdens deze ochtend. In de middag zouden er ruim 250 vliegtuigspotters de basis op gaan om de deelnemende vliegtuigen te fotograferen. De groep werd aan het midden van de startbaan neergezet voor de verkeerstoren van Gilze-Rijen. Het duurde niet lang voordat er actie zou plaatsvinden, want de helikopters van het DHC waren erg actief. De eerste helikopters die voor de lens verschenen, waren twee CH-47D/F Chinooks van het no 298 Squadron. Beide helikopters hadden een hot refuel gedaan aan de overkant van de baan.

Voor de spotters was het afwachten waarmee ze verrast zouden worden, er was immers geen enkele vliegbeweging aangekondigd. Het zou deze middag ouderwets spotten worden waarbij het publiek op het moment zelf verrast zou worden. De eerste deelnemer die zich zou melden, was een Duitse EF2000 Eurofighter van de Duitse vliegbasis Laage in het noorden van het land. Deze Eurofighter zou twee maal een doorstart maken. Deze regel gold overigens voor alle deelnemers, dat er slecht tweemaal doorgestart zou mogen worden. Al snel werden de spotters verrast met de aankomst van twee Duitse EC135 helikopters van Bückeburg. Beide helikopters vlogen voor het publiek langs alvorens ze werden geparkeerd op het 300 platform. Na deze landing maakte een Franse C-135 Stratotanker een maal een doorstart en een maal een low approach. Ook kwam er een Belgische Alpha-Jet twee maal langs. De volgende bezoeker was een bijzondere formatie. Er kwamen maar liefst drie Deense T-17 Supporters binnen. Deze toestellen zouden blijven overnachten op Gilze-Rijen. De Belgische ERJ-135 maakte in totaal drie maal een doorstart voordat het toestel weer vertrok naar Brussel. De Franse Xingu die volgde zou een aantal hele spectaculaire doorstarts maken. Het toestel vloog op een zeer lage hoogte over de baan met zijn landingsgestel ingetrokken. Dit leverde een aantal hele leuke Panningshots op. Kort na de doorstart van de Xingu arriveerden er twee Franse TB-30 Epsilons, beide vliegtuigen kwamen helaas straight in, omdat het luchtruim vol zat. De Belgische Marchetti die een doorstart maakte, was ook erg goed vast te leggen toen het toestel laag en hard over de baan vloog.

Na een tweetal doorstarts van een Duitse Tornado, kwamen er ook twee Franse Alpha-Jets aan die beide een full stop maakten. Het was erg druk in het luchtruim van Gilze-Rijen, want al snel meldden zich een drietal F-16’s van Volkel voor een low approach. Deze toestellen maakten allemaal een spectaculaire fly-by langs het publiek. Ondertussen waren ook de Franse Gazelle en de Puma een vlucht door Nederland aan het maken. Deze helikopters kwamen kort na de F-16’s weer binnen op Gilze-Rijen. Beide helikopters vlogen in formatie een keer laag over de baan heen en zouden een kleine show geven boven het gras voor het publiek. Toen kort daarna de beide Duitse EC135’s zouden vertrekken, deden zij exact hetzelfde als hun Franse collega’s De aanwezig spotters waren hier natuurlijk erg blij mee. Een leuke verrassing was de doorstart van een NATO C-17 die op doorreis was naar Eindhoven. Deze C-17 was voor het publiek een aangename verrassing. De laatste visitors van de dag die zouden arriveren waren twee F-16’s van Kleine-Brogel waaronder de Tijger F-16. Beide vliegtuigen hadden live bewapening onder de vleugels hangen, omdat het de QRA vliegtuigen waren. Beide F-16’s maakten in formatie een overshoot waarbij ze naar rechts wegdraaiden bij het publiek. Dit was voor alle aanwezigen het fotomoment van de dag. Tot slot vertrokken ook de Fransen naar huis waarna de spottersdag erop zat. De GRAS had hiermee een fantastische en onvergetelijke middag georganiseerd. Gefeliciteerd met het 30 jarige jubileum.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden