Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Internationale Oefening Cold Igloo; Volkel 17 & 18 oktober 2016

Een Grootschalige X-Service Oefening; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Het afhandelen van vliegtuigen die militaire vliegvelden in Europa bezoeken is een specialisme dat goed getraind moet worden. Op Volkel in Nederland en op Kleine-Brogel in België werd daarom de oefening Cold Igloo georganiseerd om grond personeel te trainen in het afhandelen van verschillende vliegtuigtypen.

De oefening Cold Igloo vond in de week van 17 oktober t/m 28 oktober 2016 plaats op de Nederlandse vliegbasis Volkel en de Belgische vliegbasis kleine Brogel. Het doel van deze oefening is het internationaal samenwerken tussen de verschillende NATO lidstaten. De oefening Cold Igloo is een groter opgezette variant van de oefening Ample Train die in het verleden vaker plaats vond op vliegbasis Volkel. Het trainen met internationale partners biedt veel trainingswaarde voor zowel de vliegers en het grondpersoneel van de Nederlandse en Belgische Luchtmacht als de buitenlandse vliegers. Gezamenlijk trainen is dan ook van grote toegevoegde waarde en is een belangrijk onderdeel van de training. Een van de belangrijkste aspecten van de oefening is het trainingen van het cross service personeel. Wanneer landen vliegtuigen van elkaars luchtmachten kunnen afhandelen op de grond zorgt dit ervoor dat vliegtuigen veel efficiënter kunnen worden ingezet in Europa en de Verenigde Staten. De training zorgt ervoor dat niet bij elke uitzending of vlucht ook het grondpersoneel van het betreffende land hoeft worden ingevlogen. Dit maakt een luchtmacht veel flexibeler en bovendien is het ook veel goedkoper voor een land. Het belangrijkste doel dat hiermee wordt bereikt is het feit dat vliegtuigen snel inzetbaar zijn over de hele wereld doordat men elkaar zijn kennis over elkaars vliegtuigen deelt.

De cross service is een afdeling op de militaire vliegvelden die verantwoordelijk is voor het afhandelen van buitenlandse vliegtuigen die het vliegveld bezoeken. Tijdens de oefening Cold Igloo wordt het personeel van de organiserende vliegvelden uitgebreid getraind in het afhandelen van vliegtuigen die niet elke dag op het platform staan. Er wordt hierbij getraind met meerdere typen vliegtuigen van zowel Amerikaanse als Europese makelij die allemaal hun eigen procedures en methoden hanteren. Er zitten vaak grote verschillen in de manier waarop bepaalde type vliegtuigen moeten worden afgehandeld. Een Tornado is bijvoorbeeld niet te vergelijken met een F-16. Het is

daarom belangrijk dat het personeel van de luchtmacht goed getraind is om vliegtuigen van bevriende landen te kunnen afhandelen. Tijdens de cross service training worden alle aspecten van het afhandelen van vliegtuigen behandeld. Een van de aspecten die aan bod komen is het aftanken en afhandelen van een vliegtuigen na de missie. Ook het bewapenen en checken van de vliegtuigen voor een vlucht zijn belangrijke elementen van deze training. Er worden strikte procedures gevolgd die intensief worden getraind. Veiligheid tijdens het werken met wapensystemen is erg belangrijk. Ook wordt er getraind met het omgaan van verschillende tools voor het checken van een vliegtuig. Na het deelnemen aan de oefening Cold Igloo is het personeel van de cross service gekwalificeerd om met de behandelde typen vliegtuigen om te gaan.

Van maandag 17 tot en met vrijdag 28 oktober voerden jachtvliegtuigen van de Italiaanse, Amerikaanse en Griekse luchtmacht vluchten uit vanaf vliegbasis Volkel om samen met Nederlandse F-16’s trainingsmissies te vliegen. Op de Belgische vliegbasis Kleine-Brogel, zouden de Belgen deelnemen in samenwerking met de Polen en de Duitsers. De Amerikaanse deelname op Volkel bestond uit een viertal F-15E Strike Eagle gevechtsvliegtuigen van het 48th Fighter Wing van de USAFE van de Engelse vliegbasis RAF Lakenheath. Deze toestellen arriveerden al op vrijdag 14 oktober. De Italiaanse luchtmacht (AMI) zou op Volkel deelnemen met een viertal Tornado IDS jachtbommenwerpers. De Tornado’s die deelnemen waren afkomstig van het 6° Stormo dat is gebaseerd op het Italiaanse Ghedi. De derde buitenlandse deelnemer op Volkel was de Griekse luchtmacht. De Grieken namen deel aan Cold Igloo met drie F-16C/D’s van het 335 Mira dat afkomstig is uit Araxos. De eenheid is daar ingedeeld bij het 116 PM. De Nederlandse deelname bestond uit een zestal F-16’s van Volkel zelf. De Grieken en de Italianen werden beide ondersteund door een C-130 Hercules voor het invliegen van de grond materialen. Op Kleine-Brogel nam de Belgische luchtmacht deel met een viertal F-16’s. De Polen zouden vanaf Kleine-Brogel meevliegen tijdens Cold Igloo met maar liefst zes F-16C/D’s van de Poolse vliegbasis Poznan. De Duitse deelname bestond uit drie Tornado IDS jachtbommenwerpers van de Duitse vliegbasis Büchel. De Tornado’s zijn daar ingedeeld bij JBG-33.

De jachtvliegtuigen van de verschillende NATO lidstaten bezoeken beide vliegvelden waarbij de vliegende eenheden van beide velden het tegen elkaar zullen opnemen tijdens de oefening. De vliegtuigen die op Volkel staan gestationeerd zullen het als blue air opnemen tegen de vliegtuigen die gestationeerd staan op Kleine-Brogel die deelnemen als red air. Het is de bedoeling dat jachtvliegtuigen de jachtbommen- werpers beschermen tijdens hun aanvallen in vijandelijk gebied. De vijandelijke vliegtuigen zullen proberen dit te voorkomen. Op hun beurt zullen ook zij doelen van hun opponent proberen aan te vallen. Tijdens de oefening die twee weken duurt, zal er niet op alle dagen worden gevlogen. Het cross service gedeelte van de oefening zal zich op de grond afspelen waarbij de vliegtuigen op de grond worden ingezet bij gesimuleerde grondsituaties. Tijdens de eerste week worden er drie missies gevlogen, deze vinden plaats op 18-10-2016 van 0700 tot 1030 UTC, op 19-10-2016 van 1200 tot 1530 UTC en op 21-10-2016 van 0700 tot 1030 UTC. Ook tijdens de tweede week van de oefening Cold Igloo, worden er drie missies gevlogen. De missies vinden plaats op 24-10-2016 van 1200 tot 1530 UTC, op 26-10-2016 van 0700 tot 1100 UTC en op 27-10-2016 van 0700 tot 1100 UTC. Voor de oefening is er een corridor gereserveerd da loopt van het zuiden van België en noord Frankrijk rondom Charleroi tot aan de Rijn bij Heidelberg in Duitsland. In de corridor kunnen de vliegtuigen gesimuleerde aanvallen uitvoeren op gronddoelen. Ook boven de Noordzee bij Duitsland en Denemarken ligt een oefengebied waar de luchtgevechten worden geoefend.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden